|
کدخبر: 171641

تاریخچه تمبر مالیاتی در تجارت بین الملل

تمبر مالیاتی تجارت بین المللی از تمبرهای درآمدی- مالیاتی بود که در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی برای اهداف مالیاتی در علامت تجاری استفاده می شد.

 تمبر شناسان این نوع تمبر ها را برای کسب مالیات در نظر می گرفتند. این نوع مالیات علاوه بر درآمد حاصل از فروش تمبرهای پستی بود که توسط دولت شوروی معرفی گردید.تمبرهای مالیاتی تجارت بین المللی توسط کمیسیون مرکزی Posledgol VTsIK ، سازمان کمیساریای فیلاتلی و اسکریپوفیلی و بعداً توسط انجمن فیلاتلیک شوروی صادر شد.

در سال ۱۹۲۲ اولین تمبرهای مالیات غیر مستقیم تجاری بین المللی با نام Posledgol معرفی شد. این تمبرها پستی RSFSR بود که توسط ریچارد زاریوس طراحی و با ارزش تا ۵۰۰ روبل قیمت گذاری شد. این تمبرها فاقد ارزش پستی بودند و به عنوان اثبات پرداخت مالیات تمبرهای صادراتی یا وارداتی به روسیه استفاده می شد. این رویه در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ادامه یافت و در دسامبر ۱۹۲۳ مقداری از تمبر بیمه سلطنتی با پرداخت هزینه اضافی ، که توسط سازمان کمیساریای فیلاتلی و اسکریپوفیلی تولید شد ، صادر شد. با همین هدف ، از شماره های نهایی شوروی در سال ۱۹۲۱ نیز استفاده شدو بعنوان اولین تمبرهای مالیات غیر مستقیم تجاری بین المللی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی شناخته شدند و بعدها از طریق سازمان کمیساریای فیلاتلی و اسکریپوفیلی و انجمن فیلاتلیک شوروی صادر شد..

تمبر

  • International trading tax stamps of the USSR

 

در اتحادیه جماهیرشوروی، دولت از سیاست بازرگانان ممهور به تمبر فقط به عنوان نوعی تجار خرده بورژوایی پیروی کرد. تجار تنها با پرداخت مالیات مجاز به فعالیت بودند ، اگرچه برخی از آنها امور تجاری را به روش قدیمی انجام می دادند. تجارت غیرقانونی به ویژه در میان متخصصان قدیمی در دفتر صادرات گسترش یافته بود و حتی تعدادی از آنها دستگیر و زندانی شدند.

مطابق با سیاست جدید دولت ، روش مالیات دهی به افرادی که به تجارت بین المللی تمبر مشغول بودند ، در کل کشور معرفی شد. مسکو ، خارکوف ، تاشکند ، تفلیس ، لنینگراد ، روستوف آن دون ، ولادیوستوک و سیمفروپول به عنوان نقاط ورود به محل پرداخت مالیات تجارت خدمت می کردند. درآمد حاصل از تمبرهای مالیاتی تجارت بین المللی به صندوق های مختلف امدادی هدایت می شد.

با استفاده از تمبرهای کاملاً چاپ شده ، سیستم مالیات فیلاتلیک حداقل تا سال ۱۹۴۰ وجود داشت. هزینه ها حتی در نمونه تمبرهایی که توسط انجمن فیلاتلیک شوروی و جانشین آن ، بخش فیلاتلیک Mezhdunarodnaya Kniga به خارج از کشور ارسال می شد ، دریافت می شد.

گران ترین و مشهور ترین تمبر سرخابی جهان در حال فروش

تمبر-گران

ارزشمندترین تمبر جهان با قیمت ۱۵ میلیون دلار بزودی در نیویورک به فروش می رسد این تمبر سرخابی درگویان انگلیس در سال ۱۸۵۶ ایجاد شد و هم اکنون در لندن به نمایش گذاشته شده است. در نگاه اول مانندتکه کاغذ قدیمی است که آب توت سیاه را روی آن انداخته باشند. اما از نظر اندازه ، وزن و مواد ، مسلماً باارزش ترین شی در جهان است که انتظار می رود در ماه ژوئن به حراج رود تا با قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار - بیش از یک میلیارد برابر ارزش اصلی آن - به فروش برسد.

دیوید بیچ ، یک متخصص فیلاتلیک( تمبر شناس) به نقل از گاردین، می گوید: "این مونالیزا فیلاتلی است." "این تمبری است که هر فیلمساز و هر مجموعه دار می تواند در مورد آن شنیده باشد و تصویری از آن را دیده باشد."

این تمبر قبل از فروش در نیویورک در مقر سوتبی لندن به نمایش گذاشته شده است. بیچ ، که قبلاً متصدی مجموعه های فیلاتلیک کتابخانه بریتانیا بود ، گفته است که شهرت این تمبر بواسطه افرادی که مالک آن بودند - و حتی کسانی که مایل به تملک آن بودند ، افزایش یافته است.

این تمبر در انگلیس در زمان کمبود ایجاد شد.تمبرها از انگلیس وارد می شد و کمبود آن خدمات پستی مستعمرات را مختل می کرد. تمبر یک سنت قدیمی عمدتا برای تحویل روزنامه استفاده می شد و بیشتر آنها دور ریخته می شدند. در سال ۱۸۷۳ این تمبر، توسط یک فیلاتل ۱۲ ساله جوان به نام ورنون ووگان ، پسر اسکاتلندی ساکن گویان انگلیس کشف شد. وی آن را در روزنامه های عموی خود یافت ، ابتدا فکر کرد که به نظر ارزشمند است و آن را به شش شیلینگ فروخت.

این تمبر به کنت فیلیپ لا رنوتیر فون فریرای پاریسی ، از بین مجموعه داران منتقل شد ،جالب توجه آن که وی زندگی خود را وقف فلسفه کرد و بزرگترین و جامع ترین مجموعه تمبرهای تاریخ را جمع کرد. وی در سال ۱۹۱۷ بر اثر حمله قلبی درگذشت و تمبرهای خود را "با افتخار و خوشحالی به سرزمین مادری آلمانی تبار خود" سپرد.

فرانسه در سال ۱۹۲۰ این مجموعه را از برلین ضبط کرد و تمبرها را با درآمد حاصل از غرامت جنگ آلمان در حراج فروخت. نمایندگان بزرگترین مجموعه داران جهان از جمله پادشاه جورج پنجم انگلیس و پادشاه کارول دوم رومانی در این حراج شرکت کردند. ثبت رکورد جهانی خرید یک تمبر به نام صنعتگر متولد بردفورد به نام آرتور هند محقق شد ، که ثروت خود را در ایالات متحده صرف ساخت پارچه های اثاثه یا لوازم داخلی نمود.صاحبان بعدی این تمبر یک مهندس استرالیایی به نام فردریک تی اسمال بودند که مالکیت خود را چنان مسکوت نگه داشت که گفته می شود همسرش حتی نمی دانست که او آن تمبر را خریده است.

سپس این تمبر ، در سال ۱۹۸۰ با رکورد ۹۳۵۰۰۰ دلار به یک پیشنهاد دهنده ناشناس فروخته شد ، که بعدا به عنوان جان دو پونت ، میلیونر عجیب و غریب ، ورزشکار آماتور و جمع کننده تمبر اختصاص داده شد.

صاحب فعلی این تمبر طراح آمریکایی استوارت وایتزمن است که به عنوان طراح کفش برای ستاره ها شناخته می شود.صاحبان قبلی علامت های کوچک خود را در پشت تمبر زده اند. مارک Weitzman استایل در کنار حروف اول SW او است.در فیلاتلی تمبر چیزی شبیه به جام مقدس است.

هر چهار بار که این تمبر در حراج فروخته شده است به یک رکورد جهانی دست یافته است ، و انتظار می رود این بار دیگر در فروش ۸ ژوئن در نیویورک برگزار شود. خانه حراج گفت: درآمد حاصل از این کار به مشارکت های خیرخواهانه منتفع می شود.

لذا اهمیت تمبر ها چه از حیث مالیاتی و یا پستی در دنیای تجارت بر هیچ کس پوشیده نیست.قدمت و کارکرد این اوراق تجاری می تواند بعنوان گنجینه ای در طول اعصار خرید و فروش شود. امروزه تجارت تمبرهای قدیمی خود به نوعی حرفه خاص بدل شده است که چشم پوشی از آن میسر نیست.

نویسنده: اسماعیل شاهسوندی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها