|
کدخبر: 214751 شاپور پشابادی

گفتگوی گسترش‌نیوز با مهدی کرباسیان به بهانه پلنکس ۲۰۲۱:

ماموریتی که ایمیدرو نباید واگذار کند

ایمیدرو باید تمام نیروی خود را صرف اخذ فناوری، تجهیزات پیشرفته و حتی گرفتن شرکا و مشاوران خارجی قرار دهد.

صنعت و معدن ماموریتی که ایمیدرو نباید واگذار کند

کنفرانس‌های تخصصی و صنعتی می‌تواند فرصتی ارزشمند برای بحث و بررسی درباره فرصت‌ها و چالش‌های فراروی فعالان یک حوزه باشد است. کنفرانس بین‌المللی صنعت فولاد و مواد اولیه که ۲۵ آبان‌ماه در کیش برگزار می‌شود از آن جمله است. در همین راستا با یکی از سخنرانان این کنفرانس به گفتگو نشستیم. مدیرعامل پیشین ایمیدرو، یکی از مدیران کهنه‌کار حوزه معدن کشور است.  با گسترش‌نیوز همراه باشید.

کرباسیان2

وی اظهار داشت: «فولاد در کشور ما پس از پتروشیمی، نقشی بسیار اساسی؛ هم در تولید محصولات پایین‌‌دستی و هم در عرصه صادرات دارد. همچنین باعث ایجاد ارزش‌افزوده بالا و اشتغال می‌شود. این صنعت دارای جایگاه ویژه‌ای است؛ بنابراین توجه ویژه دولت را طلب می‌‌‌کند. طبق آمارهای سال ۱۳۹۱ میزان واردات فولاد حدود ۶ میلیون تن بوده است. ما از سال ۱۳۹۶ جزء صادرکنندگان فولاد هستیم. این موضوع بر ارزش‌افزوده و اشتغال ایجاد‌شده توسط صنعت دلالت دارد. خوشبختانه مواد اولیه فولاد یعنی سنگ‌آهن و انرژی موردنیاز را به وفور در کشور داریم. این موضوع می‌تواند قیمت را در صحنه بین‌المللی مناسب و قابل‌رقابت کند».

تصمیم راهبردی وزیر صمت

کرباسیان در ادامه گفت: «متاسفانه یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در کل ساختار بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد این است که این حوزه با وزارت صنعت معدن تجارت ادغام شده است. در وضعیت فعلی که شاهد تحریم‌ های جدی هستیم؛ هرکسی و در هر دولتی؛ هر مقدار هم که تلاش و کوشش کند حداکثر بتواند ۲۰ درصد از وقت خود را به حوزه معدن و صنایع معدنی اختصاص دهد؛ چون بحث تامین معاش مردم، کالای اساسی، جابجایی ارز، واردات و نیازهای ضروری مردم از یک‌طرف و حمایت از واحدهای تولیدی صنعتی به ‌ویژه صنایع متوسط و بحث بازار، نرخ و کنترل‌های آن بسیار وقت‌گیر است. این عدد در بهترین حالت ۲۰ درصد است. در حوزه فولاد که به مراتب کمتر است».

وی افزود: «گویا به لحاظ ساختاری مشکلاتی اساسی وجود دارد که تازگی ندارند. مشکلات در دولت یازدهم به طور جدی وجود داشت، در دولت دوازدهم پررنگ‌تر شد و هنوز هم به قوت خود باقی هستند. شاید نیاز باشد که وزیر محترم صنعت‌ معدن و تجارت یک تصمیم راهبردی بگیرد یا در حوزه صنعت و معدن برای خود، قائم‌مقام تعیین کند. او باید اختیارات تام داشته باشد به نحوی که بتواند در حوزه صادرات، تجارت و ثبت سفارش و مسائل دیگر اعمال قدرت و تصمیم‌گیری کند؛ یا اینکه محوریت معدن و صنایع معدنی را به طور کامل به سازمان توسعه و نوسازی معادن واگذار کند».

مهدی کرباسیان گفت: «اگر به این دو موضوع توجه شود می‌توان آینده خوبی را برای حوزه فولاد پیش‌بینی کرد.  اولاً در حوزه فولاد باید کم‌کم از سمت صنایع بالادستی به سوی صنایع پایین‌دست یعنی فولادهای خاصی که ارزش‌افزوده بالاتر دارند حرکت کنیم تا از این طریق بتوانیم با جذب سرمایه خارجی و حتی ایجاد یا شراکت در کارخانجات خارج از کشور فولاد خام را به آنجا ببریم و ارزش‌افزوده بیشتری به دست آوریم. می‌توان این کار را در داخل ایران انجام داد. دولت باید به این حوزه توجه خاص نشان دهد زیرا فروش شمش و ورق کافی نیست. نکته دوم آنکه؛ باید در حوزه سنگ‌آهن و کل حوزه معدن، کار وسیعی را شروع کرد. متاسفانه در حال حاضر در وضعیت شعار قرار داریم».

ماموریتی که ایمیدرو نباید واگذار کند

کرباسیان گفت: «با توجه به وضعیت مالی مطلوبی که سازمان توسعه و نوسازی معادن دارد باید به بحث معادن عمیق توجه ویژه نشان دهد. یکی از وظایفی که باید به این سازمان تکلیف شود همین است. باید تمام نیروی خود را صرف اخذ فناوری، تجهیزات پیشرفته و حتی گرفتن شرکا و مشاوران خارجی قرار دهد. در اینجا ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای باید به وظیفه خود عمل کند و نباید این مهم را به شرکت‌هایی مثل گل گهر، چادرملو، مس منتقل کند. این‌ها شرکت‌های تجاریِ بورسی هستند و بدیهی است که روی سهامدارانشان تمرکز می‌کنند. تکلیف اصلی سازمان توسعه این است که در این حوزه به طور جدی ورود کند و سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری انجام دهد تا بتواند بحث معادن عمیق و اکتشاف را با جدیت بیشتری توسعه دهد. اگر این اقدامات انجام شود می‌توان آینده خوبی برای صنعت فولاد دید».

کرباسیان درباره اهمیت برگزاری رویداد پلنکس ۲۰۲۱ تصریح کرد: «برگزاری همایش و کنفرانس به طور یقین موثر است. ما در حوزه‌ معدن و صنایع معدنی از سال ۹۲ به بعد، دو نوع همایش و کنفرانس داشته‌ایم. یکی کنفرانس‌های بسیار خوبی است که دنیای اقتصاد هرسال برگزار می‌کند. در همایش‌ها؛ عمده موضوعات علمی روز و آخرین وضعیت واردات، صادرات و تولید توسط سخنرانان مطرح می‌شود. خوشبختانه سمینار و کنفرانسی که در کیش برگزار می‌شود و ترکیب سخنرانان و مقالات ارائه‌شده، وزن لازم را دارد بنابراین به نظر می‌رسد که کار ارزشمندی باشد. من از برگزاری این کنفرانس و کنفرانس‌های مشابه تقدیر می‌کنم. بدیهی است به دنبال تشدید تحریم؛ کنفرانس به لحاظ بار علمی سخنرانان خارجی، افت کرده ولی اگر در سخنرانی‌های کنفرانس به موضوعاتی مثل توسعه، سرمایه‌گذاری، برون‌رفت از تحریم و راهکارهای مرتبط پرداخته شود می‌تواند موثر‌تر باشد. برای برگزارکنندگان، دست اندرکاران و شرکت کنندگان همایش آرزوی موفقیت دارم».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها