|
کدخبر: 300300 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس والیبال؛

سیاه نمایی بلای جان والیبال / فدراسیون مقصر است

جمشید حمیدی؛ مفسر و کارشناس والیبال بیان کرد: مهم‌ترین ضعف موجود فدراسیون والیبال، اعطای اختیار مطلق به مربیان تیم ملی است. این امر موجب شد تا مربیان مذکور در تمام رده‌ها به دخل و تصرف پرداخته و نفرات قابل را از میدان دور کنند.

ورزش سیاه نمایی بلای جان والیبال / فدراسیون مقصر است

لیگ ملت‌ها، یک رقابت جهانی والیبال بین تیم‌های ملی مردان و زنان است که در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار برگزار شد. در این رقابت، تیم‌های ملی والیبال از سراسر جهان با یکدیگر رقابت کرده و در سه فاز پیش‌بینی شده بازی‌ها را انجام می‌دهند.

در پایان هر فاز، تیم‌هایی که بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به فاز بعدی صعود می‌کنند. درنهایت، تیمی که در فاز نهایی بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد، قهرمان لیگ ملت‌های والیبال خواهد شد. این رقابت هرساله در تابستان برگزار شده و تیم‌های ملی برای شرکت در آن از سراسر جهان دعوت می‌شوند.

لیگ ملت‌های والیبال تأثیر بسیار زیادی بر رده‌بندی جهانی تیم‌های والیبال دارد. این رقابت یکی از مهم‌ترین رقابت‌های بین‌المللی والیبال است و تیم‌های ملی برتر جهان در آن شرکت می‌کنند. برای تیم‌هایی که در این رقابت عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند، امتیازات قابل‌توجهی به رده‌بندی جهانی آن‌ها افزوده خواهد شد.

والیبال1

این رقابت به‌عنوان یکی از مراحل تدوین تیم‌های ملی برای رقابت‌های بین‌المللی بعدی نیز شناخته شده است. به‌طورکلی، لیگ ملت‌های والیبال یک رقابت بسیار مهم و تأثیرگذار در جهان والیبال محسوب شده و تیم‌های ملی برتر جهان در این رقابت تلاش می‌کنند تا عملکرد بسیار خوبی داشته باشند.

تیم‌هایی حاضر در لیگ ملت‌های والیبال برای رقابت‌های جام جهانی والیبال هم انتخاب می‌شوند. درواقع، لیگ ملت‌های والیبال یکی از مراحل تدوین تیم‌های ملی برای رقابت‌های بین‌المللی بعدی است و بازیکنانی که در این رقابت با عملکرد برتری به خود نشان دهند، احتمالاً به تیم ملی خود برای رقابت‌های جام جهانی والیبال انتخاب خواهند شد.

تیم ملی ایران در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ عملکرد ضعیفی از خود نشان داد و در رتبه چهاردهم جدول مسابقات قرار گرفت. این عملکرد ناامیدکننده با موجی از انتقادات مواجه شد اما با تصمیم رئیس فدراسیون والیبال، بهروز عطایی به کار خود در تیم ملی ادامه خواهد داد.

ایران رقابت‌های حساس و سرنوشت‌ساز انتخابی المپیک را در پیش دارد. گسترش نیوز برای بررسی عملکرد تیم ملی در لیگ ملت‌ها، گفت‌وگویی با جمشید حمیدی، مفسر و کارشناس والیبال انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

جمشید-حمیدی

این نتایج را پیش بینی کرده بودم

جمشید حمیدی درباره عملکرد کلی تیم ملی ایران در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ گفت: من انتظار این نتایج ضعیف را داشتم و پیش‌بینی این وضع را پیش از شروع مسابقات کرده بودم. مسئولان والیبال ما هیچ آینده‌نگری خاصی نداشته و فقط جلوی پای خود را نگاه می‌کنند. آن‌ها صرفا به دنبال پروپاگاندای رسانه‌ای و بزرگنمایی هستند. ما در ماه‌های گذشته شاهد هیچ‌گونه اقدام اصولی و برنامه‌ریزی دقیق و مدون از سوی مدیران مربوطه نبودیم.

او درباره عملکرد کادر فنی تیم ملی در این مسابقات بیان کرد: مفهوم انتقاد از دید من به معنای بیان هم‌زمان نکات مثبت و منفی است. اظهارنظر یک‌طرفه را نمی‌توان به‌مثابه انتقاد تلقی کرد. من با بیان اظهارات غرض ورزانه مخالف هستم و از آن اجتناب می‌کنم. آقای عطایی و همکاران او درمجموع خوب کار نکرده و انتظارات را برآورده نکردند. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، بسته بودن دست کادر فنی در برخی پست‌های تأثیرگذار بود.

حمیدی تصیح کرد: ما به‌واقع در پست‌های کلیدی مثل پست دو و چهار مشکل جدی داشتیم. البته دلیل این کمبود را باید در ضعف مربیان رده‌های پایه جستجو کنیم. آقای عطایی و آقای وکیلی در رده‌های مختلف تیم ملی عهده‌دار مسئولیت بودند. در والیبال نقش مربیان ۳۰ درصد در هدایت تیم (coaching) است و ۷۰ درصد مابقی نیز به بازیکنان مربوط می‌شود. در رده نوجوانان این موضوع متفاوت بوده و مربیان، تأثیرگذاری ۷۰ درصدی دارند.

بهروز-عطایی

ضربه کاری به تیم عطایی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید به این نکات و ارقام دقت کرد و سپس دست به نقد برد. واقعیت امر این است که دست کادر فنی در این تورنمنت خالی بود. عدم حضور بازیکنان کلیدی به تیم ملی ضربه بدی زد. تا زمانی که ما در رده‌های پایه خوب عمل نکنیم، نباید انتظار تغییر اوضاع را داشته باشیم.

مفسر والیبال افزود: به‌عنوان‌مثال بازیکنانی نظیر لاویا و الساندرو میکیلتو در ایتالیا، هم‌دوره امیرحسین اسفندیار و مرتضی شریفی هستند. در آن هنگام و در دیدار نهایی، ما موفق به شکست ایتالیا شدیم اما در حال حاضر بازیکنان جوان ایتالیا در صدر والیبال جهان می‌درخشند و بازیکنان ما در حال درجا زدن بوده و تلاش بیهوده می‌کنند. به‌شخصه هیچ‌گونه پیشرفت و ارتقای کیفیتی را در این زمینه مشاهده نمی‌کنم.

او در خصوص نقش فدراسیون در این نتایج نامطلوب اظهار کرد: فدراسیون والیبال در تدارک تیم‌های ملی خوب عمل کرد ولی هنوز ضعف‌هایی در مرحله برنامه‌ریزی وجود دارد. مهم‌ترین ضعف موجود، اعطای اختیار مطلق به مربیان تیم ملی است. این امر موجب شد تا مربیان مذکور در تمام رده‌ها به دخل و تصرف پرداخته و نفرات قابل را از میدان دور کنند.

حمیدی ادامه داد: مربی تیم ملی باید ازنظر دانش، تجربه و همچنین شخصیت اجتماعی تراز اول باشد. در سطوح مختلف شاهد این موضوع هستیم که مربیان اقدام به آوردن خویشاوندان خود می‌کنند. این اشخاص پای پسر، برادر و یا وابستگان دیگر خود را به تیم‌های ملی باز کردند. در هیچ کجای دنیا شاهد چنین موضوعی نیستیم. فدراسیون والیبال در این زمینه دچار اشتباهات فاحشی شده است.

والیبال-ایران1

دو مطلب آفت والیبال ما شده است

این کارشناس ضمن انتقاد از فدراسیون والیبال به گسترش نیوز گفت: بازی با کلمات دردی را از والیبال ما دوا نمی‌کند. بزرگنمایی‌های مسئولان در کنار برخی سیاه نمایی‌ها، بدل به آفت این رشته در کشور ما شده است. مردم ما از وضعیت فعلی والیبال رضایت خاطر ندارند. از آقای داورزنی می‌خواهم که یک تجدیدنظر اساسی در کادر فدراسیون داشته باشد. مسابقات رده نوجوانان در کشور به شکل افتضاحی برگزار می‌شود.

وی در ادامه مطرح کرد: استعدادیابی در والیبال به نحو بدی پیگیری می‌شود و ازاین‌جهت شاهد خروجی مناسبی نیستیم. به‌عنوان مرتضی شریفیِ مستعد با آن پرش‌های فوق‌العاده، نمی‌تواند در پست خود یک بازیکن شاخص در کلاس جهانی باشد. این مطلب در خصوص امیرحسین اسفندیار نیز صدق می‌کند. این مسائل معلول همان بحث عدم توجه به موضوعات زیربنایی است.

حمیدی در ارتباط با کیفیت این دوره از مسابقات لیگ ملت‌ها عنوان کرد: این رقابت‌ها پس از المپیک سیدنی، تغییر مهمی را در رویکرد تیم‌های شاخص ایجاد کرد. تیم‌های مطرح به این باور رسیدند که باید تغییرات بنیادین را در ساختار خود اعمال کنند تا نسل جدید ساخته شود. این تفکر همچنان وجود دارد و تیم‌های صاحب‌نام، حالا ثمره این تغییر رویکرد را حس می‌کنند.

او در پایان اضافه کرد: تیم‌هایی مثل ژاپن، ایتالیا و لهستان با برنامه‌ریزی دقیق در بحث تیم‌های پایه، به رشد بالایی رسیدند. تیم ملی ایتالیا مهم‌ترین مثال در این رابطه به شمار می‌رود. پیش‌بینی تیم قهرمان کار آسانی نیست اما به عقیده من شانس تیم ایتالیا و آمریکا زیاد خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها