|
کدخبر: 293381

دستکش ایمنی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

کسب و کار دستکش ایمنی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

دستکش ایمنی یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی کار است که می‌تواند از پوست، انگشتان و قسمت‌های دیگر دستان شما در برابر بریدگی، سایش یا دیگر آسیب‌ها حفاظت کند. تجربه نشان داده که عدم استفاده از دستکش کار، دلیل بیش از 60 درصد حوادثی است که در سایت‌های صنعتی یا ساختمانی اتفاق می‌افتند؛ این در حالی است که قیمت انواع دستکش کار چندان گران نیست و نیاز به صرف هزینه زیادی ندارد. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که دستکش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟

دستکش ایمنی چیست؟

در زمان انجام کار‌های صنعتی و ساختمانی، آسیب‌های مختلفی مانند ارتعاشات دستگاه‌ها، کار با وسایل تیز و برنده، پاشش مواد اسیدی و شیمیایی، حرارت بیش از حد و پاشیده شدن جرقه‌ها ممکن است دستان شما را تهدید کند. به همین دلیل از انواع دستکش کارگری، مهندسی، صنعتی و ایمنی برای حفاظت از پوست یا انگشتان استفاده می‌شود. با این حال برخی افراد با این توجیه که قیمت دستکش ایمنی بالاست، از این این وسیله استفاده نمی‌کنند؛ اما پیشنهاد ما این است که برای صرفه جویی در هزینه‌ها، این محصولات را به طور عمده خریداری کنید. زیرا قیمت عمده دستکش کارگری کمتر است و می‌تواند در صورت نگهداری صحیح، تا مدت‌ها نیاز شما را به انواع دستکش ایمنی برطرف کند.

کاربرد انواع دستکش ایمنی کار

انواع دستکش ایمنی بسته به جنس و مشخصات فنی که دارند، در جا‌های مختلفی به کار می‌روند؛

آگهی1

از مهمترین کاربرد‌های دستکش ایمنی کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفاظت از دستان در برابر حرارت و جرقه

مهمترین کاربرد دستکش ایمنی حفاظت از دستان در برابر جرقه یا حرارت است؛ به عبارت بهتر شما می‌توانید از انواع دستکش جوشکاری برای جلوگیری از آسیب دیدن دستان خود در حین کار با فلزات مختلف، کوره‌ها یا نانوایی‌ها استفاده کنید. فرقی ندارد که چه نوع جوشکاری انجام می‌دهید و میزان پاشش جرقه یا حرارت ایجادشده چقدر است؛ زیرا انواع دستکش جوشکاری می‌توانند یک پوشش حفاظتی خوب برای شما باشند. قیمت دستکش جوشکاری هم نسبت به نوع چرم، اندازه ساق و موادی که در ساختار این مدل دستکش به کار رفته، متفاوت است.

ایجاد پوشش حفاظتی در برابر مواد شیمیایی

یکی دیگر از کاربرد‌های انواع دستکش ایمنی این است که می‌تواند یک پوشش حفاظتی قوی در برابر نفوذ مواد شیمیایی یا اسید‌ها برای دستان شما ایجاد کند. این مدل از دستکش‌های ایمنی معمولا از پلاستیک‌های مصنوعی ساخته شده اند که ترکیبات آن‌ها در برابر این مواد مقاوم شده و روزنه‌هایشان به قدری ریز هستند که امکان نفوذ این مواد را از بین می‌برند. اصلیترین موادی که در تولید دستکش ضد مواد شیمیایی به کار می‌روند، PVC، بوتیل و نیتریل هستند.

محافظت از دستان در برابر بریدگی

یک کاربرد دستکش ایمنی در حفاظت از دستان در برابر بریدگی یا پارگی است؛ علاوه بر این این دستکش‌ها می‌توانند از زخمی‌ شدن یا قطع شدن انگشتان هم جلوگیری کنند. برای مثال افرادی که با فلزات تیز و بریده شده با دستگاه‌های CNC سر و کار دارند، می‌توانند با پوشیدن دستکش ایمنی ضد برش به راحتی این فلزات را جابجا کنند. علاوه بر این، برای کار در کشتارگاه‌ها، قصابی‌ها و آشپزخانه‌ها هم می‌توان از مدل‌های خاص دستکش ایمنی به نام دستکش قصابی استفاده کرد که دارای بافت فلزی هستند و مانع از بریده شدن دستان در زمان وارد شدن ضربه‌های ناگهانی می‌شوند.

کاربرد دستکش ایمنی در کار‌های ساختمانی

در زمان ساخت ساختمان‌ها، کارگران با مواد مختلفی مانند سیمان و گچ ارتباط دارند که باعث می‌شود پوست دستان آن‌ها به طور جدی آسیب ببیند یا دچار مشکل شود. از سوی دیگر برخی از ابزار‌های ساختمانی حالت تیز و برنده دارند یا اینکه با جریان برق کار می‌کنند؛ به همین دلیل لازم است که دستکش ایمنی ساختمانی علاوه بر مواد شیمیایی موجود در مصالح، در برابر جریان الکتریکی و برش هم مقاوم باشد. همچنین این مدل دستکش‌ها باید در برابر سایش هم مقاومت خوبی از خود نشان دهند تا کارگران بتوانند به راحتی مصالحی مانند آجر را جابجا کنند.

انجام کار‌های الکتریکی

یکی دیگر از مهمترین کاربرد‌های دستکش ایمنی در زمان انجام کار‌های الکتریکی و کار کردن با برق است؛ این مدل دستکش‌ها معمولا به صورت ساق بلند ساخته می‌شوند و یک مچ بند غیررسانا هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده که مانع از نفوذ جریان الکتریسیته خواهد شد. البته باید بدانید که با توجه به ضخامت و جنس دستکش ایمنی، میزان مقاومت آن‌ها در برابر جریان برق متفاوت است و برای کار با کابل‌های فشار قوی باید از دستکش‌هایی با کیفیت بسیار زیاد استفاده کنید.

کار با دستگاه‌های تخریب

دستگاه‌های تخریب مانند هیلتی یا چکش‌های برقی دارای ارتعاش و لرزش زیادی هستند. اعصاب دستان افرادی که به طور دائمی‌ در معرض این ارتعاشات قرار می‌گیرند، به مرور زمان تضعیف شده و دست‌ها دچار لرزش یا بی حسی خواهند شد. به همین دلیل لازم است که در حین کار با این وسایل از یک دستکش ایمنی مناسب استفاده کنید که ارتعاشات را تا حد زیادی خنثی می‌کند.

کار با تاسیسات و لوله کشی

آگهی2

کسانی که کار تعمیر و سرویس تاسیسات ساختمان یا لوله کشی را انجام می‌دهند، نیاز به پوشیدن دستکش‌های ضد سایش خواهند داشت که در زمان جابجایی وسایل سنگین یا باز و بسته کردن لوله‌ها، به راحتی پاره نشوند. علاوه بر این، دستکش‌های ایمنی مخصوص این کار باید ضدرطوبت باشند تا در حین کار از خیس شدن دست‌ها جلوگیری کنند و بتوانند امکان حرکت آسان را برای انگشتان فراهم نمایند.

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که دستکش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ از آنجا که نقش و کاربرد دستکش ایمنی کار در حفاظت از دستان بسیار مهم است، باید این محصولات را از فروشگاهی خریداری کنید که محصولات باکیفیتی را به شما ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از افزایش بیش از حد هزینه‌ها، خرید عمده دستکش ایمنی را انجام دهید که تا مدت‌ها نیاز شما را برطرف کرده و هزینه‌هایتان را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها