|
کدخبر: 327770

بورس تکلیف خودرویی ها را روشن کرد

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که در صورت اصلاح قوانین یا مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، موضوع افزایش سرمایه شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اقتصاد بورس تکلیف خودرویی ها را روشن کرد

وحید روشن قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، درباره آخرین وضعیت افزایش سرمایه شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا گفت: با توجه به افشای برنامه‌های ایران‌خودرو برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت، یکی از راهکارهای این شرکت، انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌هاست. مطابق ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، انجام افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها هر پنج سال یک بار امکان‌پذیر است.

وی اظهار کرد: در صورت اصلاح قوانین یا تایید درخواست شرکت‌های ایران خودرو و سایپا مبنی بر انجام این افزایش سرمایه در فواصل کمتر از پنج سال در شورای عالی هماهنگی اقتصادی و همچنین ارسال درخواست مطابق با ضوابط مقرر سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان بررسی درخواست این شرکت‌ها فراهم می‌شود و سازمان محدودیتی در این زمینه ندارد.

روشن قلب در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون این دو شرکت، اطلاعاتی مبنی بر انجام کارشناسی دارایی‌ها برای افزایش سرمایه به سازمان ارسال نکرده‌اند و مطابق با دستورالعمل افشای اطلاعات، موظف به افشای فوری هرگونه اطلاعات با اهمیت در این خصوص هستند.

نارضایتی درباره بازار سرمایه

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری گفت: نارضایتی‌های زیادی اخیرا نسبت به بازار سرمایه وجود داشته است.  صبح امروز ستاد هماهنگی اقتصادی برگزار شد و پیشنهادات برای کمک به چشم انداز سودآوری بورس مطرح شد. ۴ تصمیم اتخاذ کردیم که اولین تصمیم کنترل قانونی نرخ سود بانکی است.

وی افزود: قرار بر این شد رئیس بانک مرکزی نظارت بیشتری روی این موضوع داشته باشند. سازمان برنامه و بودجه موظف شد که پذیرش بار مالی معافیت‌های مالیاتی را بپذیرد. بنابراین شرکت‌های بورسی در سال ۱۴۰۳ معافیت خواهند داشت. همچنین با موافقت وزارت صمت قرار بر این شد که مصوبه لازم برای تجدید ارزیابی خودروسازان در شورای عالی هماهنگی اقتصادی یا از طریق یک مصوبه قانونی اجرایی شود تا وضعیت خروج دو خوردوساز اصلی کشور در بازار سرمایه از حالت شک و تردید دربیاید.

آخرین وضعیت افزایش قیمت خودرویی ها در بورس

۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ بود که محسن برزو زاده معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات در نامه‌ای فوری به وزیر اقتصاد، اعلام کرد: تصمیم‌های اقتصادی بر طیف وسیعی از مردم که به عنوان سهامدار در بازار سرمایه مشغول به فعالیت هستند و یا تحت عنوان سهام عدالت، مالکیت سهام شرکت‌های واگذار شده را دارند، اثرگذار خواهد بود. جریان قیمت گذاری در صنعت خودرو به دلیل تلاطم ارزی منجر به افزایش زیان انباشته در این صنعت شده که ادامه فعالیت برای دو شرکت بزرگ این صنعت را با مشکلات اساسی روبرو کرده است.

درخواست می‌شود دستور دهید در راستای تحقق شعار سال و به منظور حمایت از صنعت خودرو، بهبود ساختار مالی، امکان جذب منابع مالی از بازار سرمایه و رعایت حقوق عامه، موضوع کاهش فاصله زمانی تجدید ارزیابی دارایی‌ها و تهاتر مازاد تجدید ارزیابی با زیان انباشته با عنایت ویژه و نگاه حمایتی به بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفته و دیوان محاسبات نیز از این اقدامات موثر مطلع کنید.

آخرین خبر از افزایش سرمایه خودرو و خساپا

وحید روشن قلب در خصوص آخرین وضعیت افزایش سرمایه شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به سنا، گفت: طبق مفاد ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی، انجام افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هر ۵ سال یک بار امکان‌پذیر است.

وی افزود: در صورت اصلاح قوانین یا تایید درخواست دو خودروساز مبنی بر انجام این افزایش سرمایه در فواصل کمتر از ۵ سال در شورای عالی هماهنگی اقتصادی و ارسال درخواست طبق ضوابط مقرر سازمان بورس، امکان بررسی درخواست این شرکت‌ها فراهم می‌شود و سازمان محدودیتی در این زمینه ندارد.

روشن قلب ادامه داد: این دو شرکت اطلاعاتی مبنی بر انجام کارشناسی دارایی‌ها برای افزایش سرمایه به سازمان ارسال نکردند و طبق دستورالعمل افشای اطلاعات، موظف به افشای فوری هرگونه اطلاعات با اهمیت در این خصوص هستند.

سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز مورخه ۸ خرداد ۱۴۰۳ گفت: با موافقت وزارت صمت قرار بر این شد که مصوبه لازم برای تجدید ارزیابی خودروسازان در شورای عالی هماهنگی اقتصادی یا از طریق یک مصوبه قانونی اجرایی شود تا وضعیت خروج دو خوردوساز اصلی کشور در بازار سرمایه از حالت شک و تردید دربیاید.

طبق شنیده‌ها فردا چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ جلسه شورای هماهنگی سران قوا برای تصمیم گیری در خصوص ۳ ساله شدن تجدید ارزیابی دارایی برگزار می‌شود.

منبع: سنانیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها