|

انواع ورق‌های مورد استفاده در بخش ساخت و ساز

بازار مسکن کشورمان، به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور، همواره تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. در این نوشتار، به بررسی این اثرات خواهیم پرداخت و ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کسب و کار انواع ورق‌های مورد استفاده در بخش ساخت و ساز

در حوزه ساختمان‌سازی از انواع مختلفی از ورق‌ها استفاده می‌شود که هر کدام، به دلیل دارا بودن مشخصات مختلف، کاربردهای خاص خود را دارند. در این میان، ورق‌های فولادی از پرکاربردترین مصالح در ساخت و ساز هستند. در ادامه به معرفی دو ورق‌ رایج مورد استفاده در صنعت ساختمان و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم:

  • ورق سیاه: ساخت انواع مقاطع فولادی، اسکلت فلزی ساختمان، ساخت مخازن نگهداری مایعات
  • ورق گالوانیزه: ساخت کانال‌های کولر، ناودانی، پوشش سقف

 

قیمت ورق سیاه و عوامل موثر بر آن

نوسانات قیمت ورق سیاه در ایران، پدیده‌ای  است که تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد کشور دارد. دو عامل اصلی در این نوسانات، افزایش نرخ ارز و گرایش تولیدکنندگان به صادرات محصولات خود است. با این حال، عمده دلیل نوسان قیمت این ورق‌ها را باید به دلیل اهمیت و کاربرد گسترده ورق سیاه در صنایع کلیدی مانند خودروسازی، پتروشیمی و ساخت و ساز دانست که می‌تواند پیامدهای قابل توجهی بر اقتصاد کشورمان داشته باشد.

در ادامه، به بررسی عوامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت ورق سیاه خواهیم پرداخت که عبارتند از:

  1. عرضه و تقاضا
  2. شاخص PMI چین
  3. قیمت اسلب و قراضه
  4. مسائل سیاسی کشور
  5. نوسان نرخ ارز
  6. تغییرات جهانی

قیمت ورق گالوانیزه و عوامل موثر بر آن

تعیین قیمت ورق گالوانیزه فرآیندی پیچیده و متغیر است که تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. تداوم نوسان قیمتی این محصولات سبب می‌شود که قیمت این محصول به طور مداوم در حال تغییر باشد. به منظور درک بهتر این نوسانات قیمتی، در ادامه به بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت روز ورق گالوانیزه می‌پردازیم که عبارتند از:

  1. قیمت جهانی فولاد
  2. نوسانات نرخ ارز
  3. میزان عرضه و تقاضا
  4. استاندارد و کیفیت ورق
  5. قیمت مواد اولیه

تأثیر افزایش قیمت ورق بر بازار مسکن کشور

همان‌طور که گفتیم، افزایش قیمت ورق، می‌تواند به طور مستقیم بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد. اما این موضوع، در چه بخش‌هایی بیشتر قابل مشاهده خواهد بود؟ در این بخش، تأثیرات گسترده و عمیق افزایش قیمت ورق بر بازار مسکن را بررسی خواهیم کرد.

افزایش قابل توجه افزایش هزینه‌های ساخت و ساز

افزایش قیمت ورق فولادی، هزینه‌های ساخت و ساز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که از ورق‌های فولادی در بخش‌های مختلف ساختمان از جمله اسکلت فلزی، سقف‌ها، نما، تأسیسات و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین با افزایش قیمت این ماده اولیه، شاهد افزایش هزینه تمام شده خواهیم بود.

 این افزایش هزینه می‌تواند به طور مستقیم بر قیمت نهایی مسکن تأثیرگذار باشد. در این میان، سازندگان مسکن در مواجهه با افزایش هزینه‌های ساخت ناچار هستند حاشیه سود خود را کاهش دهند و یا باید قیمت فروش واحدهای مسکونی را افزایش دهند.

کاهش عرضه مسکن

به دنبال فزایش هزینه‌های ساخت و ساز، میزان عرضه مسکن نیز با مشکل مواجه خواهد شد. در شرایطی که هزینه‌های ساخت افزایش می‌یابد اما قیمت فروش مسکن تغییری نمی‌کند، سازندگان قطعا انگیزه کمتری برای ساخت و ساز خواهند داشت که این امر می‌تواند منجر به کاهش عرضه مسکن جدید در بازار شود.

در کلان‌شهرهایی که با مشکل کمبود مسکن مواجه هستند، کاهش عرضه مسکن می‌تواند منجر به تشدید مشکل مسکن و افزایش قیمت‌ها شود. در چنین وضعیتی شکاف میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن بیشتر خواهد شد و به دنبال آن دسترسی اقشار مختلف جامعه به مسکن با معضل روبه‌رو خواهد شد.

کاهش کیفیت ساختمان‌های مسکونی

یکی دیگر از مواردی که تحت تاثیر افزایش قیمت ورق دچار مشکل خواهد شد، افت قابل توجه کیفیت ساخت مسکن است. در شرایطی که هزینه‌های ساخت افزایش می‌یابد، سازندگان به منظور حفظ سودآوری ممکن است ناچار به استفاده از مواد اولیه ارزان‌تر و کاهش هزینه‌ها از طریق باشند. این امر می‌تواند عمر مفید ساختمان‌های مسکونی و ایمنی آن‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

تمایل بیشتر به اجاره مسکن

به دنبال افزایش هزینه ساخت واحدهای مسکونی، به نظر می‌رسد بازار اجاره مسکن رونق بیشتری یافته است. با افزایش قیمت خرید ساختمان، بسیاری از افراد توانایی خرید خانه را از دست خواهند داد و به ناچار به اجاره مسکن روی خواهند آورد. این امر می‌تواند منجر به افزایش تقاضا در بازار اجاره و به دنبال آن افزایش قیمت اجاره‌بها شود.

آهن-ملت-یک

 

خرید بهترین ورق از آهن ملت

همانگونه که مشاهده کردید، افزایش قیمت ورق می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر افتصاد کشور داشته باشد. ازاین‌رو، برای آن دسته از افرادی که در حوزه مسکن مشغول به فعالیت هستند، اهمیت دارد تا در زمان مناسب، اقدام به خریداری ورق فولادی با قیمت مناسب نمایند. برای این منظور، دستیابی به یک مرجع معتبر که این افراد را از قیمت روز ورق مطلع کند، امری بسیار حیاتی است.

افراد فعال در این حوزه، به راحتی می‌توانند با دستیابی به نمودارهای موجود، از آخرین تغییرات قیمت ورق مطلع شده و در بهترین زمان، محصولات مورد نیاز خود را خریداری نمایند.

آهن ملت ، به عنوان یکی از مراکز معتبر عرضه و فروش ورق‌های فولادی از جمله ورق سیاه و ورق گالوانیزه فعالیت می‌کند. کارشناسان این مجموعه، کلیه اطلاعات لازم در رابطه با تغییرات قیمت ورق را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فعالیت این مجموعه، کافیست تا به آدرس سایت این مجموعه به نشانی https://ahanmelat.com/ مراجعه نمایید.

جمع‌بندی

افزایش قیمت ورق، قطعا تأثیرات گسترده و پیچیده‌ای بر بازار مسکن کشور ما دارد. این امر می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های ساخت و ساز، افزایش قیمت مسکن، کاهش عرضه مسکن جدید و تأثیر بر بازار اجاره شود. همچنین، این تغییرات می‌توانند بر سیاست‌های دولتی و اقتصاد کلان کشور تأثیرگذار باشند.

در نهایت، باید توجه داشت که بازار مسکن تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد که افزایش قیمت ورق تنها یکی از این عوامل است و برای درک کامل وضعیت بازار مسکن و اتخاذ سیاست‌های مناسب، باید همه عوامل را در نظر گرفت و به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار داد.

نویسنده: رپورتاژ
کدخبر: 332438

ارسال نظر

 

آخرین اخبار

پربازدیدترین