|
کدخبر: 295478 نعیمه صفری تبار

گفت و گوی گسترش نیوز رییس اتحادیه انجمن های علوم گیاه پزشکی ایران ؛

تغییرات عجیب در صادرات محصولات کشاورزی / بازار جهانی را قبضه کردیم؟

محمدرضا رضاپناه گفت: حدود ۷ هزار هکتار یعنی حدود پنج صدم درصد اراضی کشاورزی کشور گواهی ارگانیک گرفته است که بعضاً قابلیت صادرات دارند.

کشاورزی تغییرات عجیب در صادرات محصولات کشاورزی / بازار جهانی را قبضه کردیم؟

صحبت از تولید ارگانیک، حفاظت از خاک و آب و در عین حال کاهش آلودگی ها کار سهل و ممتنعی است. چگونه است که خانواده حسینزاده در بم ترجیح می دهند از کود شیمیایی در نخلستان که با آب قنات به دشواری حفظ کرده‌اند، استفاده نکنند و از ازت مجانی هوا که توسط یونجه و شبدر پای نخل هایشان تثبیت می شوند بهره ارگانیک ببرند اما متوسط سطح ارگانیک را در کشور نداشته باشیم؟

گسترش نیوز در این راستا گفتگویی با دکتر محمدرضا رضاپناه، رئیس اتحادیه انجمن های علوم گیاه پزشکی ایران انجام داده که در ادامه می خوانید. با ما همراه باشید.

محمدرضا رضاپناه، رییس اتحادیه انجمن های علوم گیاه پزشکی ایران در خصوص اهمیت تولید محصولات ارگانیک گفت: در کشورهای منطقه تولید و عرضه فرآورده ­های ارگانیک با درجات متفاوتی از نظم و کیفیت مطرح است. از طرفی نظم در این مقوله در سطح بین‌­المللی، آنچنان استحکام یافته و مشتریان خود را مطمئن نموده است که اجازه خدشه توسط نوظهوران این عرصه را نمی‌­دهد و با نظم آفرینی شایسته و گام به گام، از بدل‌ها، تقلب و بی ­نظمی در این مقوله برای حفظ منافع ملی و منطق ه­ای خود در قالب های شناخته شده سلامت غذا جلوگیری می کنند.

رضاپناه

وی ادامه داد: این شیوه تولید، جهت تغذیه گیاهی و حفظ حاصلخیزی خاک تا حد امکان متکی به تناوب زراعی، استفاده از بقایای گیاهی، کود حیوانی، بقولات، کود سبز، پسماندهای آلی درون و حتی برون مزرعه‌ای و برای کنترل آفات و بیماری‌ها، متکی بر روش‌های کنترل بیولوژیک و ارگانیک و کنترل مکانیکی علف‌های هرز است. برای مثال در کشت برنج، بجای کود شیمیایی از شبدر زمستانه یا امثال سویا بهره می گیرد و بعلاوه پرورش ماهی در شالیزار و پرورش اردک بر کمیت و کیفیت محصول و درآمد و اشتغال می افزاید یا در صورت ضرورت، از امثال فرآورده گیاهی به نام چریش برای کنترل بسیاری از انواع آفات استفاده می کنند، گیاهی که بومی چابهار، بوشهر و قشم است و چه بسا بتوان در قالب شرکت های دانش بنیان، در معابر سایر شهر یا حداقل شهرهای ساحلی کشت آن را توسعه و بهره برداری آن را توسعه داد و جایی که ضرورت ایجاب می کند برای کاهش جمعیت آفات و حتی بیماریهای گیاهی در قالب کشاورزی ارگانیک از آن بهره برداری کرد تا نظم و نظام لازم برای کشاورزی ارگانیک در کشور و منطقه نهادینه شود و گام به گام برای هر مشکل خاص، راه حل خاص و بهینه نیز معرفی شود.

رضا پناه افزود: این نظام تولید می تواند در حفظ سلامت غذا، محیط زیست، سلامت روحی، جسمی و روانی مردم کشور و منطقه بیش از پیش نقش ایفا نماید و در دستور کار جدی تشکل های مدنی قرار گیرد. باید نظام سلامت غذا را ساخت و الگوهای بهینه مثل نظم‌آفرینی درست ارگانیک را تشویق کنیم. کما اینکه بر اساس سرمایه گذاری و تلاش های ارزشمند زمینه برای تولید دانش بنیان نهاده های لازم در کشاورزی ارگانیک در پی یک دهه برنامه تحقیق و توسعه کاهش مصرف سموم مهیا شد، کما کان امکان خلق چنین خیر و برکتی در سطح فردی، خانوادگی، روستا، استان، ملی و منطقه ای فراهم است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‌پزشکی ایران در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه حدود ۷ هزار هکتار یعنی حدود پنج صدم درصد اراضی کشاورزی کشور گواهی ارگانیک گرفته است که بعضاً قابلیت صادرات دارند، گفت: این رقم طی دهه اخیر تقریباً ثابت و بعضاً به‌واسطه افزایش نرخ ارز کاهش داشته است. البته ۲۰ هزار هکتار از مراتع و حدود ۴۰ هزار هکتار از مناطقِ تحت پوشش تولید عسل ارگانیک و حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی شبه جنگلی ارگانیک، نیز دارای گواهی هستند و تقریباً در همه استان‌ها نمونه‌های ارگانیک وجود دارد؛ اما تا به سطح یک و نیم درصد نرسیم، حتی از جایگاه عادی و متوسط در دنیا (۱.۵%) عقب هستیم، شایسته است در شرایط تحریم، با نظم‌آفرینی اصولی، تحقیق و توسعه منظم ارگانیک را بیش از پیش تمرین و پس از آن صادرات ارگانیک را توسعه دهیم.

مثلث-مسئولیت

رضا پناه در پایان تصریح کرد: موافقم که این کار سهل و ممتنع است. آن قدر باید به آن پرداخت و گفتگو کرد تا حق مطلب بجا آید. می تواند توسط تک تک افراد، از این حرکت ارگانیک و به عبارتی نهال های باریک حمایت شود تا تبدیل به بوستان های پر ثمر و قابل افتخاری برای کشور و منطقه بدل شود. مسئولیت پذیری اجتماعی نیز ایجاب می کند، پله های هشت گانه را از انکار موضوع طی و به پذیرش مسئولیت در این زمینه و چه بسا قله پله ها و اجرای راه حل و جایگاه شایسته ملی و منطقه ای که هنوز هم دور از دسترس نیست برسیم. تا در آینده به یاری خبرنگاران مسئولیت پذیر و رسانه های پاسخگو در مقالات دیگری به این موضوع بپردازیم، از مطالب صفحه کشاورزی ارگانیک وبگاه اتحادیه علمی استفاده شود که به عزم اروپا برای تهیه و تامین ۲۵ درصد ارگانیک در سال ۲۰۳۰ و سبقت برخی از کشورهای اروپایی برای این میانگین می تواند مراجعه شود و از تجارب و آموزه های این حرکت ها درس بگیریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها