|

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

برای فرهنگیان چه درس هایی بخوانیم

هر ساله به منظور جذب نیروی مورد نیاز برای آموزش و پرورش، آزمونی برگزار می‌شود. برای شرکت در این آزمون، لازم است که شرایط و ضوابط مشخصی را داشته باشید و همچنین در آزمون موفق عمل کنید.

آموزشی برای فرهنگیان چه درس هایی بخوانیم

همانطور که می دانید ورود به آموزش و پرورش از طریق آزمون سراسری و آزمون های استخدامی میسر است. چند سالی است که برای استخدام  و جذب در این سازمان باید  مراحل خاص را برای گزینش پشت سر بگذاریم. کنکور فرهنگیان دارای منابع متفاوتی است که اگر آن را بدانید راحت تر می توانید خود را برای آزمون آن آماده کنید.

این آزمون دارای منابع عمومی و تخصصی است که باید به آن مسلط باشید. این آزمون دقیقا با آزمون سراسری به طور همزمان برگزار می شود.  هر درس امتحانی دارای ضریب اهمیت خاصی است و سازمان سنجش نیز اعلام کرده که چه مطالبی باید برای هر موضوع مطالعه شود.

درس

بر اساس  این که شما چه رشته تحصیلی را  انتخاب کرده اید و چه هدفی دارید، و در کنکور سراسری چه رشته را برای امتحان دادن انتخاب کرده اید، ضرایب دروسی که باید بخوانید فرق می کند. در جدول زیر لیست دروس به همراه ضریب آنها آورده شده است. 

 ضریب کنکور تجربی

درس ضریب           
زمین شناسی

  ۱

ریاضی   ۷
زیست شناسی   ۹
فیزیک   ۱۲
شیمی   ۷

ضریب کنکور ریاضی

درس ضریب
ریاضی  ۱۲
فیزیک  ۹
شیمی  ۷

ضریب کنکور انسانی

درس ضریب
ریاضی  ۶
اقتصاد  ۲
زبان و ادبیات فارسی  ۸
زبان عربی  ۵
تاریخ و جغرافیا  ۵
علوم اجتماعی  ۵
فلسفه منطق  ۵
روانشناسی

 ۲

ماده های امتحانی آزمون فرهنگیان شامل تعلیم و تربیت اسلامی، هوش و استعداد معلمی است که هر کدام از این موارد دارای زیرشاخه های خود است. 

منابع و ضریب امتحانی تعلیم و تربیت اسلامی

تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب ۲ در نظر گرفته می‌شود و دارای منابع مشخصی است که باید مطالعه شوند:

۱. کتاب "مهارت معلمی" تألیف استاد محسن قرائتی

۲. کتاب درسی "دین و زندگی" پایه دهم

۳. کتاب درسی "دین و زندگی" پایه یازدهم

فقط سه فصل اول کتاب "مهارت معلمی" در طراحی سوالات آزمون مورد استفاده قرار می‌گیرد و لازم است که این فصول را مطالعه کنید. این کتاب برای دانش‌آموزان رشته‌های انسانی و سایر رشته‌ها مشترک است و سه فصل ابتدایی آن ملاک مطالعه قرار می‌گیرد.

برای دانش‌آموزان یا داوطلبان کنکور علوم انسانی، مطالعه دروس نهم تا چهاردهم "دین و زندگی" دهم (صفحات ۹۶ تا ۱۵۸) و همچنین درس‌های شانزدهم تا هجدهم "دین و زندگی" یازدهم (صفحات ۱۹۶ تا ۲۳۰) ضروری است.

داوطلبان کنکور رشته‌های تجربی، ریاضی یا فنی و حرفه‌ای نیز باید به توجه به رشته خود، دروس مرتبط را مطالعه و تست بزنند که در ادامه به آن اشاره خواهد شد. بنابراین، داوطلبان کنکور فرهنگیان که می‌خواهند مباحث و مطالب تعلیم و تربیت اسلامی را به‌طور جامع و کامل مطالعه کرده و تست بزنند، بهتر است از کتاب‌هایی که به این منظور تألیف و منتشر شده‌اند، بهره‌برداری کنند.

منابع و ضریب امتحانی هوش و استعداد معلمی

هوش و استعداد معلمی با ضریب ۳ محاسبه می‌شود و سازمان سنجش منبع خاصی برای این ماده امتحانی معرفی نکرده است.

این بخش به ارزیابی توانمندی‌های ذهنی و استعداد تحلیلی و تحصیلی داوطلب در زمینه‌های مختلفی چون زبان، ادبیات، ریاضیات و... می‌پردازد و برای هر دو گروه رشته‌های آزمون فرهنگیان مشترک است.

اگرچه منبع مشخصی برای این ماده امتحانی اعلام نشده، ناشران تخصصی در این حوزه اقدام به تألیف و انتشار کتاب‌هایی کرده‌اند که به خوبی نیازهای داوطلبان را در این زمینه پوشش می‌دهند.

کدخبر: 336956

ارسال نظر

 

آخرین اخبار