|

اختصاصی گسترش نیوز

مهد کودک های لاکچری تهران | هزینه ها والدین را شوکه کرد

یکی از اصلی ترین ارکان قدرت کشورها؛ کودکان و نوجوانان هستند و اهمیت دادن به آنها پشتوانه کشور در آینده است. یکی از موضوعاتی که خانواده های ایرانی با آن رو به رو هستند و نسبت به آن انتقاد دارند؛ قیمت بالای کودکستان است. موضوع دیگر کمبود مهد کودک های دولتی است که خانوده ها را مجبور به ثبت نام در مراکز خصوصی با هزینه های بالاتر می کند.

آموزشی مهد کودک های لاکچری تهران | هزینه ها والدین را شوکه کرد

دنیای زیبای کودکان با اتفاقات و دگرگونی هایی همراه است که شاید برای آنها قابل تحمل و هضم نباشد. دنیای شیرین کودکان در شرایطی کام والدین را تلخ می کند. هزینه های سلامت، تحصیل، پوشاک و ... کمر خانواده ها را شکسته است و آمار و ارقام غیر قابل باور است. در این گزارش خبرنگار گسترش نیوز نگاهی به مناسبت های مرتبط با کودکان و هزینه های پیش دبستانی داریم. 

تاریخچه روز جهانی کودک

تاریخچه روز جهانی کودک که ۲۰ نوامبر هر سال است، به دوران جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که در آن هزاران کودک بی گناه خانه و کاشانه خود را از دست دادند و بی خانمان شدند و یا کشته شدند. سازمان ملل متحد برای حمایت از کودکان به عنوان عناصر آینده ساز کشورها در آینده هستند، این روز را نامگذاری کرد. جالب است بدانید که پیمان نامه ای هم برای حمایت از کودکان در سازمان ملل وجود دارد که در آن از موضوعاتی مثل رفع نابرابری‌ها و کمبودها و تبعیض‌هایی که علیه کودکان وجود دارد و همچنین مقابله با پدوفیلی صحبت شده است.

پیش دبستانی

 کودکان کار

 یکی از مشکلات اجتماعی که در کشور ما وجود دارد و نمود آن را در شهرهای بزرگ مثل تهران، کرج و مشهد می‌توان دید، موضوع کودکان کار است. در روانشناسی بین الملل کودکان باید در سنین پایین کارهایی که برای آنها تعبیه شده و مختص سنآنها است را انجام بدهند. خرید و فروش وظیفه کودکان نیست، این موضوع به بعد از بلوغ عقلی آنها بر می‌گردد و حداقل ۱۸ سال سن برای این کار لازم است.

اما در کشور ما و با توجه به وخامت اوضاع اقتصادی همه اعضای خانواده برای حل مشکلات باید پای کار بیایند و به فعالیت اقتصادی مشغول شوند. این موضوع باید از طریق دولت‌ها پیگیری شود و کودکان از این کار منع شوند. خیلی از کودکانی که مجبور به کار برای خانواده هستند، از درس خوانده و تحصیل محروم هستند و اینگونه خیلی از استعدادهایی که می‌توان در آینده کشور از آنها استفاده کرد را از دست می‌دهیم. 

دلایل وجود مهد کودک ها

خیلی از پدر و مادرها بنا به دلایل مختلف با همدیگر مشغول به کار هستند و در این میان کسی نیست که بتواند از فرزند آنها مراقبت کند، در اینجا برای حل شدن مشکل مادران شاغل، کودکستان‌ها به وجود آمدند که می‌توان کودک خود را به آن جا سپرد. مهد کودک‌ها تنها محل نگهداری از کودکان نیستند، بلکه مراکز فرهنگی هم هستند که در آن انواع آموزش‌ها و کلاس‌ها برای کودکان وجود دارد که می‌توان با توجه به بودجه خود و علاقه کودک؛ در کلاس‌های مختلف او فزرند خود را ثبت نام کرد.

 خدمات پیش دبستانی

 ارائه خدمات پیش دبستانی؛ به پنج گروه تعلق می‌گیرد، یک گروه نوزادان و شیرخوارگان هستند که عمدتاً زیر دو سال هستند گروهی دیگر نوپا هستند که از دو تا چهار سال سن دارند، گروهی دیگر نوباوه هستند که عمدتاً چهارتا پنج سال سن دارند و پیش دبستانی ۱ و پیش دبستانی ۲ از پنج تا آخر شش سال است را شامل می‌شود.

مهد

تنوع کودکستان‌ها و هزینه‌ها

با توجه به آمارهای اعلام شده از سوی مراجع رسمی، سه گروه کودکستان در کشور وجود دارد و مشغول به کار هستند. یک گروه کودکستان‌هایی که ضمیمه دولت هستند و زیر نظر ارگان‌هایی مثل آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، گروه دیگر آنهایی هستند که به طور کامل مستقل و با هزینه شخصی به فعالیت مشغول هستند و گروهی ضمیمه مدارس غیر دولتی هستند. با توجه به خدماتی که کودکستان‌ها برای کودکان در نظر می‌گیرند و کلاس‌های آموزشی و فوق العاده ای که برای کودکان برگزار می‌کنند، نوع شهریه‌ها متفاوت است. اما با این حال هر ساله آموزش و پرورش یک نرخ ثابت برای شهریه مهد کودک‌ها در نظر می‌گیرد.

 البته باید دید این تعیین کف و سقف قیمت برای پیش دبستانی‌های دولتی تا چه حد مشکلات چند نرخی بودن شهریه‌های مهدکودک‌ها را حل می‌کند. اما با این حال مسئولان بارها اعلام کرده اند که سقف و کفی را به طور مشخص نمی‌توان برای مهد کودک‌ها تعیین کرد، چون این بستگی به خدماتی که ارائه می‌دهند و هزینه ای که خود مرکز دارد متفاوت است.

کدخبر: 337071

ارسال نظر

 

آخرین اخبار