|

تابستان به کشور باز می‌گردد؟ | پیش‌بینی متفاوت از وضعیت آب و هوایی کشور

طبق بررسی نقشه‌های جوی، بارش از تاریخ ۲۳ تا ۲۹ مهر در سواحل شرقی و غربی دریای خزر، زاگرس شمالی و برخی مناطق محدود در زاگرس میانی کمتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود. همچنین، در این بازه زمانی، دمای هوا در نوار شرقی و شمال شرق کشور در حد نرمال خواهد بود، در حالی که در سایر مناطق ممکن است تا ۳ درجه سانتی‌گراد بالاتر از نرمال باشد.

اجتماعی تابستان به کشور باز می‌گردد؟ | پیش‌بینی متفاوت از وضعیت آب و هوایی کشور

بر اساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی در هفته دوم سال زراعی جاری، از تاریخ نهم تا پانزدهم مهرماه، استان‌های ساحلی دریای خزر بیشترین میزان بارش را داشتند.

میانگین بارش استان بوشهر ۰.۵ میلی‌متر، تهران ۱.۹ میلی‌متر، خراسان جنوبی ۰.۳ میلی‌متر و قم ۰.۱ میلی‌متر از میانگین بارش بلند مدت طی این هفته بیشتر و میانگین بارش کشور نسبت به بلندمدت، ۰.۸ میلی‌متر کمتر بوده است.

بیشینه بارش تجمعی این هفته در ایستگاه بورخیل در استان مازندران به میزان ۷۶.۶ میلی‌متر و ایستگاه جلین و جعفرآباد در استان گلستان به ترتیب به میزان ۶۳ و ۶۰ میلی‌متر ثبت شده است.

نقشه

ثبت بارش بیشتر از نرمال تا ۴۰ میلی‌متر در گلستان و آذربایجان غربی

بر اساس نقشه‌هایی که مقدار انحراف مجموع بارش دریافتی کشور نسبت به بلند مدت را نشان می‌دهد، در بیشتر استان‌های کشور انحراف بارش دریافتی نسبت به بلند مدت طی این هفته در شرایط نرمال بوده است و استان‌های گلستان و آذربایجان غربی در بخش‌هایی از مساحت خود بارش بیشتر از نرمال تا ۴۰ میلی‌متر داشته‌اند.

استان‌های مازندران و گیلان نیز در بخش‌هایی از مساحت خود بارش کمتر از نرمال تا ۸۰ میلی‌متر را داشتند و بارش در سایر استان‌های کشور در شرایط نرمال بوده است.

نقشه2

ترسالی خفیف تا شدید در ۱۶ استان کشور

بیشتر استان‌های کشور طی این مدت از نظر شاخص مؤثر خشکسالی در شرایط نرمال بوده‌اند و استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، سمنان، مازندران، تهران، البرز، قزوین، زنجان، قم، مرکزی، همدان، اصفهان، بوشهر، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان، در بخش‌هایی از مساحت خود، ترسالی خفیف تا شدید داشته‌اند.

همچنین استان‌های گلستان و آذربایجان غربی، در بخش‌هایی از مساحت خود ترسالی خفیف تا متوسط و در بخش‌های دیگری خشکسالی ضعیف تا شدید داشتند و استان‌های خراسان شمالی، گیلان، اردبیل و آذربایجان شرقی، در بخش‌هایی از مساحت خود خشکسالی ضعیف تا شدید داشته و وضعیت برای سایر استان‌های کشور در شرایط نرمال بوده است.

نقشه3

ثبت ۱.۲ درجه سانتی‌گراد افزایش دما در استان‌های کشور

بنابر میانگین دماهای ثبت شده در استان‌های کشور، کل کشور شاهد ۱.۲ درجه سانتی‌گراد افزایش دما بوده‌ایم که شامل بیشتر استان‌ها می‌شود، همچنین بیشترین بی‌هنجاری مثبت دمای میانگین هفته مربوط به استان کرمان به میزان ۲.۳ سانتی‌گراد و بیشترین بی‌هنجاری منفی دما مربوط به استان قزوین به میزان یک درجه سانتی‌گراد بوده است.

استان‌های سمنان، آذربایجان شرقی و غربی، البرز، مرکزی، قم و زنجان نیز تغییر محسوس دمایی نسبت به میانگین بلند مدت خود نداشتند.

نمودار1

 

جدیدترین پیش‌بینی بارش‌ها در کشور

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، بارش از تاریخ ۲۳ تا ۲۹ مهر در سواحل شرقی و غرب خزر، زاگرس شمالی و مناطق محدودی در زاگرس میانی، در محدوده کمتر از نرمال و سایر مناطق کشور نرمال و بیشتر بی‌بارش خواهند بود یا بارش آنها قابل توجه نیست.

در هفته بعدی یعنی از تاریخ ۳۰ مهر تا ششم آبان نیز بی‌هنجاری بارش استان‌های واقع در دو سوی البرز و شمال غرب و شرق در محدوده نرمال خواهد بود و بارش محدودی برای جنوب شرق کشور پیش بینی می‌شود و سایر مناطق کشور نیز بی‌بارش خواهند بود یا بارش آنها کمتر از نرمال است.

بی‌هنجاری بارش از تاریخ ۷ تا ۱۳ آبان در استان‌های واقع در شمال غرب، دو سوی کوه‌های البرز، زاگرس شمالی، میانی و جنوبی، نرمال خواهد بود و بارش سایر مناطق قابل توجه نیست.

پاییزی گرم‌تر در انتظار کشور

همچنین نقشه‌های پیش‌بینی دمای میانگین برای چهار هفته آتی نشان می‌دهد که طی تاریخ ۲۳ تا ۲۹ مهر دمای هوا در نوار شرقی و شمال شرق کشور نرمال و در سایر مناطق تا ۳ درجه سانتی‌گراد بیشتر از نرمال خواهد بود و بیشترین افزایش در شمال غرب تا جنوب غرب کشور و دامنه‌های جنوبی کوه‌های البرز رخ می‌دهد.

طی بازه زمانی ۳۰ مهر تا ۱۳ آبان نیز دمای هوا در استان‌های نوار شمالی نرمال و در سایر مناطق تا ۳ درجه بیشتر از نرمال خواهد.

 

منبع: ایمنا
کدخبر: 337664

ارسال نظر

 

آخرین اخبار