|
کدخبر: 191275

افزایش دوباره و چشمگیر قیمت برنج در بازار

قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه برنج وجود ندارد، اظهار کرد: هم اکنون محدودیتی در عرضه برنج ایرانی و خارجی در بازار وجود ندارد.

اصناف افزایش دوباره و چشمگیر قیمت برنج در بازار

وی قیمت کنونی هر کیلو برنج ایرانی را ۳۰ هزار تا ۴۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: برنج تولیدی سال گذشته روبه اتمام است و برداشت برنج به تازگی آغاز شده که افزایش هزینه های کارگری و حمل و نقل در قیمت تاثیر گذاشته است.

حسنی با اشاره به اینکه ایام محرم همانند سال های قبل تاثیری در بازار برنج ندارد، بیان کرد: امسال با وجود محدودیت کرونا، بیش از ۸۰ درصد مصرف کاهش پیدا کرده است و واردکنندگان برای تشنج بازار مسائلی مبنی بر کمبود برنج در پیک مصرف همچون ایام محرم را مطرح می کنند.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی قیمت کنونی هر کیلو برنج خارجی را ۲۰ هزار تا ۲۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در شرایط فعلی محدودیتی در عرضه وجود ندارد، ارگان ها به هر میزانی که بخواهند برنج در اختیارشان می گذاریم.

وی از افزایش ۱۵ درصدی قیمت برنج در یک هفته اخیر خبر داد و گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت و هزینه های بالای تولید، قیمت برنج تا حدی افزایش یافته است، هر چند در مقایسه با دیگر کالاها بازهم مناسب تر است.

حسنی ادامه داد: گرچه قیمت برنج برای اقشار آسیب پذیر ممکن است گران باشد، اما قیمت آن با یک بسته آدامس که ۵۰ هزار تومان است، قابل قیاس نیست.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پایان درباره آینده بازار برنج گفت: گرچه شرایط خشکسالی و دیگر‌مسائل هر یک به نوبه خود در بازار اثر گذار است، اما از الان نمی توان پیش بینی راجع به بازار برنج در ماه های آتی کرد.

علی رغم خشکسالی و کم بارشی محسوس نسبت به سال قبل، اما طبق اذعان مسئولان تولید برنج نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت محسوسی ندارد، این در حالی است که قیمت برنج همزمان با فصل برداشت با التهاباتی در بازار روبرو شده است که با استمرار این روند بسیاری از دهک های جامعه چاره ای جز حذف برنج از سبد مصرفی خود ندارند، کمااینکه بسیاری از خانوارها که برنج خارجی مصرف می کردند با تغییر گروه کالا و حذف ارز ترجیحی ناچار به حذف یا کاهش محسوس آن در سبد مصرفی شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها