|
کدخبر: 212039

تاثیر کناف کاری بر آکوستیک فضا

یکی از دغدغه‌های اصلی ساکنین کلانشهرها و شهرهای پرجمعیت، آلودگی صوتی ایجاد شده توسط وسایل حمل و نقل، ازدحام جمعیت و … است. از طرفی به دلیل زندگی آپارتمان‌نشینی و رد و بدل شدن صدا از دیوارها و سقف‌ها این مزاحمت صوتی به مراتب افزایش یافته است.

اصناف تاثیر کناف کاری بر آکوستیک فضا

برای حل این مشکل می‌توان از مزایای بسیار نصب دیوار و سقف کاذب یا همان کناف کاری بهره برد. زیرا سازه‌های کاذب مانع عبور امواج صوتی می‌شوند و دارای مقاومت بالایی در برابر صدا هستند. از سازه‌های کناف کاری شده می‌توان در تعمیر و بازسازی ساختمان، طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی دکوراسیون اداری و … استفاده کرد. کناف علاوه بر کیفیت بسیار بالا و آکوستیک بودن، مستحکم و مقاوم است.

کناف کاری چیست؟

در چند دهه اخیر استفاده از روش‌های ساخت و ساز خشک در ایران رواج یافته است. کناف یکی از انواع ٰDry Wall ها یا همان پنل‌های گچی روکش دار می‌باشد. برای اولین بار برادران آلمانی کناف این نوع دیوارهای خشک را تولید کردند. به همین دلیل این نوع سازه را کناف می‌نامند. در واقع کناف کاری انجام پروسه نصب سقف و دیوار کناف است.

روش نصب کناف

سازه‌های کناف در مقایسه با دیگر مصالح وزن بسیار کمتری و اجرای راحت‌تری دارند. اما باید توجه داشت که روش نصب کناف باید طبق اصول استاندارد انجام شود تا علاوه بر جذابیت بصری مانع به وجود آمدن مشکل برای ساکنین شود.

کناف۱

برای نصب کناف ابتدا باید مساحت تمامی دیوارهای محیط مورد نظر را به طور دقیق اندازه گیری و نبشی‌ها را روی آنها نصب کنید. سپس نوبت به برش تایل‌ها در اندازه مورد نیاز می‌رسد. بر‌ش‌ها باید به گونه‌ایی باشند که نر و ماده روی هم قرار گیرند. دقت کنید لایه‌های بعدی را زیر لایه‌های نخستین نصب نمایید.

توصیه‌های مهم در نصب کناف

  • سایز پنل‌ها باید با ارتفاع دیوار تناسب داشته باشد.
  • هنگام نصب دیوار کناف نباید پنل به سقف وصل شود.
  • هنگام نصب پنل‌ها در دیوار کناف، باید با توجه به جهت استادها، پنل‌ها را نصب نمود.
  • در مورد سقف صفحات باید به صورت قائم بر روی قاب های عمودی قرار بگیرند.
  • برای عملکرد مناسب حفره‌های صفحات باید آنها را به صورت صلیبی به یکدیگر وصل کرد.
  • برای جلوگیری از مقدار زیاد مواد زائد و پرت بهتر است با دقت تمام محاسبات انجام شود. 

مزایای کناف کاری؟

کناف۲

  • مقاوم در برابر زلزله. سازه‌های کنافی به دلیل داشتن وزن کم و انعطاف پذیری بالا در برابر زلزله مقاومت بالایی دارند. همچنین در صورت آوار شدن سازه، احتمال آسیب به ساکنین بسیار کاهش می‌یابد.
  • ایمنی. از آنجا که هنگام نصب سازه‌های کناف از پیچ و مهره برای متصل کردن استفاده می‌کنند و به جوشکاری نیازی نیست، این اتصالات بسیار ایمن هستند.
  • سرعت اجرا و نصب بالا. کناف کاری در مقایسه با سایر روش‌ها از سرعت بیشتری برخوردار است. زیرا به جوشکاری، مدت زمان خشک شدن گچ و ملات و … نیاز ندارد.
  • اجرای آسان. طراحی سازه‌های کناف به گونه‌ایی است که برش و اتصال آنها بسیار آسان است.
  • حمل و نقل آسان و هزینه پایین. به دلیل سبک بودن کناف جابجایی، حمل و نقل و نصب آن بسیار راحت‌تر خواهد بود. همچنین کاهش چشمگیر وزن بار مرده ساختمان در کناف کاری باعث کاهش هزینه می‌شود.
  • افزایش مساحت مفید زیر بنا. از آنجا که دیوارهای کناف فضای کمتری را اشغال می‌کنند، امکان بهره وری بیشتر از محیط داخلی فراهم خواهد شد.
  • عایق حرارتی. به دلیل فاصله بین سازه کناف و سازه اصلی و در نتیجه گیر افتادن هوا در این فضا، سازه‌های کناف عایق حرارتی عالی هستند.
  • عایق صوتی. در مقایسه با سایر سازه‌ها، کناف جذب صدای بسیار بیشتری دارد. از طرفی برای افزایش قابلیت آکوستیک می‌توان بین فاصله‌های موجود بین سازه کناف و سازه اصلی را با استفاده از متریال جذب کننده صدا پر کرد.

تاثیر شکل صفحات کناف در جذب صدا

حفره‌های موجود در صفحات کناف تاثیر چشمگیری در جذب صداهای مزاحم و افزایش قابلیت آکوستیک بودن را دارد. بنابراین صفحات سوراخ دار عایق صوتی بهتری هستند. از صفحات کناف کاری شده می‌توان برای سقف، دیوار، را پله و... استفاده کرد. با توجه به میزان مورد نیاز به آکوستیک بودن فضا، می‌توان پنل‌ها را به صورت افقی یا عمودی نصب نمود.

الگوهای سوراخ در کناف چه تاثیری در جلوگیری از آلودگی صوتی دارد؟

فضای خالی بین دیوار یا سقف با سازه اصلی خود به عنوان جاذب و فیلتر صدا عمل می‌کند. در نتیجه پس از ورود صدا به این ناحیه، شدت و قدرت آن کاهش می‌یابد. به همین دلیل هنگام کناف کاری باید این فضا را مد نظر قرار داد.

تولید کنندگان صفحات کناف بر اساس برخی از الگوهای معین این پنل‌ها را سوراخ می‌کنند. برای تولید هر پنل با توجه به شدت آلودگی صوتی از الگوهای خاصی استفاده می‌شود. این الگوها امواج صوتی با فرکانس پایین یا متوسط را به خوبی جذب می‌کنند.

دیوار آکوستیک کناف

دیوار آکوستیک کناف مانع ورود صداهای مزاحم و آزاردهنده می‌شود و کیفیت صدای داخل و وضوح آن را افزایش می‌دهد. دو نوع عایق روکار و توکار وجود دارد که هر کدام ویژگی و کاربرد مخصوص خود را دارند.

سقف آکوستیک کناف

همانطور که از اسم آن مشخص است، سقف آکوستیک کناف نوعی سقف کاذب با ویژگی عایق صوتی می‌باشد. سقف کناف از تایل‌های گچی و پنل‌های فشرده مقوایی یا پارچه‌ایی تولید می‌شود. به همین دلیل نصب آنها بسیار آسان است. سقف آکوستیک کناف پر شده با پشم شیشه و آلومینیوم کاربرد بسیار موثری در استودیو‌های ضبط صدا، سالن‌های کنفرانس، سینما‌ها و … دارند. زیرا در این مکان‌ها انعکاس صدا بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت طرز نصب پانل گچی و کناف

کناف۳

اگرچه به دلیل پیش ساخته بودن سازه‌های کناف نصب آنها سریع و آسان است. اما با این وجود لازم است از یک کناف کار خوب و با تجربه کمک بگیرید. زیرا در صورت نداشتن آگاهی و تخصص لازم از نحوه اتصال نه تنها وقت و هزینه خود را هدر می‌دهید بلکه امنیت خود و عزیزانتان را به خطر می‌اندازید.

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم روش‌های زیادی برای جذب صدا و آکوستیک کردن فضا وجود دارد. یکی از روش‌های موثر و مقرون به صرفه سازه‌های کناف یا همان کناف کاری می‌باشد. سازه‌های کناف علاوه بر عایق صدا بودن دارای مزایایی از جمله عایق حرارتی، عایق رطوبتی، مقاوم در برابر زلزله، حمل و نقل و نصب آسان هستند. با وجود سهولت در نصب پیشنهاد می‌کنیم برای نصب سازه کناف کار را به یک کناف کار حرفه‌ایی بسپارید.

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها