|
کدخبر: 315315 امیرمحمد درویش

گفتگوی گسترش نیوز با عضو شورای شهر تهران؛

بودجه نامناسب مدیریت بحران/ لزوم تخصیص نقدینگی به پروژه های تهران

صادقی گفت: شهر تهران یکی از آسیب پذیر ترین شهرهای دنیا، در برابر حوادث طبیعی و انسان ساز است.

اقتصاد بودجه نامناسب مدیریت بحران/ لزوم تخصیص نقدینگی به پروژه های تهران

بودجه سازمان هایی مانند مدیریت بحران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اختصاص بودجه به سازمان آتش نشانی و مدیریت بحران، سبب خواهد شد تا سازمان های امدادی، بتوانند تا حدودی خود را با تجهیزات روز دنیا آشنا کنند و از این امکانات در راستای حفاظت از جان خود و مردم استفاده کنند. بودجه ای در سال گذشته ( ۱۴۰۱ ) به سازمان مهمی مانند  مدیریت بحران تعلق گرفت، مبلغ ۵۵۳ میلیارد تومان بود. این مبلغ آیا برای سازمانی که وظیفه مهمی را در اختیار دارد مناسب است؟ با توجه به وظیفه خطیری که سازمان مدیریت بحران دارد، باید ترتیبی داده شود تا رقم این بودجه ها افزایش چشمگیری پیدا کند.

بودجه-شهرداری

 

تهران بسیار آسیب پذیر است

احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران، در ارتباط با بحث وضعیت مدیریت بحران و آمادگی و بودجه این سازمان در مواقع بحران به گسترش نیوز گفت: همانطور که می دانید، شهر تهران یکی از آسیب پذیرترین شهرهای دنیا، در برابر حوادث طبیعی و انسان ساز است. درواقع شهرهای دیگر دنیا، میزان آسیب پذیری که در برابر حوادث طبیعی دارند بسیار کم تر از تهران است و دلیل این امر، اقدامات موثری است که توسط مدیریت بحران و مدیریت شهری در آن شهر صورت گرفته است.

صادقی ادامه داد: چنین موضوعی می طلبد که تمام دستگاه های امداد رسان، آمادگی کافی را برای مواجه با خطرات احتمالی داشته باشند تا بتوانند در صورت بروز حادثه، بهترین اقدام لازم را انجام دهند. البته چنین امری، آمادگی شهروندان را هم طلب می کند که شهروندان باید از نظر شناخت حوادث و راه های پیشگیری از خطر، اطلاعات کافی را داشته باشند. البته باید گفت که شهرداری تهران به عنوان متولی مدیریت بحران باید نقش آفرینی داشته باشد.

احمد-صادقی

وی افزود: اقدامات بسیار مناسبی در هفته های گذشته صورت گرفت که برای آگاهی شهروندان در مواجه با حوادث بسیار مناسب و دارای اهمیت تلقی شد. یکی از این اقدامات، مانور اسکان اضطراری بود که این مانور به صورت سراسری برگزار شد. در جریان برگزاری این مانور، ۵۰ دستگاه که نقش اساسی در زمینه مدیریت بحران دارند و همچنین گروه های مختلف مردمی حضور داشتند. چنین موضوعی، اقدام بسیار مهمی در راستای آموزش های شهروندی بود که بنده از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران کمال تشکر را دارم.

نقش موثر دانش بنیان ها در مدیریت بحران

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در ادامه این گفت و گو به گسترش نیوز گفت: لازم به ذکر است که گروه ها و مجموعه های دانش بنیان هم در این مانور حضور داشتند و از تجربیات این شرکت ها استفاده شد. باید به این نکته اشاره کرد که تامین ماشین‌آلات و تجهیزات سامانه و سیستم‌های مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان از مواردی است که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره شده است.

صادقی ادامه داد: بنده تاکید دارم که برگزاری چنین مانورهایی، نیازمند تکرار مستمر خواهد بود. همچنین باید به سمت و سویی برویم که برگزاری مانورهای تخصصی را در دستور کار قرار دهیم. برگزاری مانورهای تخصصی می تواند با رویکردهایی مانند، زلزله، سیل و آتش سوزی صورت گیرد که برای آگاهی شهروندان از اقدامات لازم در زمان بحران بسیار مناسب است.

وی گفت: ایرادهایی که در این زمینه می توان به سازمان شهرداری تهران گرفت، عدم اختصاص بودجه به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است. لازم به ذکر است که سازمان آتش نشانی هم بودجه ای را برای به روزرسانی تجهیزات و امکانات دریافت نکرده است.  این سازمان ها بودجه مورد نیاز را دریافت کنند تا بتوانند در مواقع لزوم و مواجه با خطر، اقدامات لازم را انجام دهند. با بررسی های صورت گرفته، این سازمان ها، تخصیص بودجه مناسبی ندارد و صرفا در حد پرداخت حقوق و مزایا اعتبارات دارند.

مدیریت-بحران

صادقی ادامه داد: این ۲ سازمان، به غیر از حقوق و مزایا، نیازمند تخصیص نقدینگی لازم برای انجام پروژه های مندرج در مصوبات هستند و ما امیدواریم در تخصیص بعدی بودجه، این ۲ سازمان هم لحاظ شوند.

وی افزود: شهرداری باید برای ایجاد ارتباط پایدار در زمان بحران تلاش کند هرچند ارتباط خوبی از گذشته وجود داشته است و این ارتباطات در حال حاضر نیز ادامه دارد و دکل‌های خود ایستا برای این کار است. توسعه و تکمیل پایگاه‌های مدیریت بحران یکی از وظایفی است که شهرداری تهران باید آن را انجام دهد. با وجود کاهش بودجه بسیاری از سازمان‌ها، اما برای ساخت و تکمیل سوله‌های مدیریت بحران ردیف بودجه‌ای تامین شده و قرار است ۴ پایگاه به تهران افزوده شود.

کلام آخر

صحبت های احمد صادقی عضو شورای شهر تهران در ارتباط با این موضوع که شهر های دنیا، در زمینه مدیریت بحران، وضعیت بهتری نسبت به تهران دارند کاملا صحیح است. برای مثال در شهرهای ژاپن، خانه ها به گونه ای ساخته شده است که در برابر زلزله، مقاومت بسیار بالایی دارند و آسیب رسانی تا حد بسیار اندکی کاهش پیدا کرده است. یا به عنوان مثال، در اکثر شهرهای بزرگ دنیا، برای مواجه با سیل اقداماتی را انجام داده اند که آب ها به سرعت به منابی زیرزمینی منتقل می شوند و از بارش باران خوشحال می شوند اما همانطور که شاهد هستید، در تهران، زمانی که بارندگی آغاز می شود و حدود ۲۰ دقیقه هم ادامه پیدا می کند، شاهد ترافیک سنگین هستیم. همچنین بالا آمدن آب جوب و فاضلاب و راه افتادن بوی نامطبوع در محیط شهر، یکی از مشکلاتی است که از پس بارش باران به وجود می آید. این نعمت الهی در شهرهای دیگر نعمت و در تهران باعث عذاب می شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها