|
کدخبر: 316930

بازار ارزهای دیجیتال | بازار رمزارز | سرقت رمزارزی

آخرین سرقت ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ / ۸۲ میلیون دلار به باد رفت!

طبق گزارش‌ها، هکرها تنها سه ساعت قبل از شروع سال ۲۰۲۴، با هک گسترده ۸۱.۶۸ میلیون دلاری، پل اوربیت (Orbit)، سرویس پل بین زنجیره‌ای اوربیت چِین (Orbit Chain) را هدف قرار دادند.

اقتصاد آخرین سرقت ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ / ۸۲ میلیون دلار به باد رفت!

جالب است بدانید حتی قبل از ظهور کریپتو و ارزهای دیجیتال، در دنیای سنتی شیوه‌های کلاهبرداری زیادی وجود داشت اما با ورود کریپتو و شکل گرفتن این صنعت، سرقت ارز دیجیتال از روی ناآگاهی کاربران افزایش چشمگیری پیدا کرده است. هک ارز دیجیتال به خودی خود مشکل است اما عدم دقت کافی و طمع می‌تواند به هک شدن ولت شما ختم شود.

اگر در یکی از سرویس‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال مانند کیف پول‌ها کار کرده باشید، می‌دانید که اغلب اوقات نیاز است فرایند خسته‌کننده و گاهی اوقات پیچیده حفظ کردن عبارات بازیابی و کدها را طی کنید یا اینکه کد یا اطلاعاتی را برای دسترسی بعدی در جایی ذخیره نمایید.

درست است که برخی کیف پول‌ها با در اختیار قراردادن کلید خصوصی به کاربران، کنترل کامل دارایی‌شان را به آنها واگذار می‌کنند ولی بهای داشتن کنترل این است که باید مسئول حفظ امنیت ارز دیجیتال‌تان باشید.

از آنجایی که بیشتر مردم در حوزه امنیت متخصص نیستند، بدون اینکه بدانند در معرض خطر قرار دارند و حتی بسیاری از مواقع، کارکشته‌های تکنولوژی، ابتدایی‌ترین نکات امنیتی را رعایت نمی‌کنند و این باعث تعجب است.

در دنیای ارزهای دیجیتال، حتی با داشتن یک کیف پول سخت‌افزاری معتبر که امروزه به عنوان یک استاندارد بالا شناخته می‌شود، شما همیشه در معرض ریسک هستید. زیرا بسیاری از اوقات، مشکلات در زمانی که شما قصد اتصال برقرار کردن با کیف پول‌تان را دارید به وجود می‌آیند.

شما وارد کیف پول‌تان می‌شوید و قصد دارید مقداری بیت‌کوین یا آلتکوین به آدرس دیگری ارسال کنید. بنابراین آدرس گیرنده را کپی کرده و در والت به عنوان گیرنده قرار می‌دهید. اما خبر ندارید که یک نرم‌افزار ساده و کوچک مانند CryptoShuffler که از وجود آن ممکن است آگاهی نداشته باشید، آدرس گیرنده را با آدرسی که هکر به آن داده عوض کرده است! این تکنیک یکی از ساده‌ترین راه‌های هک ارز دیجیتال شما است.

طبق گزارش‌ها، هکرها تنها سه ساعت قبل از شروع سال ۲۰۲۴، با هک گسترده ۸۱.۶۸ میلیون دلاری، پل اوربیت (Orbit)، سرویس پل بین زنجیره‌ای اوربیت چِین (Orbit Chain) را هدف قرار دادند.

در ۳۱ دسامبر، کاربری در شبکه اجتماعی X، با انتشار پیامی توجه‌ها را به سوءاستفاده بالقوه‌ای جلب کرد و به یک سری خروجی‌های بزرگ از پروتکل پل بین زنجیره‌ای اوربیت اشاره کرد.

در همین راستا، افسر کارآگاه آن‌چین CIA و نیز شرکت امنیتی بلاکچین سایورز (Cyvers)، اطلاعات مشابهی را منتشر کردند.

این سوءاستفاده در پنج تراکنش جداگانه صورت گرفت که شامل: ۳۰ میلیون دلار تتر (USDT)، ۱۰ میلیون دلار یواس‌دی کوین (USDC)، ۹۵۰۰ اتریوم (ETH)، ۲۳۱ رپد بیت کوین (WBTC) و ۱۰ میلیون دلار استیبل کوین الگوریتمی دای (DAI)، بوده که به کیف‌پول‌های جدیدی منتقل شدند. با این حال، ماهیت هک صورت گرفته، ناشناخته باقی مانده است.

پروتکل بین زنجیره‌ای اوربیت که در سال ۲۰۱۸ در کره جنوبی راه‌اندازی شد، یک بلاکچین چند دارایی بوده که عمدتا بر نقل و انتقالات بین زنجیره‌ای میان شبکه‌های غیرمتمرکز مختلف تمرکز دارد.

پروتکل مذکور معمولا برای انتقال دارایی‌ها میان شبکه‌های سازگار با EVM و کلایتن (KLAY) استفاده می‌شود. پروتکل بین زنجیره‌ای اربیت دارای پیوندهای قوی با شبکه کلایتن، بلاکچین ماژولار لایه یک (L۱)، است.

بر اساس داده‌های کاوشگر بلاک کلایتن، هشت مورد از بزرگترین دارایی‌های این شبکه بر اساس کل بازار، دارایی‌های رپدشده در پل اوربیت هستند.

 

منبع: رمزارز نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها