|
کدخبر: 325205 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها؛

وام مسکن به سد محکم خورد / مردم مستاجر بانک ها می شوند؟

محمدحسن آصفری بیان کرد: دریافت نرخ سود گزاف از مردمی که استطاعت مالی ندارند، اتفاق خوبی در این رابطه نیست. در صورت ادامه این رویه، مردم به مستاجر بانک ها بدل خواهند شد که این موضوع تبعات منفی بسیاری به همراه دارد.

اقتصاد وام مسکن به سد محکم خورد / مردم مستاجر بانک ها می شوند؟

بی تردید دولت نقش مهمی در افزایش تسهیلات مسکن ایفا می کند. این نقش عمدتاً از طریق ایجاد سیاست‌ها و برنامه‌های مسکن، تأمین منابع مالی و همین طور تنظیم قوانین و مقررات مرتبط با مسکن انجام می‌شود. در این خصوص می‌توان به تعدیل قیمت‌ها، ارائه وام‌های مسکن با شرایط مناسب، تسهیل در اخذ مجوزهای ساخت و ساز، ایجاد زیرساخت‌های مسکن و ارائه تسهیلات مالی و مالیاتی به سازندگان و خریداران مسکن اشاره کرد.

با ایجاد سیاست‌های مسکن مؤثر و ارائه تسهیلات مالی، دولت می‌تواند بستر لازم را برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه فراهم کند. همچنین، با تنظیم قوانین مربوط به ساخت  مسکن و اخذ مجوزهای لازم، دولت می‌تواند فرآیند ساخت و ساز را تسهیل کند و بهبود کیفیت مسکن و ایمنی ساختمان‌ها را ایجاد کند. به طور کلی، دولت با ایفای نقش مناسب و ارایه سیاست‌ها و تسهیلات مسکن، می‌تواند به بهبود دسترسی به مسکن مناسب و ایجاد شرایط بهتر برای افراد در این زمینه کمک کند.

وام-مسکن

یکی از مسائل این روزهای بازار مسکن کشور به بحث افزایش تسهیلات مسکن مربوط می شود. دولت قصد دارد با افزایش میزان این تسهیلات، به نوعی مشکلات مربوط به تامین مسکن را برطرف کند؛ اما در این خصوص پرسش هایی نیز مطرح است که دولت باید برای آن ها پاسخ های روشنی داشته باشد؛ مثلاً اینکه آیا با وجود فاصله زیاد میان سطح درآمد مردم و هزینه های معیشتی آن ها، پرداخت این قبیل وام ها می تواند چاره کار باشد؟ طبق آمار موثق، اقساط برخی وام های مسکن، دو برابر حقوق یک کارمند است!

 

خبرنگار گسترش نیوز دراین باره با محمدحسن آصفری، نایب رئیس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

آصفری

ضرورت همکاری بانک ها با دولت

محمدحسن آصفری درباره افزایش وام مسکن و تاثیر این تسهیلات بر خانه دار شدن جوانان گفت: «من باور دارم که در موضوع مسکن، تا امروز گام های خوبی برداشته شده و برنامه های مطلوبی هم در دست اقدام است. طی سه سال اخیر، دولت نهایت تلاش خود را به کار گرفت و بسیاری از پروژه های عمرانی در حوزه مسکن را پیگیری کرد.

او ادامه داد: از این حیث، می توان به دولت نمره قبولی داد و عملکرد کلی وزارت راه و شهرسازی را مثبت ارزیابی کرد. هرچند که هنوز کارهای زیادی باقی مانده است و باید در راستای تامین مسکن مردم اقدامات لازم صورت بگیرد. جوانان ما کماکان با مشکل خرید خانه دست و پنجه نرم می کنند و در این خصوص از دولت مطالبه های برحقی دارند.

آصفری افزود: فارغ از نقش دولت، باید به عملکرد ضعیف بانک‌ها در این زمینه نیز اشاره کنم. عدم همکاری بانک ها با دولت منجر به گلایه مندی های مردم شده است و حقیقت امر آن است که با این رویه نمی‌توان امیدی به تاثیرگذاری مثبت تسهیلات مسکن داشت. بانک‌ها باید همکاری های لازم را در پیوند با اعطای تسهیلات ترتیب دهند تا در ادامه شاهد رخدادهای خوشایندی در حوزه مسکن باشیم.

نماینده مردم اراک در مجلس گفت: دریافت نرخ سود گزاف از مردمی که استطاعت مالی ندارند، اتفاقی خوبی در این رابطه نیست. در صورت ادامه این رویه، مردم به مستاجر بانک ها بدل خواهند شد که این موضوع تبعات منفی بسیاری به همراه دارد.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پایان اضافه کرد: در واقع، این نوع اقدامات را نمی توان مترادف با خانه دار شدن مردم تلقی کرد؛ لذا بانک ها باید نهایت همکاری را با دولت به عمل آورند تا مردم اثر این تسهیلات را با تمام وجودشان احساس کنند. بانک ها باید در ارتباط با تامین مسکن و همچنین کاهش سود بانکی، کارهای لازم را انجام دهند و از این طریق در راستای خانه دار شدن به اقشار کم درآمد کمک کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها