|
کدخبر: 325373 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

معرفی گوشی تا ۱۰ میلیون تومان / این موبایل ها ارزش خرید را دارند + جدول قیمت

در این گزارش قصد داریم قیمت گوشی های پرفروش و محبوب بازار در بازه قیمتی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان را مورد بررسی قرار دهیم.

اقتصاد معرفی گوشی تا ۱۰ میلیون تومان / این موبایل ها ارزش خرید را دارند + جدول قیمت

در پایان سال گذشته و مصادف با نوسانات بازار ارز، شاهد این مسئله بودیم که قیمت برخی از مدل‌های تلفن همراه افزایشی شد. این مدل‌ها از طریق سامانه نیما و با نرخ تقریباً ثابتی در حدود ۳۸ الی ۴۰ هزار تومان تأمین می‌شدند. اخیراً در فضای مجازی، برخی فعالان و کارشناسان انتقاداتی درباره رشد غیرمنتظره قیمت برخی از مدل‌های تلفن همراه که تأمین ارز آنها از سامانه نیما با نرخ مرکز مبادله و طلا و ارز انجام می‌شود، ابراز کرده‌اند.

در حال حاضر، تأمین ارز برای تلفن‌های همراه به دو شکل انجام می‌شود؛ برای گوشی‌های وارداتی با قیمت تا ۶۰۰ دلار، از سامانه نیما تأمین ارز می‌شود و برای تلفن‌های همراه با قیمت بالای ۶۰۰ دلار، از طریق رویه واردات و با نرخ آزاد ارز، سفارش و تخصیص ارز صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که این امر شامل آیفون و دو مدل سامسونگ می‌شود.

بنابراین، قیمت یکی از مدل‌های گوشی چینی در عرض یک ماه تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته و به قیمت تقریبی ۳۰ میلیون تومان در برخی فروشگاه‌های آنلاین رسیده است. این افزایش قیمت به معنای عدم وجود نوسانات مشابه در برندهای دیگر تلفن همراه در ماه‌های اخیر است.

حداکثر سودی که قانوناً در لایه واردات مدنظر قرار می‌گیرد، ۱۸ درصد است. یکی از حدس‌ها در خصوص افزایش قیمت مذکور، افزایش ارزش گمرکی این مدل در سامانه TSC است.

احتمال گرانی موبایل تا آغاز تابستان

عالیان در خصوص وضعیت قیمتی بازار موبایل در سه ماهه اول سال با توجه به نوسانات ارزی و تحولات منطقه ای بیان کرد: از آن جایی که واردات تلفن همراه رابطه مستقیمی با ارز نیمایی دارد، هر میزان که فاصله ارز بازار آزاد با ارز سامانه‌ای بیشتر شود، شائبه سوءاستفاده از این فاصلۀ ارزی قوت بیشتری پیدا می کند. مسلما در صورت دریافت ارز نیمایی یا سامانه ای توسط بازرگان برای واردات، امکان اعلام قیمت با ارز آزاد مقدور نخواهد بود.

او در پایان اضافه کرد: قیمت گوشی با توجه به نوسانات ارزی، تغییرات چشمگیری پیدا نمی‌کند، مگر اینکه قیمت ارز سامانه های هم صعودی شود. چالش جدی بازار موبایل، ثبت نشدن سفارش ها و تخصیص ارز به شمار می رود. تعداد ثبت سفارش ها از ابتدای سال تا به این لحظه حجم بسیار کمتری داشته است. شرکت‌های بازرگانی در دریافت تاییدیه ثبت سفارش خود با مشکلات مختلفی روبه رو شدند و در انتظار تغییر رویه بخش بازرگانی هستند. درصورت ادامه این روند و بروز تعارضات متعدد در این زمینه، افزایش قیمت موبایل در سه ماهه اول سال، کاملا محتمل خواهد بود.

بازار-موبایل

عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت برخی از مدل‌های تلفن همراه

افزایش نرخ ارز و ارزش آن در بازار ارز باعث افزایش قیمت محصولات وارداتی می‌شود. اگر تأمین ارز برای تلفن‌های همراه از سامانه‌های رسمی مانند نیما صورت گیرد و نرخ تقریباً ثابتی داشته باشد، افزایش نرخ ارز بر قیمت تلفن‌های همراه تأثیر می‌گذارد.

اگر تأمین ارز برای تلفن‌های همراه از طریق رویه واردات با نرخ مرکز مبادله و طلا و ارز صورت گیرد، تغییر در نرخ مبادله و ارزش طلا و ارز می‌تواند تأثیری در قیمت نهایی داشته باشد. اگر ارزش گمرکی مدل‌های تلفن همراه در سامانه‌های مبادله مذکور افزایش یابد، قیمت آنها نیز افزایش خواهد یافت.

افزایش تقاضا برای برخی از مدل‌های تلفن همراه، مانند مدل‌های گوشی چینی مورد اشاره در متن، می‌تواند قیمت آنها را افزایش دهد. اگر تقاضا برای یک مدل خاص بسیار بالا رود و تأمین آن مدل محدود باشد، فروشندگان می‌توانند قیمت را بالا ببرند و سود بیشتری کسب کنند.

تغییرات در قوانین و مقررات وارداتی و فشارهای گمرکی می‌تواند نیازمندی‌های تأمین ارز و واردات را تحت تأثیر قرار داده و در نهایت به افزایش قیمت تلفن‌های همراه منجر شود.

در شرایط تورم و ناتوانی اقتصادی، قیمت مواد اولیه، قطعات و تجهیزات تلفن‌های همراه نیز افزایش پیدا می کند. این افزایش قیمت به دلیل افزایش هزینه تولید و ارزش مواد اولیه مورد استفاده در تلفن‌های همراه رخ می‌دهد.

در شرایط حاضر به سراغ خرید کدام گوشی ها برویم؟

در ادامه این گزارش قصد داریم تا گوشی هایی که در وضعیت فعلی ارزش خرید را دارند به شما معرفی کنیم. در جداول زیر مشخصات موبایل هایی در بازه قیمتی ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلیون تومان که واقعا گزینه خوبی برای خریداران است را جمع آوری کردیم. با ما همراه باشید.

گوشی تا ۱۰ میلیون تومان

کالا قیمت تا ۱۰ میلیون تومان
گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A۲۴ ۴G ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت رم ۶ گیگابایت ۸,۹۵۰,۰۰۰
گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A۲۵ ۵G ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت رم ۶ گیگابایت ۹,۴۴۹,۰۰۰
گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note ۱۲S ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت رم ۸ گیگابایت ۸,۴۱۶,۰۰۰
گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note ۱۲ ۴G ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت رم ۸ گیگابایت ۱۰,۱۹۹,۰۰۰
گوشی موبایل هواوی مدل Nova ۱۱i ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت رم ۸ گیگابایت ۸,۰۹۹,۰۰۰

 

گوشی تا ۱۵ میلیون تومان

کالا قیمت تا ۱۵ میلیون تومان
گوشی موبایل پوکو مدل X۶ ۵G ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت رم ۱۲ گیگابایت ۱۳,۲۵۰,۰۰۰
گوشی موبایل شیائومی Poco X۵ Pro ۵G ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت رم ۶ گیگابایت ۱۴,۲۹۹,۰۰۰
گوشی موبایل شیائومی Redmi Note ۱۲ Pro (۲۲۰۹۱۱۶AG) ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت رم ۸ گیگابایت ۱۱,۴۹۹,۰۰۰
گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A۳۴ ۵G (SM-A۳۴۶E/DSN) ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت رم ۸ گیگابایت ۱۱,۱۱۵,۰۰۰
گوشی موبایل پوکو مدل X۶ ۵G ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت رم ۱۲ گیگابایت ۱۳,۲۵۰,۰۰۰

 

گوشی تا ۲۰ میلیون تومان

کالا قیمت تا ۲۰ میلیون تومان
گوشی موبایل ریلمی مدل ۵G ۱۲ Pro ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت رم ۱۲ گیگابایت ۱۸,۹۰۰,۰۰۰
گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A۵۴ ۵G ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت رم ۸ گیگابایت ۱۶,۹۹۹,۰۰۰
گوشی موبایل شیائومی Redmi Note ۱۲ Pro Plus ۵G ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت رم ۸ گیگابایت ۱۸,۴۹۸,۰۰۰
گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A۵۵ ۵G ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت رم ۸ گیگابایت ۱۹,۸۰۰,۰۰۰
گوشی موبایل پوکو مدل F۵ ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت رم ۱۲ گیگابایت ۱۷,۵۴۰,۰۰۰

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها