|
کدخبر: 325480 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار مسکن؛

سوداگری مخرب در بازار مسکن / دولت در حوالی یک خطر بزرگ است!

امیر پیلتن بیان کرد: تاخیر در تحویل واحدهای نهضت ملی طی بازه زمانی کوتاه، تاثیر منفی بر بازار نخواهد داشت اما طی دو تا سه سال آینده و با اوج گیری نرخ تورم، چالش های بسیاری برای دولت ایجاد می شود.

اقتصاد سوداگری مخرب در بازار مسکن / دولت در حوالی یک خطر بزرگ است!

نهضت ملی مسکن یک طرح استراتژیک و گسترده در حوزه مسکن به شمار می رود که به منظور حمایت از جامعه و تسهیل دسترسی به مسکن مناسب برای اقشار کم درآمد اجرا می‌شود. این طرح تحت نظارت و پیگیری وزارت راه و شهرسازی و با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادهای ذیربط در کشور عملیاتی شده است.

طرح نهضت ملی با وجود امیدواری های مسئولان و پس از گذشت سه سال، نارضایتی های گسترده ای را به وجود آورده است و بسیاری از متقاضیان از عدم تحویل واحدهای مسکونی خود گلایه مند هستند. اخیرا خبرهایی دربارۀ خریدوفروش امتیاز واحدها نیز منتشر شده است که این مسئله واکنش شدید دولت را در پی داشت.

در این راستا گفت و گویی با امیر پیلتن، کارشناس بازار مسکن انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

امیر-پیلتن

خطر بزرگ در کمین دولت

امیر پیلتن در مورد سرنوشت طرح نهضت ملی مسکن و گلایه مندی های فراوان متقاضیان بیان کرد:  این طرح با نیت درستی از سر گرفته شد، اما به مرور از هدف اصلی خود فاصله گرفت و حالا موجبات نارضایتی متقاضیان را فراهم کرده است. نهضت ملی مسکن دچار حالت گفتار درمانی و خبر درمانی شده است و نمی توان این حقیقت را کتمان کرد. همزمان با انتشار اخباری پیرامون افزایش مبلغ اجاره بها، بار دیگر حواشی مربوط به این طرح پررنگ شده است.

او ادامه داد: مطابق آخرین شنیده ها، واحدهای مسکونی مربوط به اسلامشهر و رباط کریم به متقاضیان تحویل داده نشده است و این اتفاق صدای اعتراض مردم را رساتر از گذشته کرده است. در این خصوص، تنها حرف و وعده های پوچ شنیده می شود و در مقام عمل، هنوز شاهد اتفاقات خوشایند و مثبتی نبوده‌ایم. دولت قصد دارد با سفسطه و گفتار درمانی، کمبودها و عقب ماندگی های خود را به این شکل توجیه کند؛ اما مردم ما بسیار باهوش هستند.

پیلتن دربارۀ به طول انجامیدن طرح نهضت ملی مسکن و عواقب این تاخیر از سوی دولت گفت: به باور من، تاخیر صورت گرفته در کوتاه مدت تاثیر چشمگیری نخواهد گذاشت؛ اما طی دو تا سه سال آینده و با اوج گیری نرخ تورم، چالش های بسیاری برای بازار مسکن رخ خواهد داد. از این رو، دولت باید پیش از بروز فاجعه در بازار، به فکر بهبود شرایط و تحویل واحدها به مردم باشد.

وی دربارۀ خریدوفروش امتیاز طرح نهضت ملی و موضع دولت در این ارتباط مطرح کرد: بر اساس مشاهدات شخصی، برخی افراد در گذشته دفتری را در برخی شهرها نظیر پرند، هشتگرد و پردیس اجاره می‌کردند و به خرید و فروش امتیازها می‌پرداختند. کار معامله امتیاز واحدها به این شکل انجام شد تا به شخصه شاهد فرمت جدیدی از سوداگری در بازار مسکن باشم!

این کارشناس بازار مسکن در ادامه خاطرنشان کرد: از گذر این تخلف، افراد بسیاری ضربه خوردند و متحمل زیان های گزافی شدند. در اواخر سال ۱۴۰۱، این قبیل سوداگری‌ها رونق عجیبی داشت و ماجرای مسکن مهر در زمان دولت آقای احمدی نژاد تکرار شد. دولت هنوز موفق نشده است سازوکار مناسبی برای مقابله با این نوع سوداگری پیدا کند و با روش های نامتعارف قصد ممانعت از این پدیده زشت را دارد.

خودنویس-املاک

ایراد اساسی سامانه خودنویس

پیلتن تصریح کرد: «نبود اساسنامۀ مشخص و سازمانی معین، به شکل گیری تعرضات فراوانی در جهت تقابل با این گونه تخلفات منجر شده است. در سطح شهر و به ویژه در شهرهای جدید، متاسفانه امر خرید و فروش واحدهای مسکن ملی انجام می گیرد و کسی هم مانع این فرآیند مخرب نمی‌شود. واقعیت امر این است که فروشندگان این طرح‌ها، در آینده متوجه اشتباه خود خواهند شد. دولت باید هرچه سریع‌تر وارد عمل شود و جلوی این معاملات دردسرساز و مخرب را بگیرد.

او دربارۀ سامانۀ خودنویس و تاثیر این طرح وزارت راه و شهرسازی بر بازار اجاره عنوان کرد: در معاملات خرید و فروش املاک باید بر اعمال مشاوران املاک کنترل لازم صورت بگیرد. این مورد می تواند تصمیم بهتری نسبت به راه اندازی یک سامانه جدید باشد. احتمالا نظر من زمینه مخالفت و دلخوری بنگاه داران و مشاوران املاک را فراهم می سازد؛ اما برای انجام صحیح کارها، این اقدام ضروری است.

این تحلیلگر حوزه مسکن در پایان اضافه کرد: تعداد بالای بنگاه های معاملاتی در سطح شهر از حد متعارف خارج شده است و این موضوع می تواند پیامدهای منفی زیادی برای بازار مسکن ایجاد کند. من بر این باور هستم که در ابتدای امر باید پایه‌ها و اساس کار به درستی شکل بگیرد. پس از ایجاد بستر مناسب، می توان در اندیشه ایجاد سامانه های ارتباطی مطلوب بود. در ثبت قراردادهای خرید و فروش، واسطه امین و صادق، می تواند نقش کلیدی داشته باشد که در سامانه خودنویس این امر مشاهده نمی شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها