|
کدخبر: 326008 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران؛

تسهیلات دریافت تاکسی برقی / مبلغ وام چقدر است؟

مالکی گفت: شیوه واگذاری خودروهای برقی به این صورت است که شهرداری تهران، وام ۳۰۰ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی پرداخت می کند و بخشی از هزینه ها را شرکت های خودروساز به رانندگان می دهد.

اقتصاد تسهیلات دریافت تاکسی برقی / مبلغ وام چقدر است؟

واردات خودروهای برقی و به کارگیری آن ها در سازمان تاکسیرانی را می توان یکی از اقدامات خوب شهرداری تهران دانست که با همکاری وزارت صمت و تلاش های وزارت کشور صورت گرفته است. نوسازی ناوگان تاکسیرانی در تهران، به شدت احساس می شد و باید هرچه سریع تر این اقدام صورت می گرفت. حول ناوگان تاکسیرانی، علاوه بر آنکه سیمای شهر را زیبا می کند، کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوا خواهد کرد و این خودروهای برقی سبب خواهند شد مشکلاتی مانند ناترازی بنزین برطرف شود.

تاکسی-مشکی

استفاده از تاکسی برقی نیازمند شرایط است

شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران، دربارۀ تاکسی های برقی و شرایط و تسهیلات دریافت آن برای رانندگان، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باتوجه به قراردادی که شهرداری تهران با وزارت صمت منعقد کرده است، تصمیم بر این شد تا خودروهایی که از نظر وزارت صمت، استانداردهای لازم را دارند، در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران استفاده شوند و شهرداری متولی این امر است.

مالکی ادامه داد: استفاده از خودروهای برقی نیازمند شرایطی است و باید این خودروها، استانداردهای لازم برای تاکسی شدن داشته باشند. کمیته فنی وزارت کشور چنین مسئله ای را تأیید می کند و ما می توانیم پلاک تاکسی را برای این خودروها از طریق اتحادیه و بخش های مرتبط در وزارت کشور دریافت کنیم.

شادی-مالکی

وی افزود: در گام اول با ۵ شرکت خودروساز صحبت شده و یکی از این شرکت ها خودروهای مورد نظر را وارد کرده و پلاک ملی را دریافت کرده است. همچنین استانداردهای لازم برای تاکسی شدن دارند و از طریق وزارت کشور قرار است مراحل دریافت پلاک تاکسی صورت گیرد. از هفته گذشته تاکنون قرارداد نزدیک به ۱۰ هزار خودرو با خودروسازان داخلی را منعقد کرده ایم و یک هزار دستگاه خودرو نیز هم اکنون در تهران است. این خودروها پلاک ملی دریافت کرده اند و در صف دریافت پلاک تاکسی هستند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که به ازای خروج یک دستگاه خودروی فرسوده، یک دستگاه تاکسی برقی جایگزین می‌شود و به محض دریافت پلاک تاکسی، این خودروها فعال می‌شوند و حتی مسیر حرکت آنها نیز مشخص شده است.

سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران، در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باتوجه به سیاست ‌های دولت و شهرداری تهران در جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با تاکسی برقی، همه مالکان تاکسی‌های فرسوده فعال زیر نظر سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران می توانند برای جایگزینی با تاکسی های برقی ثبت نام تاکسی‌های فرسوده اقدام کنند.

تاکسی-برق۲

مالکی دربارۀ چگونگی واگذاری این خودروها به رانندگان تاکسی در ادامه گفت: «روش واگذاری این خودروها به این صورت است که شهرداری تهران وام ۳۰۰ میلیون تومانی را به رانندگان تاکسی پرداخت می کند و بخشی از هزینه ها را شرکت های خودروساز به رانندگان پرداخت می کنند. این تاکسی های برقی، در خطوط شلوغ شهری و بخش هایی که آلودگی بیشتری دارند، در جهت خروج خودروی آلوده و ورود خودروی پاک به ناوگان، استفاده خواهند شد.

وی افزود: یکی از شروط واگذاری تاکسی های برقی به رانندگان این است که خودروی فرسوده خود را اسقاط کنند. درواقع، ملاک تحویل خودرو به رانندگان تاکسی این خواهد بود که باید حتما خودروی فرسوده خود را اسقاط کرده و به شرط اسقاط، خودروی جدید دریافت کنند. البته این نکته لازم به ذکر است که تسهیلاتی برای رانندگان از طریق شهرداری و انعقاد قرارداد با صندوق کارآفرینی امید با کارمزد پایین و بازپرداخت ۵ ساله در نظر گرفته‌ایم و از طریق ماده ۱۲ هم یارانه ای هم از سوی دولت داده می‌شود که قیمت خودرو برای تاکسیران منطقی شود.

استقبال رانندگان از طرح تاکسی های برقی

سرپرست سازمان تاکسیرانی اظهار کرد: استقبال بسیار خوبی از این طرح شد و با گذشت چند روز از فراخوان، بیش از ۴۰۰ نفر نسبت به دریافت تاکسی های برقی ثبت نام کرده اند و پیش بینی می شود که در بازه زمانی کوتاه مدت، تعداد   یک هزار دستگاه تاکسی برقی به اتمام برسد. به تاکسیرانان عزیز دارای خودروی فرسوده، اعلام کرده ایم، درصورتی که متقاضی دریافت خودروهای برقی هستند، به سازمان تاکسیرانی مراجعه کرده و پیش ثبت نام خود را انجام دهند.

مالکی تاکید کرد: استقبال بسیار خوبی از این طرح شد و با گذشت چند روز از فراخوان، بیش از ۴۰۰ نفر برای دریافت تاکسی های برقی ثبت نام کرده اند و پیش بینی می شود که در بازه زمانی کوتاه مدت، تعداد یک هزار دستگاه تاکسی برقی به اتمام برسد. به تاکسیرانان عزیز که خودروی فرسوده دارند، اعلام کرده ایم در صورتی که متقاضی دریافت خودروهای برقی هستند، به سازمان تاکسیرانی مراجعه کرده و پیش ثبت نام خود را انجام دهند.

وی در پایان و در ارتباط با بحث نحوه شارژ این خودروها گفت: هم اکنون ۱۵ ایستگاه در شهر تهران با ۷۴ نازل داریم که تا پایان امسال ۹۳۰ نازل دیگر در قالب ۹۶ ایستگاه نصب می‌شود.

کلام آخر

شهرداری تهران، کارهای عقب افتاده بسیاری دارد که می تواند به سلامت شهر کمک کند. استفاده از خودروهای برقی در ناوگان تاکسیرانی، اقدام موثری است اما شهرداری تهران باید کمی هم به فکر کارهای عقب مانده شهر باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها