|
کدخبر: 326020

قیمت این خودرو داخلی گران شد / پراید چند؟

بر اساس بررسی بازار خودرو، نیمه اول بهار ۱۴۰۳ شاهد افزایش قابل توجه نرخ پراید بود.

اقتصاد قیمت این خودرو داخلی گران شد / پراید چند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در این مدت حدود ۷ میلیون تومان افزایش یافته و به ۳۴۲ میلیون تومان رسیده است، در حالی که قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۳۰۹ میلیون و ۷۷۴ هزار تومان است.

همچنین نرخ پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۹ میلیون تومان افزایش داشته و به ۳۲۵ میلیون تومان رسیده است، در حالی که نرخ کارخانه‌ای این مدل ۲۳۶ میلیون و ۳۴ هزار تومان است.

خاستگاه نخستین خودرو پراید، مدل فورد فستیوای ساخت کشور آمریکا است. مدل‌های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد ولی به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به امریکا و اروپا را بگیرد.

پراید در ایران به دلیل پایین بودن هزینه ساخت و قطعات جانبی، سال‌ها پرفروش‌ترین خودروی ایران بود اما با مقایسه فناوری خودروهای جدید با نرخ کمتر در کشورهای خارجی برای مثال مدل‌های هیوندای اکسنت، شورلت آویو، فورد فیستا، تویوتا یاریس، هوندا فیت، کیا فورت و نیسان سنترا باعث انتقادات فراوانی به این خودرو در سال‌های گذشته شده‌است. پس از سال‌ها جدال بر سر این خودرو، تولید پراید در تیرماه ۱۳۹۹ متوقف شد.

قیمت-پراید

پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شده‌است. مدل‌های مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۱ و ۱۳۲، یک مدل هاچ‌بک ۱۱۱، یک مدل لیفت‌بک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ می‌شوند. علاوه بر این مدل ۱۳۱ پیش از تغییر طراحی داخلی و بروزرسانی‌های جزئی در نمای بیرونی، با نام سایپا صبا شناخته می‌شد و مدل هاچ‌بک آن که سپس با مدل ۱۱۱ جایگزین شد نیز سایپا نسیم نام داشت.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها