|
کدخبر: 326323 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار طلا و سکه؛

طلافروشان راضی به تعطیلی نیستند! / مالیات درسرساز شد؟

محمدولی گفت: وضعیت بازار طلا تا این لحظه هنوز به روال عادی خود برنگشته است. طلافروشان راضی به تعطیلی نیستند؛ ولی ایرادات موجود در سامانه جامع تجارت باید رفع شود.

اقتصاد طلافروشان راضی به تعطیلی نیستند! / مالیات درسرساز شد؟

اعتراض طلا فروشان به سامانه جامع تجارت یا مالیات، همچنان به قوت خود باقی است و بازار به وضعیت عادی خود برنگشته است. مسئولان حرف های مختلفی در این رابطه زده اند و در این زمینه نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در روزهای اخیر به خبرنگار گسترش نیوز اعلام کرد که این موضوع در زمینه رفع ایرادات سامانه جامع تجارت در دست بررسی است و تمام پیگیری ها و نامه نگاری ها در این زمینه صورت گرفته است.

خبرنگار گسترش نیوز در گفت و گو با آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی وضعیت بازار طلا و سکه و اتفاقات اخیر در مورد تعطیلی بازار پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

عبادالله-محمدولی

اعتراض طلا فروشان به کجا رسید؟

آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: وضعیت بازار طلا تا این لحظه هنوز به روال عادی خود برنگشته است و همچنان طلا فروشان اعتراض خود را به وضعیت موجود کماکان حفظ کرده اند. ایرادات سامانه جامع تجارت در دست بررسی است و مسئولان مربوطه و همچنین اتحادیه طلا و جواهر تهران باید در مورد جزئیات آن اطلاع رسانی کنند. در صورتی که این اتفاق بی افتد هم همکاران و هم صنفی های ما در صنعت طلا و هم مصرف کنندگان و خریداران طلا به روال عادی باز خواهند گشت.

وی افزود: طلافروشان هیچکدام راضی به تعطیلی نیستند و همگی خواهان این موضوع هستند که مشکل ایجاد شده هر چه سریعتر حل شود. به هر حال در هر صنفی وقتی واحد صنفی فعال باشد، خرید و فروش انجام می شود و کاسب از آن طریق کسب سود می کند اما وقتی این اتفاق صورت نگیرد، طبیعتا به ضرر کاسب است. امیدواریم رفع ایرادات سامانه جامع تجارت مانند ارزش افزوده ۱۲ سال طول نکشد که این بازه زمانی طولانی طی شود و تازه به این موضوع پی ببرند چه ایراداتی وجود دارد.

فروش طلا به شرط دریافت پول نقد

خبرنگار گسترش نیوز با اشاره به این موضوع که در برخی از طلافروشی ها دیده شده است، فروش طلا به شرط پرداخت پول به صورت وجه نقد امکان پذیر است، آیا این اتفاق به دلیل فرار مالیاتی است و رواج دارد یا خیر، محمدولی در پاسخ گفت: نمی توان انکار کرد که چنین اتفاقی رخ نداده است ولی اینکه این اتفاقی رایج بین طلافروشان باشد صحت ندارد. نگهداری و حمل و نقل وجه نقد آسان نیست و از نظر امنیت معامله را دچار اختلال می کند. ممکن است به صورت خیلی محدود چنین اتفاقی در طلافروشی ها دیده شود و فرد با رضایت فروشنده دست به این اقدام بزند ولی اینکه فروش طلا فقط به این شیوه باشد، در کل امکان پذیر نیست چون باید حجم بالایی پول نقد را طلافروش در اختیار داشته باشد. طبیعتا خرید و فروش طلا از طریق کارت های بانکی بسیار ساده تر است و همکاران ما اغلب از این طریق فعالیت می کنند.

وی  در مورد فروش طلاهای دسته دوم و همچنین خرید طلا با عیارهای پایین خاطرنشان کرد: ما اغلب توصیه کردیم مردم خریدهای خودشان را از طریق واحدهایی انجام دهند که دارای پروانه کسب باشند تا اگر روزی با ایراد و اشکالی در خرید خود مواجه بودند با داشتن فاکتور معتبر از آن واحد صنفی به سادگی بتوانند مشکل را برطرف کنند. در مورد فروش طلا با عیار پایین هم باید تاکید کنم که در کشورما فروش طلا زیر ۱۸ عیار قانونی نیست و کسی حق ندارد طلا با این مشخصات را به فروش برساند. مگر اینکه طلافروشان طلا با عیار پایین را بین هم صنفی های خودشان خرید و فروش کنند، منتها مصنوعات طلا را نباید زیر ۱۸ عیار به خریداران طلا به فروش برسانند. اگر چنین اتفاقی بی افتد، آن مشتری می تواند با داشتن فاکتور خرید، مراتب پیگیری را انجام دهد.

این کارشناس بازار طلا و سکه در پایان به خبرنگار گسترش نیوز عنوان کرد: در زمان خرید نهایت دقت را انجام دهید که حتی اگر یک گرم طلا قصد خریداری داشتید، برای همان یک گرم هم از فروشنده فاکتور دریافت کنید. همچنین مصنوعات زیر یک گرم هم دارای فاکتور است و اگر فروشنده ادعا کرد که این مصنوعات قابل فاکتور زدن نیست، این موضوع کاملا اشتباه است و شما به عنوان یک خریدار لازم است که حتما فاکتور خرید خود را دریافت کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها