|
کدخبر: 326401

قیمت جدید این دو خودرو جذاب / محصولات ایران خودرو گران شد

قیمت پیشین هایما S۵ نیز نزدیک به ۹۹۲ میلیون تومان بود. رشد قیمت دو عضو خانواده هایما بی ارتباط به افزایش هزینه گواهی اسقاط مورد نیاز برای شماره گذاری این خودروها نیست. افزایش قیمت گواهی اسقاط سبب شده تا آبی های جاده مخصوص مجبور شوند قیمت چهار محصول مونتاژی خود را بالا ببرند.

اقتصاد قیمت جدید این دو خودرو جذاب / محصولات ایران خودرو گران شد

قیمت دو عضو دیگر خانواده خودرویی هایما به روز شده است تا چهار محصول این خانواده قیمت های جدید را به خود ببینند.

قیمت خودوری هایما

ایران خودرویی ها قیمت جدید هایما S۷ را حدود یک میلیارد و ۸۳ میلیون تومان تعیین کردند. همچنین این خودروساز قیمت جدید هایما S۵ را حول و حوش یک میلیارد و ۵۳ میلیون تومان اعلام کرد.

پیش از این متقاضیان هایما S۷  می توانستند این خودروی SUV (شاسی بلند) را با قیمت حدود یک میلیارد و هشت میلیون تومان از کارخانه خریداری کنند.

قیمت پیشین هایما S۵ نیز نزدیک به ۹۹۲ میلیون تومان بود. رشد قیمت دو عضو خانواده هایما بی ارتباط به افزایش هزینه گواهی اسقاط مورد نیاز برای شماره گذاری این خودروها نیست. افزایش قیمت گواهی اسقاط سبب شده تا آبی های جاده مخصوص مجبور شوند قیمت چهار محصول مونتاژی خود را بالا ببرند.

خودرو-هایما

قیمت های جدید دو عضو خانواده هایما در جدیدترین طرح فروش فوق العاده آبی های جاده مخصوص ویژه متقاضیانی که پیش تر برای این دو خودرو در سامانه یکپارچه نام نویسی کردند، اعمال می شود.

ایران خودرو به متقاضیانی که نوبت تحویل هایما S۷ و هایما S۵ اعلام شده و برای آنها پیامک ارسال شده خبر داده که باید خودروی مورد نظر خود را با قیمت های جدید خریداری کنند.

آن طور که خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص اعلام کرده متقاضیان می توانند در بازه ۱۰ روزه نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند.

مدیران ایران خودرو پیش از این قیمت دو عضو دیگر خانواده هایما را اعلام کرده بودند. هایما X۷ با قیمت یک میلیارد و ۵۴۷ میلیون تومان برای متقاضیان فاکتور می شود. 

قیمت کارخانه ای هایما S۸ نیز تا حوالی یک میلیارد و ۲۷۸ میلیون تومان بالا آمده است.

خودرو-هایما-یک

افزایش قیمت کارخانه ای اثر مستقیمی روی قیمت های بازاری دارد. بنابراین پیش بینی می شود قیمت بازاری دو عضو خانواده هایما که به تازگی با افزایش قیمت کارخانه ای روبرو شدند نیز در بازار روند صعودی به خود بگیرد. به نظر می رسد پیش از حضور مدل های ۱۴۰۳ هایما S۷ و هایما S۵ در بازار، فروشندگان نسبت به اصلاح قیمت خودروهای در اختیار خود اقدام کنند. افزایش قیمت خانواده هایما می تواند روی قیمت سایر محصولات مونتاژی نیز اثر گذاشته و نمودار قیمت آنها را نیز صعود کند.

منحنی قیمت خودرو در بازار آزاد هرچند این روزها و نسبت به نیمه فروردین روندی نزولی به خود گرفته، با‌این‌حال کف قیمت هنوز فاصله‌ای طولانی با رکوردهای قیمتی اواسط اسفند پارسال دارد.اطلاعات رسیده از بازار خودرو، حکایت از آرامش قیمتی کلی و حتی در مورد برخی خودروها افت قیمت دارد؛ ضمن اینکه ظاهرا خرید و فروش چندانی نیز صورت نمی‌گیرد. میانگین قیمت ۱۰ خودروی منتخب داخلی و مونتاژی در نیمه اردیبهشت امسال، افت حدودا سه‌درصدی را نسبت به نیمه فروردین به خود می‌بیند.

در فروردین امسال به دلایل مختلف به‌خصوص رشد انتظارات تورمی، صعود قیمت ارز و تحولات منطقه‌ای، قیمت خودرو نیز روندی افزایشی به خود گرفت، به نحوی که مرزهای قیمتی حسابی جا‌به‌جا شد. برخی خودروهای داخلی به قیمت بالای یک‌میلیارد تومان رسیدند و برخی دیگر نیز از ۵۰۰میلیون تومان رد شدند. در این ماه، ارز رشد قیمت قابل‌توجهی به ثبت رساند، تا حدی که در مقطعی (پاسخ پهپادی و موشکی ایران به حملات رژیم صهیونیستی) قیمت دلار برای چند ساعت به ۷۰هزار تومان هم رسید. هرچند در چنین رویدادهایی معمولا کالاهایی مانند خودرو روند قیمتی نزولی به خود می‌گیرند اما در فروردین، بازار خودرو بیشتر از بازار ارز خط گرفت تا آژیر جنگ.

از همین رو قیمت خودرو تقریبا پابه‌پای ارز پیش رفت و کم نیاورد، به نحوی که در اواخر فروردین منحنی قیمت به اوج رسید. اما اتفاقات سیاسی رخ‌داده، به‌خصوص به وقوع پیوستن پیش‌بینی‌ها مبنی بر بروز جنگ، از انتظارات تورمی کاست و قیمت ارز را هم کاهشی کرد. در نتیجه، بازار خودرو نیز روند نزولی خود را از اواخر فروردین سر گرفت، روندی که تا به امروز کم‌و‌بیش ادامه داشته است.

رکود در خودروهای صفرکیلومتر

در حال حاضر معاملات چندانی در بازار خودروهای صفرکیلومتر صورت نمی‌گیرد و آرامشی نسبی بر منحنی قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی سایه انداخته است. به نظر می‌رسد این روند مشروط بر اینکه اتفاقات تحریک‌کننده‌ای مانند وقایع سیاسی، به‌خصوص تنش‌های منطقه‌ای، رخ ندهد، به صورت نسبی ادامه‌دار خواهد بود. چنین اتفاقاتی می‌تواند زمینه‌ساز رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز شود و به تبع آنها، منحنی قیمت در بازار خودرو هم رشد می‌کند.

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها