|
کدخبر: 326685

وزیر صمت در آیین رونمایی از موتور دیزل و لکوموتیو باری تاکید کرد

برنامه‌ریزی برای تولید با کیفیت خودرو

روز گذشته در مراسمی با حضور عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان از موتور دیزل با توان ۴۰۰۰ اسب بخار MP۶۱۰ و لکوموتیو باری MAP30 رونمایی شد.

اقتصاد برنامه‌ریزی برای تولید با کیفیت خودرو

نکته قابل توجه آنکه این تولیدات توسط مهندسان ایرانی گروه صنعتی مپنا طراحی و بومی‌سازی شده است. به‌ این ترتیب این گروه صنعتی با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های گوناگون توانست برگ زرین دیگری به افتخاراتش بیفزاید. وزیر صمت در این مراسم با اشاره به اینکه باید به سمت تولید لکوموتیوهای برقی و هیبریدی برویم تاکید کرد: در صنعت ریلی، تولید صادرات‌محور و دانش‌بنیان از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو است.

وزیر صمت با اشاره به اینکه دولت سیزدهم حامی بزرگ صنعت کشور است، ادامه داد: برای تحقق این هدف تمام بخش‌ها باید به‌طور منسجم و هماهنگ با هم گام بردارند و همه ظرفیت‌ها را به‌کار گیرند، چراکه موفقیت در گرو وحدت و هماهنگی و استفاده از فرصت‌هاست.

دولت، حامی بزرگ صنعت کشور

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به‌عنوان نماینده صنعت کشور بر این عقیده‌ام که فعالان صنعت ایران، نه‌تنها افتخارآمیز هستند که افتخارآمیز هم خواهند ماند، اظهار کرد: واقعیت این است که برای انسان کامل که به تعبیر عرفا با اخلاق، کردار و قول نیک به معرفت رسیده و خلیفه خدا روزی زمین است، هیچ بن‌بستی وجود ندارد. اگر انسان الهی شد، خالق می‌شود و در مسیر حرکت او بن‌بستی نیست و می‌تواند خلق کند.

علی‌آبادی در ادامه با تاکید بر اینکه شکی نیست که باید به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم، افزود: در مسیر صنعتی شدن کشور باید به‌دنبال بازارسازی برای محصولات‌مان باشیم. باید ضمن افتخار به تلاش دیروز که محصول امروز ماست، برای نیاز فردا برنامه‌ریزی کنیم.

به‌گزارش صمت، علی‌آبادی خطاب به مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و با تاکید بر اینکه هر سفارشی که راه‌آهن و مجموعه ریلی کشور داشته باشد را می‌توانیم تولید و تامین کنیم، ادامه داد: لکوموتیوهایی ساخته شده نیاز امروز است و برای آینده باید به سمت تولید لکوموتیوهای برقی و هیبریدی برویم. از جایی‌که تصمیم گرفتیم داخلی‌سازی کنیم، به موفقیت‌های چشمگیری رسیدیم و این مسیر را ادامه خواهیم داد تا بتوانیم از فرصت‌هایی که در اختیار داریم برای توسعه و ارتقای کشور استفاده کنیم. البته تاکید می‌کنم که در صنعت ریلی تولید صادرات‌محور و دانش‌بنیان از مهم‌ترین برنامه‌های ماست.

وزیر صمت با اشاره به اینکه دولت سیزدهم حامی بزرگ صنعت کشور است، ادامه داد: برنامه‌هایی که دولت برای داخلی‌سازی و حمایت از تولید داخل دارد در ادامه تاکیدات و راهنمایی‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب است که بدون شک موفقیت قطعی را به‌دنبال دارد؛ از این‌رو تمام بخش‌ها باید به‌طور منسجم و هماهنگ با هم گام بردارند و همه ظرفیت‌ها را به‌کار گیرند، چراکه موفقیت در گرو وحدت و هماهنگی و استفاده از فرصت‌هاست.

وی در پایان سخنانش در مراسم رونمایی از موتور دیزل با توان ۴۰۰۰ اسب بخار MP۶۱۰ و لکوموتیو باری MAP30 با تاکید بر اینکه باید در تولید به سمت نوآوری حرکت کنیم، اظهار کرد: موتور ساخته‌شده برای این لکوموتیو در صنایع دیگری مانند صنعت برق، صنایع دریایی و... کاربردهای فراوانی دارد. براساس مذاکرات خوبی نیز با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت این لوکوموتیو انجام شده که جزئیات و رقم نهایی این قرارداد توسط  وزارت راه به‌زودی اعلام خواهد شد. در نهایت اینکه یک ایرانی واقعی حامی اصلی صنعت کشور است و اولویت برای او در استفاده از محصولات تولید داخل خواهد بود که نتیجه زحمات و تلاش‌های نیروهای متخصص و برجسته صنعت و تولید کشور است.

افزایش تولید و کیفیت خودرو

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت همچنین در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره صنعت خودرو اظهار کرد: در حال پیگیری برنامه جامعی در صنعت خودرو هستیم تا در سال جاری همزمان هم تولید خودرو و هم کیفیت آن افزایش یابد. علی‌آبادی ادامه داد: در راستای این هدف در نشستی با خودروسازان به طرحی دست پیدا کردیم تا با تلاش برای فراهم‌سازی ملزومات به وضعیت مطلوب کمی برای رفع نیاز بازار و عبور از تراز دست یابیم. وی با اشاره به تعیین شاخص‌های کیفی برای خودروسازان با هدف رضایت مشتریان گفت: افزایش خدمات پس از فروش در برخی خودروها از نتایج و تصمیمات اخذشده در نشست با خودروسازان بوده است.

وزیر صمت عمل‌گرایی برای رفع چالش‌های بخش صنعت را مهم‌تر از صرفا شنیدن و دانستن عنوان کرد و افزود: در گفت‌وگوهایی که روزانه با اصحاب صنعت، تشکل‌ها و به‌طور ویژه با صنعتگران داریم، مشکلات شناسایی شده و در حال رسیدن به یک فهم مشترک هستیم. البته در این مسیر اقدامات خوبی هم انجام شده یا در حال انجام است.

مشوق‌هایی برای مصرف درست انرژی

علی‌آبادی همچنین در پاسخ به پرسش درباره مصرف انرژی و رویکرد کلی در این بخش افزود: به‌دلیل اینکه کشور انرژی را به صورت اقتصادی در سبد مردم قرار نداده، مصرف انرژی در کشور ما از مصرف جهانی بیشتر است و در نتیجه این سرمایه به سهولت اسراف و اتلاف می‌شود. وی فهم درست و اساسی مصرف انرژی را اقدامی عاجل عنوان کرد و گفت: اجرای فهم درست مصرف انرژی مستلزم مشوق‌هایی است به‌عنوان نمونه بازار دومی برای تامین برق ایجاد کنیم که نفع آن به مردم برسد. به‌عنوان نمونه اگر کسی برق را مصرف می‌کند بداند اختلاف فاحشی میان قیمت برق خانگی و برق صنایع وجود دارد و می‌تواند با صرفه‌جویی مازاد سرانه مصرف خود را بفروشد؛ بنابراین باید ترتیبی اتخاذ کنیم که صنایع، برق خود را از مصرف‌کننده‌ها و با کمک وزارت نیرو تامین کنند و حتی فروشنده برق تولیدی خود باشند و این موضوع را می‌توان به دیگر عوامل زیرساختی دخیل در تولیدِ صنایع همچون آب و گاز نیز تعمیم داد.

تأسیس شهرک‌هایی با هدف تولید انرژی

وزیر صمت به فراهم‌آوری شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش انرژی نیز اشاره کرد و ادامه داد: در حال تأسیس شهرک‌هایی با هدف تولید انرژی هستیم که امتیازات خوبی برای صنایع فراهم می‌کند تا با سرمایه‌گذاری از مشوق‌هایی برای رفع ناترازی‌ها با منفعت اقتصادی بهره‌مند شوند.

وی افزایش بهره‌وری را اولویت‌های دولت دانست و گفت: در زمینه احداث نیروگاه و ایجاد ظرفیت‌های انرژی پس از انقلاب اقدامات بزرگی انجام شده، بیش از ۹۳ هزار مگاوات نیروگاه و همین‌طور ظرفیت‌های تولید بزرگی در گاز براساس مقیاس جمعیت و وضعیت اقتصادی کشور داریم؛ بنابراین در دستور کار قراردادن طرح‌هایی که از محل افزایش بهره‌وری، انرژی موردنیاز صنایع را تامین می‌کنند، از اهمیت بیشتری برخوردارند، از سویی هم در حال فراهم‌آوری مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری صنایع در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم. وی در پاسخ به پرسشی درباره چالش تامین مواد اولیه تولیدکنندگان در بورس کالا گفت: تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده که به‌زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

دشواری تامین مواد اولیه، گلوگاه تولید در مپنا

محمد اولیاء، مدیرعامل گروه صنعتی مپنا نیز در مراسم رونمایی از لکوموتیو باری MAP30 و موتور MP610 تولیدی این گروه صنعتی طی سخنانی اظهار کرد: گلوگاه تولید در مپنا تامین مواد اولیه و زمان موردنیاز برای تولید است. وی افزود: پس از شیوع کرونا و ناآرامی‌های ژئوپلتیک در منطقه، تامین مواد اولیه برای همه جهان از جمله ایران سخت شد و در کنار اینها ما در تامین منابع مالی هم برای تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستیم. با این حال تلاش می‌کنیم از این گلوگاه‌ها عبور کنیم و سفارشات را به‌موقع به دست صنایع برسانیم.

مدیر عامل مپنا یادآور شد: امیدواریم در آینده بتوانیم به سمت برقی‌سازی صنعت لکوموتیو حرکت کنیم و در این مسیر انتظار داریم صمت و زیرمجموعه‌های آن و راه‌آهن، همکاری، همیاری و حمایت بیشتری از ما داشته باشند.

توسعه خطوط ریلی و تامین نیازهای تجهیزاتی

در ادامه این مراسم، سیدمیعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن اشاره به مسیر غرورآفرینی که با همکاری مپنا و مجموعه ریلی کشور طی شده، اظهار کرد: با تلاش نیروهای برجسته و متخصصان ایرانی روزبه‌روز تجربه داخلی‌سازی ما باکیفیت بیشتری انجام می‌شود. مسیر پر افتخاری را طی کرده‌ایم تا به اینجا رسیده‌ایم و همچنان رو به جلو در حال حرکت هستیم. وی ادامه داد: تاکنون شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با همکاری گروه صنعتی مپنا، دستاوردهای بزرگی در زمینه ساخت واگن، لکوموتیو و قطعات ریلی داشته است. طی سال‌های اخیر نیز طی قرارداد منعقده، ۶۹ دستگاه لکوموتیو جدید وارد ناوگان ریلی کشور شده است. در قرارداد دیگری نیز ساخت ۵۰ دستگاه لکوموتیو در دست اقدام قرار گرفت که تاکنون ۳۰ دستگاه آن دراختیار راه‌آهن قرار گرفته است. صالحی ضمن تاکید بر اینکه توسعه خطوط ریلی و تامین نیازهای تجهیزاتی این شرکت به اعتبارات مالی ویژه نیاز دارد، افزود: در برنامه بودجه سال جاری که این روزها در مجلس شورای اسلامی در حال نهایی شدن است، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای خرید لکوموتیو، قطعات، توسعه خطوط ریلی و نوسازی و تعمیر برای شرکت راه‌آهن در نظر گرفته شده و این درحالی است که برای امور خود به بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. صالحی با بیان اینکه در حوزه تولید لکوموتیو ایران نوپا و در حوزه بازسازی بسیار توانا هستیم، تاکید کرد: با حمایتی که دولت و راه‌آهن از این حوزه دارد امیدواریم تجربه ساخت لکوموتیو در حوزه‌های دیگر توسعه پیدا کند. به‌گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، براساس قراردادی که صنعتگران با مجموعه‌های فولادی که با گروه مپنا منعقد کرده، از ۵۰ دستگاهی که قرار بود تحویل دهند تاکنون ۴۵ دستگاه تحویل داده شده است؛ ما باید توان داخلی را بشناسیم و از آن بهره‌مند شویم. با توجه به سیاست‌های دولت، ۵۰ لکوموتیوی که با استفاده از توان داخل وارد شبکه شده می‌توان فهمید که سیاست بر پایه تولید داخلی بوده است.

وی ضمن تاکید بر توجه به توانمندسازی تولیدکنندگان داخلی در سال‌های اخیر، ابراز امیدواری کرد که بتوان بخش عمده‌ای از نیاز کشور را از تولیدات داخلی برطرف کرد. ما در این مسیر نیاز به سیاست‌گذاری، شایسته‌گزینی، شایسته‌سالاری، حرکت دقیق و مهندسی‌شده و حمایت داریم.

ساخت بدون صادرات پایدار نیست

در این مراسم، عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه وجود تحریم را باور ندارم، اظهار کرد: به اعتقاد من، تحریم یک فرصت است. تحریم تبدیل به بهترین فرصت برای دستیابی به خودکفایی و تامین نیازهای داخلی شده است.

وی ادامه داد: تلاش‌های دولت سیزدهم نشان داده این دولت یک فرصت خوب برای تولید و صنعت کشور است. در این زمینه تولید صادرات‌محور و باکیفیت و همچنین قراردادهای تضمین خرید باید موردتوجه باشد. واقعیت این است که ساخت بدون صادرات پایدار نیست.

سخن پایانی

گروه مپنا از ابتدای تأسیس تاکنون، دستاوردهای چشم‌گیری را ازآن خود کرده که نشان از تمایل این بنگاه به تعالی و پویایی در اجرای فعالیت‌های گوناگون و خلق ارزش‌های متنوع دارد. شرکت مپنا با بهره‌مندی از کارکنان و تکنسین‌های ماهر و برجسته و البته به‌روز نه تنها در بخش تولیدات ریلی که در زمینه نیروگاهی و نفت و گاز هم دستاوردهای خوبی داشته و حدود ۳ دهه است در مسیر داخلی‌سازی و تولید باکیفیت و به روز داخلی گام برمی‌دارد. در این مراسم علاوه بر وزیر صمت، سیدمیعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت‌راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محمد اولیاء مدیر عامل گروه مپنا، بابک احمدی مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو،)، علی‌اکبر تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مهندسان و تلاشگران گروه صنعتی مپنا در محل این گروه صنعتی (کارخانه لوکوموتیو گروه مپنا) نیز حضور داشتند.

منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها