|
کدخبر: 326951

اعمال خاموشی در تابستان / منتظر قطعی برق باشیم؟

با رسیدن فصل گرما، مصرف برق افزایش پیدا می کند و این امکان وجود دارد تا در تابستان، قطعی برق داشته باشیم.

اقتصاد اعمال خاموشی در تابستان / منتظر قطعی برق باشیم؟

سال گذشته، اعمال خاموشی ها، شامل مصارف خانگی نشد و برق صنایع مشکلاتی را داشت. اما امسال، شایعاتی مبنی بر اعمال خاموشی ها قوت گرفته است. 

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با تمام مشکلاتی که در ناترازی برق و فرسودگی نیروگاه‌ها وجود دارد تلاش بر این است تا با مدیریت صحیح، خاموشی‌ها در تابستان به حداقل برسد.

احمد مرادی، درباره اقدامات انجام شده برای مدیریت خاموشی ها در فصل تابستان، با بیان اینکه تاکید ما همواره این بوده تا جلوی ناترازی انرژی گرفته شود، اظهار داشت: کمیسیون انرژی مجلس پیش بینی کرد تا دولت سالی ۱۰ هزار مگاوات تولید برق را افزایش دهد تا ظرف  ۴ سال بالغ بر ۴۰ هزار مگاوات تولید برق افزایش یابد. از سوی دیگر در کنار افزایش تولید باید به فرهنگ سازی در زمینه مصرف برق نیز پرداخته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز برخی از نیروگاه‌های ما قدیمی و فرسوده هستند و دچار خوردگی شده اند، گفت: بعضا برای مدیریت خاموشی ها شاهد هستیم که به سمت صنایع رفته و در این بخش خاموشی داریم که این امر به تولید آسیب وارد می کند که باید با تدبیر، خاموشی‌ها به حداقل برسد.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، صرفه جویی در مصرف را مولفه مهمی در مدیریت انرژی ذکر و تصریح کرد: از سوی دیگر باید به سمت انرژی های تجدیدپذیر گام برداشت.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: در تابستان پیش رو نیز باید بحث مدیریت مصرف با جدیت دنبال شود. لازم است تدبیر و تلاش کنیم تا خاموشی‌ها هم در بخش خانگی و هم در بخش صنایع به حداقل برسد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که با عنوان بررسی وضعیت مصرف و نظام تعرفه گذاری در بخش خانگی منتشر کرده است، ضمن تاکید بر ضرورت تعرفه گذاری پلکانی با هدف رعایت عدالت در توزیع یارانه‌های انرژی این روش را از جمله مناسب‌ترین رویکردهای تعرفه گذاری برق با هدف مدیریت مصرف برق بخش خانگی توصیف کرد.

بر اساس این گزارش از آنجایی که چالش اصلی صنعت برق ایران در حال حاضر بالا بودن شدت انرژی است و علاوه بر اینکه مصارف غیر مولد سهم زیادی در مصرف برق ایران دارد و بهره‌وری مصرف برق نیز در این بخش پایین است، بنابراین تلاش برای مدیریت مصرف برق بخش خانگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تعیین تعرفه برق بر اساس پلکان مصرف، در قانون بودجه سالانه و قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق مورد تاکید قرار گرفته است و بر این اساس تعرفه انرژی برق ضمن اینکه باید به گونه‌ای اصلاح شود که تعرفه مشترکان کم مصرف تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر و تعرفه برق مشترکان تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای محاسبه شود، تعرفه برق مشترکان پرمصرف به صورت غیر یارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی تعیین می‌شود.

با توجه به اینکه نزدیک به ۸۰ درصد از مشترکان بخش خانگی الگوی مصرف برق را رعایت می‌کنند، بر این اساس ضرورت داشت با هدف ترغیب سایر مشترکان به رعایت الگو و نیز جلوگیری از تحمیل هزینه پرمصرفی آنها به سایر مشترکان، نسبت به افزایش پلکانی تعرفه برق اقدام شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها