|
کدخبر: 327092

بودجه میلیون دلاری دولت برای لوکوموتیو ها / این خط ریلی سریع السیر تکمیل شد

مدیر عامل راه‌آهن، آقای صالحی، اعلام کرد که خط ریلی سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان از محل تأمین مالی از چین به پایان می‌رسد و در حال برگزاری مذاکرات با بانک مرکزی برای تکمیل این پروژه است. همچنین، برای خرید لوکوموتیوهای جدید، مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

اقتصاد بودجه میلیون دلاری دولت برای لوکوموتیو ها / این خط ریلی سریع السیر تکمیل شد

راه‌آهن تندرو تهران-قم-اصفهان نخستین طرح قطار تندرو در ایران است که تا به امروز در حال ساخت بود. این راه‌آهن زمان سفر بین تهران و اصفهان را کاهش می‌دهد و از شهر قم نیز می‌گذرد. همچنین اصفهان و قم را به فرودگاه امام خمینی، مهم‌ترین فرودگاه بین‌المللی ایران، متصل می‌کند و ترابری هوایی بین‌المللی را برای مسافران قم و اصفهان آسان‌تر می‌کند.

سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود در نمایشگاه بین المللی تهران در خصوص تکمیل خط ریلی سریع السیر تهران - قم - اصفهان گفت: در خصوص تکمیل خط ریلی و قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان قرار است که این خط از محل فاینایس چین تکمیل شود.

مدیرعامل-راه-آهن

او ادامه داد: البته این موضوع برای نهایی شدن نیازمند موافقت بانک مرکزی است که هم‌اکنون در حال سیر فرآیند مذاکرات بانک مرکزی است.

صالحی با اشاره به اینکه کشور چین در ۱۰ سال اخیر ۴۰ هزار کیلومتر خط ریلی برقی ساخته است و استاندارد این کشور از استاندار اروپایی هم بالاتر است، اظهار کرد: از ۲۰ سال قبل برنامه برقی سازی قطار تهران-مشهد را داشتیم که طرف چینی در نهایت ضمانت نامه را نیاورد. میزان پیشرفت این پروژه دقیقاً صفر درصد است و در اولویت کاری راه آهن نیست.

صالحی با اشاره به اینکه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای انجام این پروژه را دارد تاکید کرد: در خصوص فاینایس اول و دوم جلساتی با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم. مذاکرات بانک مرکزی که با طرف چینی به نتیجه رسید، این پروژه ریلی تعیین تکلیف می شود.

۵۰ لکوموتیو متوقف برای احیا به مزایده گذاشته می‌شود

مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه ۵۰ لکوموتیو متوقف برای احیا به مزایده گذاشته می‌شود، گفت: برای رفع کمبود در این زمینه از همه ظرفیت‌های دولتی، خصوصی و همچنین تولید داخل استفاده خواهیم کرد که اولویت با بخش خصوصی است.

وی به مهم‌ترین مشکل شرکت راه آهن اشاره کرد و تاکید کرد: شرکت راه آهن با کمبود ورود نقدینگی به این حوزه مواجه است. در سال ۱۴۰۳ با توجه به شعار سال و احکام برنامه هفتم توسعه تلاش می‌کنیم تا نهضت احیای خطوط متوقف را با کمک مردم به پیش ببریم و در این راستا ۵۰ لکوموتیو متوقف را به مزایده خواهیم گذاشت تا آنها را احیا کنیم. فرایند مزایده به‌طور هم‌زمان اما به صورت یک به یک با حضور بخش خصوصی واقعی انجام می‌شود و مالکیت به طور کامل به آنها منتقل خواهد شد.

۵۰۰ میلیون دلار برای خرید لوکومتیو نو

صالحی در مورد خرید لوکوموتیو نو گفت: حدود ۵۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت برای تأمین قطعات یدکی لوکومتیوها و ۵۰۰ میلیون دلار دیگر برای خرید لوکومتیو نو پیش‌بینی کردیم.

وی تصریح کرد: البته تولید لوکوموتیو نو چندین سال طول خواهد کشید و تأمین کسری ۳۰۰ لکوموتیو باری، کار یک شبه نخواهد بود برای اینکه بتوانیم تعداد لکوموتیوهای فعال را افزایش دهیم قطعاً از تمام ظرفیت‌ها به ویژه بخش خصوصی استفاده می کنیم. 

صالحی تاکید کرد: تلاش می‌شود تا نهضت احیای خطوط متوقف را با کمک مردم و بخش خصوصی پیش ببریم و همانطور که عرض کردم در این راستا ۵۰ لکوموتیو متوقف را به مزایده خواهیم گذاشت تا آنها را احیا کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: حداقل ۲۰ سال در حوزه لکوموتیو که یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های حوزه ریلی است غفلت داشته‌ایم، با این حال در سال جاری تلاش می‌کنیم از محل تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ قانون، تهاتر نفت و مشارکت بخش خصوصی این گلوگاه را که بسیار حیاتی است رفع و برطرف کنیم.

وی افزود: حدود ۳۱ هزار واگن باری در کشور وجود دارد که بیش از ۳ هزار واگن باری نو از ابتدای دولت سیزدهم با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تسهیلات تبصره ۱۸ تولید شد و به بهره برداری رسید. هم‌اکنون با ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی (دوخطه - تک خطه) و ۳۱ هزار واگن، تنها ۳۰۰ لوکوموتیو باری فعال داشته و ۳۰۰ لوکوموتیو باری کسری داریم.

حواله‌های نفتی برای جبران درصدی از این کسری‌ها به راه‌آهن اختصاص داده و نقد شد.

او با بیان اینکه راه‌آهن در ۱۰ سال گذشته تمرکزی جدی در این زمینه وجود نداشته و هم‌اکنون جز مشکلات دولت سیزدهم به شمار می‌رود گفت: عمر و سن این ۳۰۰ لوکوموتیو باری بالای ۲۰ سال است که با اجازه رهبر معظم انقلاب حواله‌های نفتی برای جبران درصدی از این کسری‌ها به راه‌آهن اختصاص داده و نقد شد.

صالحی در بخشی از سخنانش با یادآوری شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا ۷ سال است بابت لکوموتیو در اختیار، پولی به راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت نکرده است، گفت: هیچکدام از شرکت های مسافری حق دسترسی شبکه ریلی را پرداخت نمی کنند.

وی با بیان اینکه امکان سرعت ۱۸۰ کیلومتری قطار برقی در خط موجود امکان پذیر است، گفت: برای اینکار نیازمند اصلاح خط و تغییر بوژی هستیم. اما اگر خط جدیدی ساخته شود، امکان سیر قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتری وجود دارد.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها