|
کدخبر: 327247

این اصناف مالیات نمی دهند + اینفوگرافی

سرانه پرداخت مالیاتی فعالان برخی از اصناف در طول سال ۱۴۰۱ کمتر از یک کارمند معمولی و یا کارگر است. این در حالی است که میزان درآمد سالانه شاغلان این بخش ها چندین برابر یک کارگر و یا کارمند است.

اقتصاد این اصناف مالیات نمی دهند + اینفوگرافی

به تازگی، سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است که پزشکان، نمایشگاه‌ داران خودرو، صاحبان بنگاه‌ های معاملات املاک، رستوران‌ داران، طلا فروشان، وکلا، فروشندگان لوازم خانگی و صاحبان آرایشگاه‌ های زنانه در بین بزرگترین فراریان مالیاتی قرار دارند.

سرانه پرداخت مالیاتی فعالان برخی از اصناف در طول سال ۱۴۰۱ کمتر از یک کارمند معمولی و یا کارگر است. این در حالی است که میزان درآمد سالانه شاغلان این بخش ها چندین برابر یک کارگر و یا کارمند است.

فراریان مالیاتی

مالیات به مبلغی گفته می‌شود که شهروندان و سازمان‌ها موظف هستند به دولت یا سایر مقامات عمومی پرداخت کنند. مالیات‌ها منبع اصلی درآمد دولت هستند و برای تامین هزینه‌ های عمومی همچون آموزش، بهداشت، زیرساخت‌ ها و دفاع ملی به کار می‌روند.

انواع مختلفی از مالیات وجود دارد که شامل مالیات بر درآمد،  مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر ثروت، مالیات بر واردات و صادرات و سایر انواع می‌شود. هر کشوری با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی خود، سیستم مالیاتی متفاوتی دارد.

مالیات‌ها همچنین می‌توانند برای اهداف خاص دیگری همچون تشویق یا محدود کردن برخی رفتارها استفاده شوند، مانند مالیات بر مصرف سیگار که هدف آن کاهش استعمال دخانیات است.در ادامه به بررسی سرانه مالیاتی ۱۵ صنف که در ۳ سال گذشته پرداخت شده است می پردازیم.

معافیت-از-مالیات

مالیات اصناف

مطابق با ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل و اصناف موظفند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و ضوابط مربوط از جمله اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت در خصوص تجار تنظیم می‌گردد، برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آن ها تنظیم کنند.

می توان بیان داشت که مالیات اصناف و مشاغل، نوعی مالیات بر درآمد است که میزان آن با توجه به درآمد صاحبان مشاغل، اصناف، بنگاه‌ ها و .... تعیین می‌ شود. منظور از درآمد مشمول مالیات مودیان عبارت است از کل فروش کالا و خدمات به اضافه سایر‌ درآمدهای آنان که مشمول مالیات دیگر شناخته نشده و پس از کسر هزینه‌ ها و استهلاکات مربوط، طبق مقررات هزینه‌ های قابل قبول و‌ استهلاکات.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها