|
کدخبر: 327824

خبر خوش وزیر نفت / پروژه ها آماده بهره برداری شد

وزیر نفت در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که پروژه هایی که نیمه تمام مانده اند به بهره برداری خواهند رسید.

اقتصاد خبر خوش وزیر نفت / پروژه ها آماده بهره برداری شد

پروژه های پالایشگاهی صنعت نفت و گاز  بسیاری روی زمین مانده بود که قرار است به زودی آماده بهره برداری شوند. 

وزیر نفت گفت: ۲۳ پروژه کلان به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار در بخش‌های بالادست، پایین دست و مغفول مانده آماده بهره برداری است که همه آنها خواست و مطالبات آیت الله رئیسی بود.             

جواد اوجی روز چهارشنبه - ۹ خردادماه - در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: ۲۳ پروژه کلان به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار در بخش های بالادست و پایین دست و پروژه هایی که نهایی شدن آنها مغفول مانده بود آماده بهره برداری است که تمام آنها جزء خواسته های آیت الله رئیسی در حوزه صنعت نفت و گاز کشور بود.

دولت سیزدهم از همان ابتدای کار خود اولویت اصلی‌اش در بخش‌های مختلف اقتصادی را تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمامی دانست که در مواردی حتی بیش از دو دهه روی زمین مانده بودند.

این اولویت از آن نظر اهمیت داشت که در اغلب این پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام شده بود، اما به دلیل تکمیل‌نشدن آن‌ها، امکان بهره‌برداری و بازگشت سرمایه وجود نداشت.

این موضوع در صنعت نفت نمود بیشتری داشت؛ زیرا اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در این صنعت، اغلب سرمایه‌گذاری‌های چندمیلیارددلاری را می‌طلبد و با بهره‌برداری از طرح‌های نفتی، افزون بر آنکه سرمایه‌گذاری انجام‌شده مستهلک می‌شود، با افزایش ظرفیت تولید در بخش‌های مختلف، درآمدهای کشور افزایش می‌یابد و تولید ناخالص داخلی بالا می‌رود.

جهش رشد اقتصادی با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام

بنابراین وزارت نفت دولت سیزدهم با تکیه بر دستور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری شهید، تکمیل این طرح‌ها را به‌شکلی در دستور کار قرار داد که به‌گفته جواد اوجی، وزیر نفت، در عمر ۳۳ماهه این دولت، ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام نفتی با سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به بهره‌برداری رسید و در ادامه نیز برای استمرار زنجیره ارزش در صنعت نفت به‌عنوان پیشران اقتصادی کشور، ۵۰ طرح جدید به ارزش ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آغاز شد.

ازجمله این طرح‌ها می‌توان به بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از تعللی ۲۲ساله، گشایش پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان و... اشاره کرد که درآمد بالایی برای کشور به همراه داشته‌اند.

تکمیل پروژه‌های ناتمام حوزه نفت در ۳۳ ماه گذشته، افزایش ۶۳درصدی تولید نفت خام و ۶درصدی گاز را به همراه داشته است. همچنین، ظرفیت پالایشی نفت خام و میعانات گازی از ۲۱۰۰ میلیون بشکه در روز با افزایشی ۱۳درصدی به ۲۳۷۰ میلیون بشکه و تولید عملیاتی محصولات پتروشیمی از ۶۰ میلیون تن در سال به ۷۵ میلیون تن در سال رسیده که بیانگر افزایش ۱۶درصدی است.

تأثیر افزایش تولید در بخش‌های مختلف صنعت نفت را می‌توان در شاخص‌های مختلف اقتصادی کشور مشاهده کرد.

صنعت نفت در دولت سیزدهم بالاترین رشد اقتصادی را در مقایسه با دیگر بخش‌ها داشته و بیشترین تأثیر مثبت را بر تولید ناخالص ملی کشور گذاشته است. در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲، رشد اقتصادی گروه نفت و گاز ۱۹.۸درصد و در سه ماه دوم ۱۴۰۲، رکورد رشد اقتصادی ۲۵.۶درصد به ثبت رسید و در سه ماه سوم ۱۴۰۲ نیز معادل ۲۱.۸درصد بود.

نکته قابل تأمل آن است که این رشد افزون بر افزایش تولید، مرهون افزایش بهره‌وری در صنعت نفت است. نرخ بهره‌وری کل اقتصاد در برنامه ششم از ۰.۸درصد به ۳.۷درصد رسیده، درحالی‌که رشد بخش نفت در این مدت از منفی ۳.۷درصد به ۱۲.۶درصد رسیده که از رشد ۱۶.۳درصدی صنعت نفت و گاز در دولت سیزدهم حکایت دارد؛ به این معنا که رشد بهره‌وری در دولت سیزدهم مانند رشد اقتصادی که در این دولت ثبت شده، بیش از هر بخشی وامدار صنعت نفت است.

افزون بر ۱۳۲ طرح در صنعت نفت که در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید، اکنون ۲۳ طرح در بخش‌های مختلف نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار آماده بهره‌برداری است.

از این ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای اجرای این طرح‌ها، بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار مربوط به شرکت ملی نفت و طرح‌های افزایش تولید نفت و گاز است، همچنین اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی با هدف تضمین استمرار تولید نیز ازجمله طرح‌های راهبردی است که در هفته‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها