|
کدخبر: 327898 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار مسکن؛

تعیین سقف اجاره بها در سال ۱۴۰۳ / دولت مستاجران را خوش نشین کرد

آیت اللهی بیان کرد: حل معضلات بازار مسکن و بازار اجاره نیاز به برنامه ریزی دقیق، اصولی و مدون دارد. مستاجران نسبت به عملکرد دولت گلایه مند هستند و انتقادات آن ها در این زمینه درست و منطقی است. یش از هر تصمیمی در بازار مسکن، ابتدا باید نقاط ضعف و قوت آن مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد تا از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

اقتصاد تعیین سقف اجاره بها در سال ۱۴۰۳ / دولت مستاجران را خوش نشین کرد

کنترل بازار اجاره توسط دولت یکی از روش‌هایی است که برخی کشورها به منظور مدیریت و کنترل قیمت‌ها و شرایط اجاره مسکن اتخاذ می‌کنند. این رویکرد ممکن است به منظور حمایت از مستاجران، توازن بازار، کاهش تفاوت‌های درآمدی و پیشگیری از حباب مسکن اجرا شود.

دولت می‌تواند قوانین و مقررات مربوط به اجاره مسکن از جمله تعیین سقف قیمت اجاره، محدودیت‌های افزایش قیمت سالانه، تعیین حقوق و تعهدات مستاجران و صاحبان ملک و سایر مقررات مرتبط را تنظیم کند.

قوه مجریه این قدرت را دارد تا با تشکیل سازمان‌ها و ادارات مربوطه، بازار اجاره را ساماندهی کند و شرایط مناسبی را برای تعامل بین مستاجران و صاحبان ملک فراهم کند. این امر ممکن است شامل ثبت نام مستاجران و صاحبان ملک، صدور قراردادهای استاندارد اجاره و رفع اختلافات باشد.

دولت می‌تواند از طریق برنامه‌های وام و تسهیلات مالی، به مستاجران کمک کند تا به آسانی خانه اجاره کنند. این موضوع دربرگیرنده وام‌های بازپرداخت‌پذیر با بهره کم و شرایط مناسب می‌شود.

عمومی سازی سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز مسکن، دیگر نقش دولت در این زمینه به حساب می آید. این اقدام می‌تواند باعث کاهش فشار روی بازار اجاره شود و گزینه اجاره به صورت مسکن عمومی را برای مستاجران فراهم کند.

اخیرا خبری در خصوص تعیین سقف اجاره بها توسط وزارت راه و شهرسازی منتشر شده که واکنش های متفاوتی را به همراه داشته است. برخی کارشناسان بر این باور هستند که تعیین سقف برای اجاره بها به دلیل تورم فزاینده در کشور و افزایش نرخ ها همراه با این تورم، چاره ساز نخواهد بود. در این راستا گفت و گویی با عطالله آیت اللهی، تحلیلگر بازار مسکن انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

آیت-اللهی

هیچ قانونی برای تعیین میزان اجاره بها وجود ندارد

آیت اللهی درباره تعیین سقف برای اجاره بها و تاثیرگذاری این روش با توجه به رشد نرخ تورم در کشور بیان کرد: مبحث اجاره از دو طرف قرارداد، یعنی موجر و مستاجر تشکیل می شود که این دو باید پیش از عقد قرارداد به توافق دست پیدا کنند. موجر باید در جهت عرضه ملک خود رضایتمندی داشته باشد و مستاجر نیز باید بتواند از پس پرداخت اجاره خانه برآید تا قرارداد به امضا برسد.

او افزود: این نوع قرارداد، ۲ طرفه محسوب می شود و قاعدتا خبری از نفر سوم نیست. من این نکته را در گذشت نیز ذکر کردم و بار دیگر تاکید می کنم که هیچ قانون، سقف و حدی برای تعیین میزان اجاره بها وجود ندارد. بازار مسکن کشور چاره‌ای جز افزایش میزان عرضه و تولید مسکن ندارد. تعداد واحدهای مسکونی اجاره ای باید افزایش پیدا کند و موجرین نیز موارد قانونی و اخلاقی را رعایت کنند تا بیش از این روی مستاجران فشار وارد نشود.

این تحلیلگر بازار مسکن ادامه داد: در صورت رعایت مسائل عرفی و قانونی، توافق حاصل می شود و قرارداد منعقد خواهد شد. دولت به جای این نوع سیاستگذاری های غلط و بیهوده، باید تمرکز خود را روی تسهیلات مسکن بگذارد. اقشار کم درآمد جامعه به وام های مسکن با اقساط مناسب نیاز دارند و از این حیث، باید مشکلات آن ها به خوبی درک شود.

اجاره-بها

آیت اللهی ضمن انتقاد از عملکرد دولت به گسترش نیوز گفت: متاسفانه دولت سیزدهم در اجرایی سازی طرح های مسکنی خود توفیق خاصی نداشت و این موضوع نقدهای زیادی را متوجه وزارت راه و شهرسازی می کند. وعده ساخت یک میلیون مسکن محقق نشد و وضعیت قیمتی بازار نیز بسیار نابسامان است. مادامی که این وضع نامطلوب پایدار باشد، نمی توان به بهبودی اوضاع امیدوار بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حل معضلات بازار مسکن و  بازار اجاره نیاز به برنامه ریزی دقیق، اصولی و مدون دارد. واقعیت امر آن است که مستاجران نسبت به عملکرد دولت گلایه مند هستند و انتقادات آن ها در این زمینه درست و منطقی است.

کارشناس حوزه مسکن در ارتباط با دخالت های دولت در بازار اجاره اظهار کرد: به باور من، دخالت های قوه مجریه در این مقوله مهم و حیاتی، تاثیر مثبت و مفیدی ندارد. موجرین کارمند دولت نیستند و تکلیف مالکیت واحدهای مسکونی نیز کاملا مشخص است. مالیات بر اجاره در کشور ما به بدترین شکل ممکن اجرا می شود و شوربختانه طی سال های گذشته، هیچ دولتی موفق به ساماندهی این وضعیت نشد.

اجاره-مسکن

دخالت بی دلیل دولت

آیت اللهی تصریح کرد: ورود دولت به مالکیت خصوصی و دخالت در اختیارات فرد مالک، یک امر اشتباه و بی منطق محسوب می شود که پیامدهای منفی و خسارت باری را به دنبال خواهد داشت. به عقیده من، هرگونه دخالت قوه مجریه در بازار اجاره می تواند آسیب های بدی را متوجه موجرین و مستاجران کند و نتایج نامطلوبی را به همراه داشته باشد.

او در ادامه مطرح کرد: پیش از هر تصمیمی در بازار مسکن، ابتدا باید نقاط ضعف و قوت آن مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد تا از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود. من در گذشته نسبت به اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی نکاتی را متذکر شدم و در همان مقطع نیز عملیاتی شدن این قانون را به علت عدم دارا بودن ابزارها و امکانات لازم، ناممکن دانستم. زمان این موضوع را به اثبات رساند که پیش بینی من در این خصوص تا چه میزان دقیق و صحیح بود.

این کارشناس در پایان اضافه کرد: دولت به جای سیاست گذاری های نادرست و غیر اصولی، باید فکری اساسی برای اقتصاد کشور بیاندیشد. قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و وضعیت معیشتی آن ها نامطلوب است. مسلما در این شرایط اسفناک، بازار مسکن در یک رکود تورمی بد قرار می گیرد و حجم معاملات نیز به پایین ترین حد خود می رسد. دولت های ما مدت هاست که در یک چرخه باطل قرار گرفتند و قصد ندارند واقعیت جامعه را قبول کنند.

  • میریدالله تاجدهی ارسالی در

    تنظیم بازار از طرف دولت چیزی نیست دولت اگر بخواهد قیمت مسکن و اجاره را خیلی پایین تر میتواند بیارد
    اول باید وقتی کدپستی را به سیستم وارد بکنی همه بیوگرافی ملک مورد نظر باید در صفحه حاضر باشد و قیمت را سیستم تعیین کند و قیمت ملک را سیستم بدهد و بیشتر از ان قیمت هیچ جا نباید معامله صورت گیرد و سایت های دیوار و شیپور هم با ان قیمت سیستمی قیمت ارضه کنند و خیلی مراحل هم هست که خیلی اثر بخش هستند

  • کل محمد ارسالی در

    اون آقای به فکر مستجر هاست تورو خوا این موضوع را ول نکن مسنجرها جان به لب شدن

  • ناشناس ارسالی در

    وام ودیعه از هفت خانه رستم باید بگذری ال ان سه ماه چه قدر باید برای کدرهگیری برو بیا ومنتظر صاحب خانه بکشی اون وقت وامی گ یرت بیا یا نه اگر وام شرایط آسون تری داش ت وبه دست مستاجر می‌رسید خیلی خوب بود وا ر سنگ اندازی بانک‌ها کاسته می شد

  • ناشناس ارسالی در

    دولت میتواند اقدامات تشویقی به صاحبخانه بدهد از جمله مجانی کردن اب برق گاز تا صا حبخانه ها اجاره هارو پایین بیاورن همچنین اقداماتی چون درست کردن شهرک های فقط مخص وص مستاجرها وافراد کم دارامد ودولت خودش صاحب خونه بشه مثل تمام کشورهای دنیا

  • ناشناس ارسالی در

    دلال ها وصاحب خانه ها اصلا قوانین دولت را پشیزی حساب نمی کنند ونخواهند کرد

  • ناشناس ارسالی در

    آگهی دیوار

  • جانبازموجی۳۰درصدکرج آهنگری ارسالی در

    من جانباز ۳۰درصد اعصاب و روان چون پول پیش خانه‌ ندارم باعرض معذرت میخوام که در پارک کرج چادر بزنم

  • ناشناس ارسالی در

    اجاره نشین ها از خوشی توی پوست شان نمی گ نجند🙃

  • احد ارسالی در

    اجاره بها تحت تاثیر شورای رقابت یا رفاقت با دولت تاثیر پذیر است، دولت باید استقب ال کند!!!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    فقط گریه ام گرفته تورو خدا شمارا بهرکس ک ه اعتقاد دارید یکی بمن کمک کنه ۲۹ساله مع لمم دیگه از اثاث کشی و خانه بدوشی نداشت ن پول پیش و تحقیر صاحب خونه ها خسته وعاص ی شده ام اخه این چه مملکتیه که نمیتونن م شکل مسکنو حل کنن اقا روانی شدم 😪😪😪یکی بم ن کمک کنه تورو خدا ؟من کم اوردم من خسته شدم هرسال اوارگی ودنبال خونه گشتن 😪😪😪.. ..

  • ناشناس ارسالی در

    کاملا صحیح می گوید این کارشناس

  • ناشناس ارسالی در

    این آقا چندین ساله فقط به فکر جیب مالکین کلاهبردار است و بدبخت کردن بیشتر مستاجر ا،

  • زهرا ارسالی در

    من به صاحب خونه گفتم ۲۵ درصد افزایش قیمت گفت نه دولت برای خودش گفته تخلیه یا اجاره بیشتر یا تخلیله چی بگم موندم خدا به فریاد ما مستاجر ها برسه

  • ناشناس ارسالی در

    سلام یعنی چی خصوصی پس هر کسی اختیار داره هرکار دلش می خواد انجام بد ه مگه کشاورز هم خودش محصولاتش رو بفروشه چرا قانون می ذاریین و کارگر هم خودش دستمزدش تعیین کنه چرا قانون می ذاریین خون ما مسناجر ها رو کردن تو شیشه از این ظلم بزرگتر هم هست

  • ناشناس ارسالی در

    خانه متعلق به موجراست وباهرمبلغی که رضای ت دهدومستاجربپذیردقراردادبسته میشودنه دو لت ونه قوای دیگرهیچ اختیاری ازتعیین میزا ن اجاره نداردهمانطورکه شمابخواهی خانه یا ماشینتوبفروشی فروشنده وخریداربایدتوافق ک نندنه کس دیگری دولت فقط دریکصورت که مثلا درمنطقه ۸انبوه سازی کندوبااجاره متناسب ب مردم اجاره دهداونوقت میتوندمیزان اجاره د رمنطقه رامتعادل کندسایرفعالیتهاوجلسات اب توهاون کوبیدنه

  • نگار ارسالی در

    تازه دولت دخالت میکنه توی شیرازاجاره زیر ۴۰۰با۹ خونه گیر نمیاد وای به روزی که دخ الت نکنه خدا ریشه ظلم رو بکنه

  • ناشناس ارسالی در

    دولت‌باید‌در‌تغییر‌کاربری‌زمین‌هاعاقلانه‌رفتار‌کند‌اگر‌درتغییر‌کاربری‌زمین‌‌هدف‌رانت‌دادن‌به‌یک‌قشر‌خاص‌باشد‌نتیجه‌همین‌می‌شود‌

  • اسد۰۰۰ ارسالی در

    سلام به خدایان آقای اگروزیر مسکن باشد‌مشکل راحل می کنند بایدتمام وزیرمحترم باید شاگردی باشندصدافرین

  • ناشناس ارسالی در

    دولت ها وقتی روی چیزی قیمت می گذارند بدتر است به ضرر مستاجر می شود چون بفکر مالیات خودشون هستند

  • تنها ارسالی در

    خیلی روی مالکان فشار نیارید ما مالکان خودمون تحت فشار اکثریت مستاجران زورگو و پرمدعا و بدحساب که اکثرا اجاره پرداخت نمی‌کنند و خانه رو ویران می‌کنند هستیم .زمانی میتونید برای ما تعیین تکلیف کنید که بازار همه چیز رو تحت کنترل و رشد فزاینده لحظه ای قیمت‌ها رو متوقف کنید و فقط سالانه با این مداخلات و حرفهای انتزاعی مشکلات بیشتری برای مالکان و مستاجران بوجود بیارید.خیلی دلتون برای مستاجران میسوزه خودتون براشون خونه بسازید و بهشون ارزان اجاره بدید و رعایت اخلاق و انصاف رو بکنید وقتی یکسال خونه تون رو اجاره دادید چهار سال بیشتر مجبورشدید برای گرفتن اجاره یکسال توی دادگاه بالا و پایین برید می‌فهمید من چی میگم و از بی اخلاقی و بی انصافی مالکان خون‌آشام بهتر روایت میکنید.بهتره با این اوصاف اصلا خونه اجاره داده نشه تا کمی مالکان بیچاره احساس حرمت و آرامش کنند نه اینکه با این گرونی و مشکلات سال به سال خونه رو نقاشی و بازسازی و نظافت کنند و تحویل مستاجر بدن اونم بیاد داغونش کنه و اجاره نده بعد هم مالک بیچاره هم ازمستاجر مظلوم نما و هم از قاضی و منشی دادگاه و هم از دولت و افرادی دلسوزنما چون شما هزار و یک حرف و بدو بیراه و فحش و سفارش به رعایت اخلاق و انصاف بشنوه چی میگی واسه خودت هنوز جز طعم خوش نسکافه و کاپوچینو که اونم بابا و مامان جونت پولشو میدن سرد و گرم و مشکلات مالکان بدبخت رو نچشیدی .

  • ذولقرنی ارسالی در

    سلام ،آقای آیت الهی شما خودت مستاجری ؟دو لت نمی‌تواند قیمت مسکن دخالت کند یعنی چه ؟پس مستاجران چه خاکی برسرشان کنن.
    دولت قیمت زمین را بدون حباب با رعایت ش رعی وقانونی وبعد قیمت ساخت مسکن عادلانه را بدهد هم سازنده وهم مردم به حق شون برس ند !
    این بلای گرونی را شما کارشنا سان نا لایق برسر مردم آورده اید با این ن ظراتی که به نفع خود می‌دهید.

  • راضیه خدابنده ارسالی در

    واقعا این دولت ملت را بیچاره کرده با این تورم بااین گرانی روزانه مرگ ومیر به 100درصد رسیده چرا به فکر جیب خودتون هستید بیت المال فقط برای شما هاست ملت بیچاره با بدبختی زندگی کنندولی مسوولان و کاخ ها زندگی کنندحرف ازایمان هم میزنن.

  • عباس مقراضی ارسالی در

    همه اش شعار و وعده در کشور ما یکی از ره ا شده ترین مشکلات جامعه همین بی سامانی ب ی تفاوتی مسولان نصبت به مستاجر واجاره اس ت

  • علی اصغر قاسم پور ارسالی در

    خیلی خوش نشین کرد بعد از این که تو جهنم ساکن شدن!

  • محمد ارسالی در

    کاش یقه قانون هم می‌گذاشتند، چند ساله ب ه شهرهای بزرگ آمدن اگر بالای ۲۰ ساله حما یت بشن، که عدالت بر قرار بشه ،نه حمله به شهر ها

  • ناشناس ارسالی در

    چطور برای تعطیلی شنبه هاسریع فتوا میدید حرامه این که صاحب خانه با مشاور املاک هر بلای که میخواد سر مستاجر بیاره حرام نیس ت لعنت به شما

  • محمد تقی مطیعی ارسالی در

    هر طور دلشان میخواهد با مستاجرین بی خانم ان برخورد کنند ودولت وقانون نیز نباید وح ق ندارندبرای حمایت از مستاجرین کوچکترین دخالتی بکنند فکر نکنم در هیچ کشوری به جز ایران‌موضوع مسکن واجارهبها این چنین بی دروپیکر باشد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها