|
کدخبر: 327947

شرط کاهش قیمت مسکن اعلام شد | بازار اجاره در چه حال است؟

بر اساس توضیحات ارائه شده توسط یک کارشناس بازار مسکن: در سال ۱۴۰۳، روند قیمتی و معاملاتی بازار مسکن به شرح زیر پیش‌بینی می‌شود:

اقتصاد شرط کاهش قیمت مسکن اعلام شد | بازار اجاره در چه حال است؟

بر اساس اظهارات بهروز ملکی، تحلیلگر ارشد بازار مسکن: عوامل متنوعی می‌توانند بر روند قیمتی مسکن در سال ۱۴۰۳ تأثیرگذار باشند. به عبارت دیگر، پیش‌بینی قیمت مسکن در سال جاری تحت تأثیر عوامل متعددی است.

این کارشناس بازار مسکن تأکید کرد که عوامل مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی، نرخ تورم، شرایط سیاسی، میزان تقاضا و عرضه در بازار و سایر متغیرهای کلان اقتصادی می‌توانند بر قیمت مسکن تأثیر بگذارند.

بنابراین، پیش‌بینی دقیق روند قیمتی مسکن در سال ۱۴۰۳ با توجه به این عوامل متنوع، کاری دشوار است و باید منتظر ماند تا تحولات بازار در طول سال جاری مشخص شود.

این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه بازار مسکن از سال ۹۶ به بعد یک سوپرترند افزایشی را تجربه کرده ادامه داد: بخش عمده‌ای از این اتفاق که مربوط به ۲ الی ۳ دهه گذشته است ناشی از افزایش شدید جمعیت در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ بوده که این افراد به تدریج بزرگ شده و متقاضی بازار مسکن شدند. به جز این مسئله شوک ارزی که از سال ۹۶ به بعد در کشور اتفاق افتاد و قیمت ارز را به شدت تحت‌الشعاع قرار داد هم مزید بر علت شد.

او همچنین رشد نقدینگی در اقتصاد کشور را از عوامل اثرگذار  برگرانی مسکن دانسته و اضافه کرد: ۳ مورد ذکر شده همه از مواردی هستند که قیمت مسکن را به فراتر از ۸۰ میلیون تومان در تهران رساندند.

بهروز ملکی درخصوص برداشت خود از وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ نیز گفت: اگر شوک ارزی خاصی نداشته باشیم و بانک مرکزی بتواند این روند نزولی نقدینگی را تداوم ببخشد می‌توانیم امیدوار باشیم که امسال قیمت اسمی مسکن افزایشی کمتر از تورم داشته باشد. همچنین اگر پیش فرض‌های که عرض کردم محقق شود احتمالا امسال بازار نسبتا آرامی در حوزه خرید و فروش مسکن خواهد بود.

این کارشناس مسکن درباره بازار اجاره‌بها اما بیان کرد: برداشت ما این هست که رشد اجاره‌بها در سال جاری می‌تواند بیشتر از رشد قیمت مسکن باشد.

آمار باورنکردنی مستاجران در بازار مسکن 

دولت و مجلس به این باورند که با اجرای قوانین مسکن، می‌توانند نوسانات قیمت‌ها در بازار خرید و فروش و اجاره مسکن را کنترل کنند. این قانون به زودی به تدوین آیین‌نامه می‌رسد و برخی کارشناسان معتقدند که تعیین سقف اجاره برای کاهش قیمت‌ های اجاره مسکن کافی نیست، زیرا تورم بالای ۴۰ درصد تاثیر چندانی در بازار اجاره مسکن ندارد.

هر چند برخی کارشناسان مسکن می گویند که طبق قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن تعیین سقف اجاره برای مناطقی که نرخ تورم آنها بیش از ۳۰ درصد باشد امکان‌پذیر است. اما برخی کارشناسان و فعالان بازار مسکن نیز مدعی هستند که طبق قانون ساماندهی بازار زمین مسکن و اجاره نرخ گذاری بازار اجاره باید از قیمت گذاری تبعیت کند.

این اظهارات نشان می دهد که تجربه داده است که اقدامات دستوری زیادی در بازار مسکن داشته ایم که این اقدامات چندان اثر گذار در بازار مسکن نبوده است.

بیت الله ستاریان در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین سقف برای اجاره بها می تواند راهکاری برای کنترل بازار مسکن و کاهش التهابات اجاره بها باشد؟ گفت: مشکل بازار مسکن یا سایر بخش های اقتصادی کشور در اقتصاد خُرد نیست. به هر حال اگر قرار است اقتصاد دولتی با تصدیگری دولتی ادامه یابد باید تا انتها این مسیر طی شود. به هر حال باید تکلیف مشخص شود.

او ادامه داد: صنعت ساختمان یکی از بخش ها و سنگرهایی است که اتفاقا دولت هنوز به آن ورود نکرده و دخالت نکرده است. اگر قرار است که همه بخش های اقتصادی دولتی شود پس باید تمام کالاها کوپنی و کالا برگی شود. این موضوع تکلیف اقتصاد و جهت اقتصاد را مشخص می کند که ما به کدام سمت حرکت می کنیم.

 

 

منبع: اقتصاد100
  • ناشناس ارسالی در

    سه دلیل مسکن را خراب کرده یک شهرداری بی‌ رویه پروانه صادر می‌کند با پول کلان دو ب نگاه ها ی معاملاتی سه سازنده هرکس سازنده شده واما بیمه ساختمان پول دو واحد قیمت قدیم را دریافت می‌کند اینهمه پول سازنده در قبال ادرات پرداخت می‌کند می‌کشد روی س اختمان آخر پرداخت را از جیب مردم فقیر در می‌آورند هیچ کس به گردن نمی‌گیرد دولت گن هکار نیست پس اینهمه پول به کجا می‌رود قی مت میلگرد هی میره بالا پس اینها چی است ه یچ تحلیلگر نمی‌تواند درست بکند خائن زیاد است باید آنها درست بشود

  • قدرت آله کتابی ارسالی در

    سلام وزير دروغگو، ، باورنکردنی مستاجران در بازار مسکن مردم کمر شکسته

  • ناشناس ارسالی در

    مردم وقتی میبینن یه چیز داره گرون میشه ح مله میکنن،وقتی رکوده رو به کاهشه،نمیرن د نبالش.این رویه و خصلت مردم ایرانه.چون رک وده کسی نمیخره.الان بگو داره گرون میشه س ریع میرن صف وایمیستن،آشغالترین چیز میشه طلا.ربطی به صاحب ملک و قیمت نداره.دولت ف همیده ولی داره کوچه علی چپ میگه.بهترین ا تفاق تو ایران اینه که قیمت اجناس پایین ب یاد.ملک و ماشین خود به خود کم میشه.دولت چرا نمیتونه قیمت اجناس و که به خودش مربو ط میشه رو کاهش بده ولی درمورد چیزهایی که به اون مربوط نمیشه دخالت میکنه؟اول از خ ودت شروع کن.مردم نان و برنج و گوشت و لبا س و کفش ارزون میخان...چرا اونا کم نمیشه. کفش ۱میلیون؟کمترین.مانتو ۱میلیون چیز به درد نخور.کفشی که کمر درد میگیری باهاش.ما نتویی که ژندره هست.

  • ناشناس ارسالی در

    با سیاستهای حسن قلی خانی قیمتهای سرسام ا ورقیمت مسکن را راحت بالا می رود بعد یک ر یال می خواهند پایین بیاورند نمی توانند ص رب المثل قدیمی است که می کوید دیوانه ای شی ای به ته چاه می اندازد صد تا عاقا نمی توانند از چاه در بیا ورند حکا یت مملکت ماست

  • حاتمی ارسالی در

    خود دولت باعث افزایش مسکن می شود اگر به شرایط ساخت وساز وارد شوید دولت راه دزدی افزایش مسکن را ایجاد می کند

  • ناشناس ارسالی در

    دولت دست از سر بازار بردارد بله گرانی یا کاهش پول ملی اتفاق افتاده بپذیریم اقلا خرید و فروش با این واقعیت که رونق در باز ار باشد و مردم بدانند حداقل تا یک سال شک ل بازار تغییر نمی کنه و دولت تورم را با رکود نگه ندارد ...تا حالا رانت خواران از این آب گل آلود سو استفاده کرده دیگر بسه رونق حتی با گرانی موجب رقابت و پویایی م یشود و همه با هم نفع و به اندازه هم ضرر میکنند در بلند مدت سامان میگیرد...رونق و گردش پول و خلق تولید چه مسکن چه غیر را بخش خصوصی بدهید دولت ناااااظر باقی باشد

  • ناشناس ارسالی در

    با گرانی و بی ارزش شدن پول ملی کنار بیای م و تورم را با رکود و کساد نکنیم بگذاریم تو همین بازار داد و ستد بشه دولت دخالت میکنه فقط رانتی ها خوب میشن شفافیت در اق تصاد رونق رونق ....میخواد با هر وضعی خود ش وقف میده ...کنترل تورم با خاموشی و مرگ بازارها کساد آور هنر نیست...هر کی میاد ی تز میده و به دولت ها آدرس غلط میدن بخش خصوصی و مردم با سرمایه مردم همراه با تش ویق و مشوق دولت نه دخالت قابل بهتر شدنه

  • ناشناس ارسالی در

    دولت دخالت نکنه در اقتصاد و مردم و بخش خصوصی با تشویق دولت ....ن خط و نشان کشیدن و مالیات های گنده ای و ترساند در نتیجه فرار سرمایه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها