|

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

قیمت شیر های لاکچری بازار | شیر فندق ۱۵۰ هزار تومان!

مصرف شیر و لبنیات در همه گروه های سنی توصیه شده است و شاید برخی کمتر به مصرف روزانه آن تمایل داشته باشند. در این گزارش به بررسی قیمت انواع شیر در بازار می پردازیم.

اقتصاد قیمت شیر های لاکچری بازار | شیر فندق ۱۵۰ هزار تومان!

امروز، اول ژوئن مصادف با ۱۲ خرداد ۱۴۰۳، روز جهانی شیر اعلام شده است. این روز از سال ۲۰۰۱ به طور سالانه در اولین روز ماه ژوئن جشن گرفته می‌ شود. هدف از نامگذاری این روز، پرداختن بر اهمیت شیر به عنوان یک غذای مغذی و با ارزش در سطح جهانی است. این روز فرصتی را فراهم می‌ کند تا فعالیت‌ های مرتبط با صنعت شیر و لبنیات مورد توجه مردم قرار گیرد و آگاهی مردم در مورد نقش شیر در تأمین نیازهای تغذیه‌ای روزانه افزایش یابد.

امروز در صنعت لبنیات و مخصوصا در حوزه شیر تنوع زیادی در عرضه محصولات دیده می شود و شیرهای طعم دار، غنی شده و بعضا بدون لاکتوز در بازار دیده می شود. در این گزارش خبرنگار گسترش نیوز به بررسی قیمت انواع شیر پرداخته است که در ادامه گزارش می خوانیم.

شیر-طعم دار-میوه

قیمت شیرهای ساده در بازار

در تصویر زیر چند نمونه شیرهای تقریبا یک لیتری را می بنیم که در انواع مختلفی عرضه می شود. شیرهای ساده معمولا در انواع کم چرب، پر چرب و بعضا شیرهای غنی شده با ویتامین عرضه می شود. قیمت یک بطری شیر کم چرب ۱ لیتری در بازار ۲۵ هزار تومان عرضه می شود.

شیر-ساده

قیمت انواع شیرهای طعم دار در بازار

همان طور که اشاره کردیم شیر در بازار لبنیات به صورت طعم دار نیز عرضه می شود و می توان گفت تنوع بسیار خوبی هم دارد. پرطرفدارترین طعم ها در حوزه شیر مربوط به شیر کاکائو و شیر قهوه می شود اما در بازار می توانید شیر با طعم انواع میوه نیز پیدا کنید. در تصویر زیر قیمت یک شیرکاکائو تقریبا ۱ لیتری حدودا ۵۶ هزار تومان اعلام شده است.

شیر-طعم دار

 

اما در مورد شیرهای طعم دار، برخی از آن ها نسبتا قیمت بالایی دارد. در تصویر زیر قیمت یک نوع شیر فندق غیرلبنی را می بینیم که بدون شکر است و قیمت این محصول ۱ لیتری ۱۵۰ هزار تومان اعلام شده است. همچنین این محصول شیر غیرلبنی در نوع شیربادام به قیمت ۱۴۷ هزار تومان به فروش می رسد.

شیر-طعم دار-گران

قیمت شیر سویاهای موجود در بازار

شیر سویا یک ماده مقوی مخصوصا برای افرادی است که به دلیل عدم تحمل لاکتوز نمی توانند شیر مصرف کنند. علاوه بر آن خواص دیگری نیز دارد و به همین دلیل در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. کاهش کلسترول، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی و ... از فواید شیر سویا به حساب می آیند. در تصویر چند مدل شیر سویا را می بنیم که قیمت این محصولات برای هر ۱ لیتر ۱۲۰ هزار تومان اعلام شده است.

سویا-شیر

دلیل اهمیت مصرف شیر در برنامه غذایی روزانه

هیچ ماده غذایی به جز محصولات لبنی وجود ندارد که به طور همزمان دارای این همه مواد مغذی ضروری برای سلامت استخوان و دندان باشد. لبنیات منبع ارزشمندی از کلسیم، فسفر، ویتامین D، ویتامین A، منیزیوم و روی هستند. عالوه بر این، لبنیات حاوی بهترین منابع پروتئین مانند کازئین و وی (whey) می‌باشند. این ترکیب منحصر به‌ فرد مواد مغذی در لبنیات، آنها را به یک ماده غذایی ویژه تبدیل کرده است که هیچ جایگزین مناسبی ندارد. این ویژگی ها سبب می‌ شود که محصولات لبنی نقش بی‌ بدیلی در تأمین نیازهای تغذیه‌ ای داشته باشند.

توصیه می کنیم مصرف روزانه لبنیات را افزایش دهید و حتی می‌ توانید از شیر به صورت نوشیدنی مخلوط با میوه استفاده کنید. در صورت امکان از لبنیات پاستوریزه و کم چرب استفاده کنید. همچنین توصیه می شود از انواع لبنیات کم نمک مصرف کنید. پنیر و کشک‌هایی که دارای نمک زیادی هستند را چند ساعت قبل از مصرف در آب معمولی قرار دهید تا مقدار نمک آن کاهش یابد. همچنین تاکید می شود که شیرهای غنی شده با ویتامین D مصرف کنید زیرا این ویتامین برای جذب بهتر کلسیم بسیار مفید است. تا جایی که می توانید به جای شیرهای طعم دار، شیر کاکائو و شیر نسکافه و …که دارای قند هستند، از شیرهای ساده استفاده کنید. همچنین اگر «عدم تحمل لاکتوز» دارید، شیر بدون لاکتوز و یا پنیرهای سفت و ماست مصرف کنید. به رغم شایعات نادرست در بین مردم، شیرهای پاکتی مدت دار بدون نگهدارنده هستند. در نهایت، هنگام خرید شیر به تاریخ انقضای آن توجه کنید.

کدخبر: 327993 سارا سمیع شمس

ارسال نظر

 

آخرین اخبار

پربازدیدترین