|
کدخبر: 328074

حمل و نقل عمومی دستخوش تحول بزرگ | واردات اتوبوس برقی محقق می شود؟

استفاده از اتوبوس‌های برقی به عنوان یک راهکار نوین و پایدار، نقشی حیاتی در ارتقای کیفیت حمل و نقل عمومی، حفظ محیط زیست و نیل به توسعه پایدار در ایران ایفا می‌کند. با برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری مناسب، می‌توان از این فرصت طلایی برای گامی بلند در جهت هوای پاک و حمل و نقل پایدار در ایران بهره‌مند شد. اما آیا قیمت خرید اتوبوس برقی از کشورهای دیگر، از تولید داخل ارزانتر تمام می‌شود؟ در این گزارش، به بررسی پاسخ این پرسش خواهیم پرداخت.

اقتصاد

امروزه، در شرایطی که کلانشهرهای ایران با معضل آلودگی هوا دست به گریبان هستند، اتوبوس‌های برقی به عنوان راه حلی کارآمد و پایدار برای ارتقای کیفیت حمل و نقل عمومی و حفظ محیط زیست مطرح می‌شوند. جایگزینی اتوبوس‌های دیزلی دودزا با نمونه‌های برقی، نویدبخش آسمانی پاک‌تر و آینده‌ای روشن‌تر برای کلانشهرهای ایران خواهد بود.

نکته حائز اهمیت در مورد این اتوبوس ها این است که اتوبوس‌های برقی، برخلاف اتوبوس‌های دیزلی، هیچ‌گونه آلاینده‌ای مانند ذرات معلق، اکسیدهای نیتروژن و گوگرد منتشر نمی‌کنند. این امر به ویژه در کلانشهرها که با مشکل آلودگی هوا دست به گریبان هستند، نقشی حیاتی در ارتقای کیفیت هوا ایفا می‌کند.

این اتوبوس های برقی به مراتب کم‌صداتر از اتوبوس‌های دیزلی (بنزینی) هستند و به این ترتیب آلودگی صوتی ناشی از حمل و نقل عمومی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. همچنین با جایگزینی اتوبوس‌های برقی به جای نمونه‌های دیزلی، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای که عامل اصلی گرمایش زمین هستند، به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

این گونه اتوبوس ها از نظر مصرف انرژی به مراتب مقرون به صرفه‌تر از اتوبوس‌های دیزلی هستند. به طوری که هزینه سوخت اتوبوس‌های برقی تا ۷۰ درصد کمتر از اتوبوس‌های دیزلی است. موتورهای الکتریکی اتوبوس‌های برقی به مراتب ساده‌تر از موتورهای دیزلی هستند و به همین دلیل نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. این امر به نوبه خود منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود.

بنابراین استفاده از اتوبوس‌های برقی، آسمانی پاک‌تر، هوای سالم‌تر و محیطی آرام‌تر را برای ساکنان کلانشهرها به ارمغان خواهد آورد. این امر به نوبه خود منجر به ارتقای کیفیت زندگی و افزایش رضایت شهروندان می‌شود.

اما آیا قیمت خرید اتوبوس برقی از کشورهای دیگر، از تولید داخل ارزانتر تمام می‌شود؟

پیمان سنندجی، رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران معتقد است که قیمت این روزها باعث گمراهی اذهان عمومی شده است.

او می‌گوید: برای پاسخ به این پرسش باید در نظر داشت که این اتوبوس‌ها با چه ارزی خریداری شده است و خدمات پس از فروش آن با چه هزینه‌ای قرار است تامین شود.

منبع: اکو ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها