|

کنترل قیمت مسکن با یک راهکار مناسب / خانه ارزان می شود؟

یک عضو شورای شهر تهران اعلام کرده است که ساخت مسکن در کنترل قیمت ها نقش مهمی دارد.

اقتصاد کنترل قیمت مسکن با یک راهکار مناسب / خانه ارزان می شود؟

آنطور که از صحبت های یک عضو شورای شهر تهران مشخص است، ساخت و کلنگ زنی احداث مسکن می تواند در کنترل قیمت ها نقش مهمی داشته باشد.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: کلنگ‌زنی واحدهای مسکونی و ساخت آنها در کنترل قیمت مسکن بی‌اثر نیست شاید نتواند تاثیر بسزایی بگذارد اما اقدامی رو به جلو در کنترل قیمت محسوب می‌شود.

جعفر بندی شربیانی روز یکشنبه در خصوص کلنگ‌زنی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران اعلام کرد: شهرداری متصدی ساخت و ساز نیست و باید شرایط نوسازی بافت فرسوده را در سطح شهر تسهیل کند امیدواریم تلاش‌ها و زحماتی که در شهرداری انجام می‌شود در این حیطه با فراهم کردن تسهیلات مانند صدور پروانه باشد.

وی با تاکید بر اینکه امید می‌رود ساخت مسکن کاملا در بافت فرسوده انجام شود، یادآور شد: وقتی توسعه مسکن در ساختار و بافت معماری و شهرسازی اثرگذار خواهد بود که در بافت فرسوده دنبال شود و اگر چنین باشد مورد تقدیر است.

شربیانی با بیان اینکه نرخ اجاره بها در شهر تهران به عوامل متعدد و پیچیده‌ای بستگی دارد، اظهار کرد: یکی از معضلات در زمینه اجاره بها این است که امروز بیشتر از گذشته مسکن نه به عنوان کالای مصرفی بلکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای دیده می‌شود.

وی ادامه داد: تغییر شرایط به اقتصاد کلان و موضوعات دیپلماسی و فرهنگی متعددی بستگی دارد؛ کلنگ‌زنی واحدهای مسکونی و ساخت آنها بی‌اثر نیست. شاید نتواند تاثیر بسزایی باشد، اما اقدامی رو به جلو محسوب می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در این حوزه باید سیاست های بالادستی شامل برنامه های چهار ساله شهرداری و برنامه توسعه کشور مورد توجه قرار بگیرد، گفت: ساخت مسکن باید با توجه به این برنامه ها پیش برود.

هفته گذشته مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق مختلف تهران انجام شد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد قوانین به تصویب رسیده حوزه مسکن در مجلس یازدهم، گفت: قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها از جمله قوانین کارآمدی است که در مجلس یازدهم به تصویب رسیده و جز مفصل‌ترین و پردامنه‌ترین قوانین در حوزه مسکن است.

شاکری با بیان اینکه قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها ابعاد مختلفی از تنظیم‌گری بازار مسکن در بر می‌گیرد، ادامه داد: امیدواریم با ورود وزارت راه و شهر سازی به عنوان متولی اصلی بازار مسکن آئین نامه‌های اجرایی این قانون تهیه شود و همچنین با پیگیری مجدانه وزارتخانه مربوطه در شورای عالی شهرسازی قانون مذکور به درستی به مرحله اجرا برسد تا آثار آن را طی چند سال آینده در کنترل قیمت بازار مسکن شاهد باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اجرای درست قانون مالیات بر عایدی سرمایه منجر به کنترل بازار مسکن خواهد شد، تاکید کرد: نوسانات قیمت مسکن می‌تواند با اجرایی شدن چنین قوانینی کنترل شود، این قوانین در حدود ۴۰ الی ۵۰ سال است که در کشورهای توسعه یافته به مرحله اجرا در آمده است و نتایج آن را در زندگی این کشورها می‌بینیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین مصوب در حوزه مسکن به نوعی در سایر کشورها به مرحله اجرایی شدن درآمده و آزمون و خطای خود را پس داده و جز قوانین مترقی محسوب می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم با اجرای درست قوانین حوزه مسکن در کشور شاهد کنترل نوسان قیمت رو به بالای آن در حوزه خرید و فروش و اجاره بها باشیم.

منبع: ایرنا
کدخبر: 328101

ارسال نظر