|
کدخبر: 328119

وعده شیرین درباره تولید شیر خام | لبنیات ارزان می شود؟

بنابر اظهارات معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تولید شیرخام تا افق سال ۱۴۰۴ به ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تن خواهد رسید.

اقتصاد وعده شیرین درباره تولید شیر خام | لبنیات ارزان می شود؟

محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، در اظهاراتی با اشاره به روز جهانی شیر، تصریح کرد که شیر به عنوان اولین غذای انسان، از نظر عناصر و مواد مغذی غنی‌ترین ماده محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت شیر و صنعت لبنیات در تامین سلامت و تغذیه مناسب افراد، اولین روز ماه ژوئن به عنوان روز جهانی شیر نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری، افزایش سطح آگاهی عمومی در خصوص اهمیت مصرف شیر به عنوان بخشی اساسی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل است.

به گفته او، برنامه ریزی و سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی در جهت دستیابی به سرانه مطلوب تولید شیر خام با کیفیت به ازای هر نفر ۱۶۵ کیلوگرم و افزایش تولید ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تن در افق سال ۱۴۰۴ است.

حسن نژاد ادامه داد: در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات لبنی کشور، بیش از ۱۸ میلیون تن ظرفیت تولید کارخانجات و کارگاه‌های صنایع تبدیلی ایجاد شده است. همچنین نزدیک به ۷ میلیون رأس دام سنگین در کشور داریم که در دو دسته صنعتی و غیرصنعتی، شیر خام و گوشت قرمز را تولید می‌کنند.

او با بیان اینکه ایران در تولید شیرخام رتبه بیست و سوم را در جهان داراست، افزود: به لحاظ توانمندی ژنتیکی جایگاه دوم را در دام‌های صنعتی به خود اختصاص داده است.
حسن نژاد با بیان اینکه امروزه میزان و حجم شیر در کشور رشد بالایی داشته است، گفت: بدون نیاز به واردات خامه و کره، صادر کننده این محصولات هم هستیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بحث تنوع بخشی به نژاد‌های شیری یکی از اولویت‌های معاونت است، گفت: ما در کشور نژاد اصیل هلشتاین را داریم، اما استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان برای حفظ دام‌های پر تولید و استفاده از جنین‌های دو منظوره گوشتی و شیری، از دیگر برنامه‌های معاونت دام است تا بتوانیم در آینده نزدیک به سطح بالاتری از اقتصادی کردن واحد‌های شیری برسیم.

معاون وزیر جهاد ادامه داد: استفاده از مواد ژنی تعیین جنسیت شده در گله‌های صنعتی و ماده زا شدن دام‌ها می‌تواند ارتقا واحد تولیدی موثر باشد.

او در رابطه با میزان تولید شیر در کشور افزود: در حال حاضر بالغ بر ۱۲ میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود که عمدتا در واحد‌های صنعتی تولید و به صنایع تبدیلی تحویل داده می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه زنجیره‌ها گفت: باید زنجیره‌ها را گسترش دهیم تا تمام دامداران بتوانند از ارزش افزوده محصول نهایی بهره‌مند شوند.

حسن‌نژاد همچنین تأکید کرد که افزایش مصرف لبنیات و شیر در کشور امری ضروری است. وی گفت که تولید شیر باید ابتدا در سفره خانوارهای ایرانی جای گیرد و فرهنگ مصرف آن باید از مهدکودک‌ها و مدارس آغاز شود، تا در آینده شیر به عنوان یک غذای اصلی و ضروری در سبد غذایی خانواده‌ها لحاظ گردد. این امر می‌تواند به ارتقای سطح سلامت و تغذیه مناسب افراد در جامعه کمک کند.

حسن نژاد  ابراز امیدواری کرد: امسال که مزین به سال "جهش تولید با مشارکت مردم" است، بتوانیم در تولید و فرآوری این نعمت الهی کوشا باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها