|
کدخبر: 328129

ریسک افزایش نرخ بهره در بورس | سهام های بنیادی از رونق افتاد

حسین جهانگیرنیا، استاد دانشگاه، تشکیل صف های سنگین فروش و کاهش اقبال سهامداران به سهام های بنیادی را از جمله آسیب های ناشی از افزایش نرخ بهره برشمرد.

اقتصاد ریسک افزایش نرخ بهره در بورس | سهام های بنیادی از رونق افتاد

حسین جهانگیرنیا گفت که افزایش نرخ بهره تبعات اقتصادی سنگینی بر اقتصاد، به ویژه بازار سرمایه دارد.

وی توضیح داد که با افزایش نرخ بهره، هزینه تأمین مالی برای شرکت ها افزایش می یابد. این موضوع باعث می شود شرکت ها در تأمین مالی فعالیت ها و سرمایه گذاری برای رشد خود با چالش مواجه شوند. این چالش در نهایت بر عملکرد و سودآوری شرکت ها تأثیر منفی می گذارد و به کاهش ارزش سهام آنها در بازار سرمایه منجر می شود. همچنین، افزایش نرخ بهره باعث جذابیت بیشتر گزینه های سرمایه گذاری با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه می شود. این امر تمایل سرمایه گذاران را به سمت این بازارها سوق می دهد و موجب کاهش اقبال آنها به سهام شرکت ها می گردد. به طور کلی، افزایش نرخ بهره تبعات اقتصادی چشمگیری بر بازار سرمایه به همراه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: با افزایش نرخ بهره بدون ریسک، مسلما نرخ تامین مالی شرکت‌ها افزایش بیشتری خواهد داشت، این درحالی است که تولیدکنندگان و صنعتگران، شاهد نرخ‌های بسیار بالا در بازار غیررسمی هستند و این موضوع یکی از ایراداتی است که به دنبال افزایش نرخ بهره اتفاق افتاده است.

برنامه‌ریزی مناسب برای حفظ منافع سهامداران

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: وقتی در بستر بازار سرمایه نرخ ۴۰ درصدی تامین مالی بدون ریسک ارائه ‌شود، اگر بخواهیم نرخ موثر آن را حساب کنیم، P/E آن حدود ۲.۲ و یا ۲.۳ می‌شود. در حال حاضر، کمتر سهمی در بازار سرمایه داریم که EPS محور باشد و با P/E حدود ۲.۲ و یا ۲.۵ حداکثر بخواهد معامله شود.

وی با بیان این که افزایش نرخ بهره آسیب‌های نامطلوبی را به بازار سرمایه وارد خواهد کرد، گفت: نبود برنامه‌ریزی مناسب برای تعیین نرخ بهره مناسب باعث شده منافع سهامداران با خطراتی همراه باشد.

تبعات افزایش نرخ بهره بالا

جهانگیرنیا همچنین اضافه کرد که این روند در میان مدت و بلندمدت برای سهامداران آسیب‌زا خواهد بود. وی گفت که این موضوع باعث تشکیل صف های سنگین فروش در بازار شده و اقبال مردم به سهام‌های بنیادی را کاهش می‌دهد.

وی همچنین اظهار داشت که در نتیجه این اتفاق، سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای جای خود را به تامین مالی با طرح‌های زودبازده و سهل الوصول، اما با تامین مالی بسیار بالا، می‌دهد.

به عبارت دیگر، افزایش نرخ بهره نه تنها موجب کاهش اقبال به سهام‌های بنیادی شده و صف های فروش سنگینی را در بازار ایجاد می‌کند، بلکه همچنین باعث می‌شود سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و توسعه‌ای به سمت طرح‌های کوتاه‌مدت و پرریسک سوق پیدا کند. این روند در میان‌مدت و بلندمدت برای سهامداران آسیب‌زا خواهد بود.

وی با تاکید بر این که بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی مربوط به نرخ بهره بالا است، عنوان کرد: این موضوع هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی دولت را افزایش داده است.

تشیل کمیته‌ای از متخصصان

جهانگیرنیا خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات و برون رفت از وضعیت و شرایط حاضر به خصوص نرخ بهره بالا، نرخ تامین مالی و نرخ بازدهی بدون ریسک، باید هر چه سریعتر کمیته‌ای از متخصصان و مسلط به امور اقتصادی و بازار سرمایه تشکیل شود و به صورت پایلوت اقدام به اصلاح رویه فعالیت بانک‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه کرده و پس از آن وضعیت فروش اوراق را نظم و سامان داد که البته این اقدام باید از سوی متخصصان پیگیری و دنبال شود.

منبع: سنانیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها