|
کدخبر: 328148 سارا سمیع شمس

اختصاصی گسترش نیوز

نوشدارو هم بورس را نجات نداد! | توصیه جدی به سهامداران

محبی گفت: در هفته اول خرداد ماه بعد از چند روز منفی که در بازار سرمایه داشتیم درست در همان روزی که وزیر اقتصاد از ۴ خبر جدید رونمایی کرد، به طور نسبی از هیجان منفی بازار کمی کاسته شد اما همان طور که دیدیم باز به روال کاهشی خود بازگشت.

اقتصاد نوشدارو هم بورس را نجات نداد! | توصیه جدی به سهامداران

بر همگان واضح است که بازار بورس وضعیت خوبی ندارد و انگار قرار نیست این وضعیت نابسمان بالاخره سامان شود. در هفته اول خرداد ماه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد چهار پارامتر بازارساز را مطرح کرد و قرار بر این شد برای کنترل نرخ سود بانکی نظارت بیشتر شود و همچنین بانک مرکزی مسئول بررسی برخی تخلفات گزارش شده بانک ها شد. از طرفی برخی معافیت های مالیاتی برای اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد و سازمان برنامه موظف شد پذیرش بار مالی آن را بر عهده بگیرد و به مجلس اعلام کند.

همچنین نرخ خوراک پالایشگاه ها مطرح شد و مخبر دستور داد وزارت نفت بررسی لازم برای حوزه پالایشی را انجام دهد. در نهایت موضوع درباره خوردویی ها بود که صمت مکلف شد تا دو خودروساز اصلی تجدید ارزیابی دارایی داشته باشند که در قالب یک مصوبه قانونی خواهد بود. آن طور که پیش بینی می شد، قرار بود این ۴ مصوبه در بهروزی بازار سرمایه موثر باشد اما آنچه که در ۲ روز هفته جاری شاهد بودیم کاملا خلاف وعده های مسئولان بود. در رابطه با وضعیت بازار سرمایه و همچنین تاثیر اخبار اقتصادی بر وضعیت بورس گفت و گویی با مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه داشتیم در ادامه همراه ما باشید. 

نقش خبرهای مثبت بر روند بازار سرمایه

مریم محبی کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: خبرهای وزیر اقتصاد تاثیری بر بازار نخواهد داشت یعنی کار بازار بورس از خبر درمانی های مقطعی گذشته است. بازار ما نیاز به یک اصلاح واقعی دارد و این اخباری که توسط آقای خاندوزی و یا هر شخصی در زمینه اقتصاد کشور شنیده می شود تا وقتی که به مرحله اجرا نرسده است هیچ سودی نه برای اقتصاد کشور دارد و نه تغییری در روند بازار بورس ایجاد می کند.

وی افزود: در هفته اول خرداد ماه بعد از چند روز منفی که در بازار سرمایه داشتیم درست در همان روزی که وزیر اقتصاد از ۴ خبر جدید رونمایی کرد، به طور نسبی از هیجان منفی بازار کمی کاسته شد اما همان طور که دیدیم باز به روال کاهشی خود بازگشت. در حال حاضر بازار سرمایه به تمام وعده وعیدهای دولتمردان کشور بی اعتنا است و متاسفانه در ادامه مسیر منفی خود می تواند در روزهایی مثبت هم باشد. دلیل این اتفاق هم این است که مسئولان ثابت کرده اند که تا به امروز تصمیمی را در جهت منفعت بازار سرمایه نگرفته اند و اگر خبری داده اند و صحبتی کرده اند در ادامه عملی را به دنبال خود نداشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در سال گذشته اثر نرخ خوراک پتروشیمی ها را بر بازار دیدیم و حتی در سال های قبل از آن هم باز تاثیر آن دیده شده است، بنابراین با توجه به اینکه این نرخ یکی از مهم ترین عوامل مشخص شدن سود شرکت های پتروشیمی و پالایشی است و بر عملکرد کلی شرکت ها نیز اثرگذار است، بنابراین عامل بسیار مهمی برای بازار سرمایه به حساب می آید. به علاوه به دلیل بزرگی گروه پتروشیمی ها و پالایشی ها هر اتفاقی برای آن ها بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه ویژه شود.

نقش خبرهای انتخابات بر بازار سرمایه

وی اظهار داشت: اگر فردی که در آینده به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود همان مسیر قبلی را که رئیس جمهور شهیدمان داشتند را ادامه دهد، بازار خیلی واکنش متفاوتی نشان نخواهد داد و مسیر قبلی ادامه خواهد داشت. رویکرد دولت متمرکز بر بورس نیست و در هر حالت تغییر آنچنانی برای بازار سرمایه پیش بینی نمی شود. اما احتمال دیگری که وجود دارد این است، اگر فرد منتخب شده از حذب مختلفی باشد و رویکرد تعامل بیشتر با جهان را در برنامه داشته باشد و همچنین گسترش روابط بین الملل و بهبود روابط تجاری در محدوده بین المللی را هدف گذاری کرده باشد، احتمال اینکه بازار سرمایه از وضعیت کنونی فاصله بگیرد بسیار زیاد خواهد بود.

محبی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در وضعیت کنونی سهامداران سعی کنند ریسک زیادی را تحمل نکنند و کاملا ریسک گریز رفتار کنند. سراغ سهم های پایه به هیچ وجه نروند. همچنین سهم هایی با حجم کوچک یا سهم های رانتی و همین طور سهم هایی که در هم تنیدگی سهامداران، اعضای هیئت مدیره و بازارگردان ها را می بینند، سراغ این سهم ها نروند. بیشتر سعی کنند سراغ سهم های قدیمی تر، سهم های بنیادی تر، سهم های دارایی محور، سهم های با ارزش بازار بالا و شناوری بالا بروند تا در صورتی که احساس خطر کردند بتوانند سهم خود را به فروش برسانند و در نهایت کاملا ریسک گریز رفتار کنند.

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی از مردم بدون اموزش وارد بورس می شوند و سهام شرکتهایی مثل ثفارس را که بصورت رانتی و سفته بازی بالا بره شده را خرید می کنند و وقتی که متضرر می شوند دولت را مقصر می دانند

  • ناشناس ارسالی در

    توصیه اینه دیگه از پولهایی که به بورس آو ردید بیخیال بشید آرامش خودتون را حفظ کنی د آب یخ بخورید وفکر کنید این پول را از ا ول نداشتید .خدا لعنتشون کنه آخه ظلم تا ک ی هیچی ندارهای دزد

  • کماااال ارسالی در

    شاخص سازی با چند تا سهم دولتی مثل فولاد و فملی خودرو خساپا شپنا و شستا و تحارت ملت اخابر حکشتی و...نتیجه رو خرابتر میکنه

  • خان داداش ارسالی در

    مهمترین علت ریزش بازار ، جو بدبینی و ناا میدی حاکم بر افکار سرمایه‌گذاران بورسیه< br /> اما علت این بدبینی چیه ؟؟؟
    مهمترین علت، انتشار اخبار منفی توسط بر خی رسانه‌های معلوم‌الحالی ک این وسط با س اختن گزارش‌ها و تحلیل‌های من‌درآوردی توس ط برخی کارشناس‌نماها ، اهداف سیاسی خودشو ن رو دنبال می‌کنند
    خسارت ب من و ش ما با برای منافع کله گنده‌ها
    و ا حتمالا
    با اهداف انتخاباتی

  • مهدی ارسالی در

    باید سازمان بورس به خصوصی شود
    زن دگی مردم کرایه جمل نقل مردم شکر مردم لبن یات مردم خصوصی. بورس تو مشت دولت

  • ناشناس ارسالی در

    هر بلایی که سر بازار سرمایه اومده کار خا ندوزی است ولی میداند که هیچکس ازاو سوالی نخواهد کرد .

  • بصیرت ارسالی در

    اقتصادجهان امروز پتانسیل همراه بودن باای ن تیم اقتصادی ندارد،شاخص واقعی۸۰٪سهام با زارروی۱۰۰هزاراست،شاخصیکه بابه به وچه چه به شهیدجمهورارائه میدادن بالای۲میلیون۱۰۰ هزار،حیف اینهاست خداوندجایگاه نیکوبه این هاعطاکندالهی آمین

  • افشین ارسالی در

    بورس پوکیده

  • سیدجواد سلیمانی ارسالی در

    سلام
    باتوجه به شعار سال ۱۴۰۳ ازط رف مقام معظم رهبری مسئولین دولتی به ویژه وزرای نفت و صمت واقتصادو همچنین بانک مر کزی باید توجه ونگاه خاصی بر بازار سرمایه داشته باشند .

  • احمد ارسالی در

    با سلام این اصلاح بی سابقه در این سه سال آن هم بعد از شهادت رئیس جمهور عزیزمان د ست های پشت پرده و حقوقی های مخالف دولت ر ا نشان می دهد و اکر دامنه نوسان محدود نم یشد یک ریزش دیگر رقم می زدند تا در انتخا بات مردم سراغ انتخاب غربگرایان واداده بر وند.اما کور خوانده اند مردم انقلابی همیش ه پای کار دوباره شخصی در امتداد دولت سیز دهم انتخاب خواهند کرد.

  • reza ارسالی در

    فاتحه بازار بورس در سال ۹۹توسط کسانیکه الان در راس کارند خوانده شده بهترین راهکار تعطیلی ان است

  • محمد ارسالی در

    من از روز اول گفتم که دولت رئیسی و بخصوص وزیر اقتصاد و وزیر کارهر دو در نابود کر دن اقتصاد و اشتغال مملکت سهم مهم خواهند داشت دیدیم چه شد ودر آینده بدتر هم خواهد شد

  • مهرداد ارسالی در

    اقای گشترش نیوز .
    اب بر آسیاب چه کسانی میریزید.
    خجالت بکشید .
    این سیگنالهای بو دار سایتهایی مثل شما کار را خراب تر کرده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها