|
کدخبر: 328195

این ارزهای دیجیتال جایگزین بیت کوین می شوند | کدام آلت کوین سود می کند ؟

تأیید صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) اسپات اتریوم در ماه مه، خبر مهمی برای کل بازار ارزهای دیجیتال و به‌ویژه آلت‌کوین‌ها محسوب می‌شود. این رویداد می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر ارزش بخش‌های مختلف این بازار داشته باشد.

اقتصاد این ارزهای دیجیتال جایگزین بیت کوین می شوند | کدام آلت کوین سود می کند ؟

در وهله اول، لایه‌های دوم اتریوم مانند اپتیمیسم و آربیتروم و همچنین خود اتریوم، از این اتفاق منتفع خواهند شد. همچنین، پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز اولیه مانند یونی‌سواپ و آوه (Aave) به دلیل استفاده از ماشین مجازی اتریوم (EVM)، از این رویداد سود خواهند برد.

در این میان، با اهمیت یافتن سازگاری شبکه‌ها با EVM، پروژه‌های سازگار با این فناوری مانند اولانچ و پالیگان در موقعیت بهتری نسبت به پروژه‌های بسته‌ای مانند الگوراند (Algorand) قرار می‌گیرند.

از طرفی، تایید ETF اسپات اتریوم می‌تواند به افزایش شفافیت نظارتی برای اکوسیستم این ارز دیجیتال منجر شود. این موضوع به نوبه خود می‌تواند زمینه‌ساز پذیرش گسترده‌تر امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) توسط عموم مردم شود. صرافی‌های غیرمتمرکز مانند سوشی‌سواپ و بالانسر (Balancer) و پروتکل‌های وام‌دهی مانند آوه و کامپاند (Compound)، از این موضوع بیشترین سود را خواهند برد.

در مقابل، ممکن است بلاکچین‌های لایه‌ اول مانند سولانا با چالش‌هایی برای رقابت با اتریوم مواجه شوند. با این حال، به نظر می‌رسد این پروژه‌ها همچنان بتوانند به بالاترین قیمت‌های تاریخی خود دست یابند.

از طرف دیگر، تایید ETF اسپات اتریوم می‌تواند زمینه‌ساز توسعه‌ رول‌آپ‌های مبتنی بر فناوری اثبات دانش صفر (ZK) و توکن‌های دارایی‌های دنیای واقعی بر بستر اتریوم شود. افزایش تعداد آلت‌کوین‌ها در پی این اتفاق، با رشد ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در بخش دیفای همراه خواهد بود. البته باید توجه داشت که این رشد با افزایش ریسک همراه است و سرمایه‌گذاران باید با احتیاط بیشتری وارد این حوزه شوند.

آلت کوین‌ها خیلی زود بعد از ظهور «بیت کوین» (Bitcoin) و به عنوان جایگزینی برای این رمزارز پرطرفدار معرفی شدند و هم‌اکنون درصد زیادی از ارزش بازار کریپتو به آلت کوین‌ها اختصاص دارد.

کار به جایی رسیده که هر روز شاهد ظهور چندین رمزارز جدید هستیم و حتی اگر بخواهیم تنها تعداد رمزارزهای رسمی ثبت شده در سایت آماری «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap) را در نظر بگیریم، با عددی بزرگتر از ۲۱ هزار ارز دیجیتال روبه‌رو می‌شویم.

در حالت کلی ریسک سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها بسیار بیشتر از بیت کوین است و تاریخ نشان داده حتی بزرگترین آلت کوین‌ها هم در خطر نابودی کامل قرار دارند. با این حال چیزی که این رمزارزها را جذاب می‌کند و باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران ریسک خرید آلت کوین‌ها را به جان بخرند، احتمال رشد بسیار بالاتر آن‌ها نسبت به بیت کوین است.

ارزش یک آلت کوین ممکن است در مدت بسیار کمی چندین برابر شده و سودهایی را در پی داشته باشد که شاید بیت کوین در طول چندین سال موفق به رسیدن به آن شود.

واژه‌ی «آلت کوین» (Altcoin) شکل کوتاه‌شده‌ی عبارت Alternative Coin است که از نظر لغوی ترجمه‌ی آن را می‌توان «رمزارز جایگزین» یا «کوین جایگزین» در نظر گرفت. از نظر فنی نیز به همه‌ی ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین، آلت کوین می‌گویند.

برای مثال رمزارزهایی مثل «اتریوم» (Ethereum)، «لایت کوین» (Litecoin)، «بی ان بی» (BNB)، «سولانا» (Solana) و غیره همگی جزو دسته‌ی آلت کوین‌ها قرار می‌گیرند.

از سال ۲۰۰۹ میلادی که بیت کوین شروع به فعالیت کرد، هر روز با آلت کوین‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم. بعضی از این آلت کوین‌ها با هدف رقابت با بیت کوین و رفع نواقص آن ایجاد شدند و برخی دیگر هدف کاملاً متفاوت‌تری نسبت به پادشاه رمزارزها داشتند.

همین نوآوری‌ها و کاربردهای جدید آلت کوین‌ها است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران با قبول ریسک‌‌های موجود، سرمایه‌ی ارزشمند خود را به خرید و نگه‌داری این رمزارزها اختصاص بدهند.

 

منبع: رمز ارز نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها