|
کدخبر: 328412

سیگنال مهم عراق به بازار ارز | دلار ارزان می شود؟

امروز، معامله‌گران بازار طلا و ارز شاهد انتشار خبری مهم بودند: خبر آزادسازی منابع ارزی ایران توسط کشور عراق. این موضوع، به عقیده برخی از فعالان بازار، می‌تواند جناح کاهشی را در بازار طلا و ارز تقویت کند.

اقتصاد سیگنال مهم عراق به بازار ارز | دلار ارزان می شود؟

در نیمه اول اولین روز هفته، بازار طلا و ارز شاهد نوسان افزایشی قیمت دلار و تتر بوده است. در این میان، انتشار خبری درباره آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران توسط کشور عراق، در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفته است.

سیدحمید حسینی، عضو هیئت نمایندگی اتاق بازرگانی ایران، در این خصوص اعلام کرده است که "عراق بخشی از منابع ارزی ایران را آزاد کرده است". این خبر می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر روند معاملات و قیمت‌ها در بازار طلا و ارز در روز جاری داشته باشد. معامله‌گران در انتظار بررسی تأثیرات احتمالی این موضوع بر بازار هستند.

به عقیده این عضو هیات نمایندگی اتاق بازرگانی «توان بازدارندگی ایران باعث آرامش داخل کشور شده است» و این موضوع «دست ایران را برای مذاکرات منطقه ای باز خواهد کرد و بانک مرکزی هم از این موقعیت استفاده کرده است.» آزادسازی منابع ارزی ایران توسط عراق، به عقیده گروهی از معامله گران می تواند در راستای تقویت جناح کاهشی بازار عمل کرده و مانع از صعود قیمت‌ها شود. به گفته این گروه، آزادسازی منابع ارزی، دست بازارساز را برای تزریق ارز باز خواهد کرد.

در پی روند افزایشی بازار ارز، دلار هرات که با نرخ ۵۹ هزار و ۲۵۰ تومان امروز بازگشایی کرده بود، در نیمه دوم روز با افزایش نسبی، ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورد. درهم امارات هم که روز را با نرخ ۱۶۱۶۰ تومان آغاز کرده بود، همچون دلار در ناقوس افزایش دمید و در لحظه تدوین این گزارش، ۱۶۲۶۰ تومان خرید و فروش شد. روند صعودی امروز برای تتر هم صادق بود و این ارز دیجیتال که به عنوان یکی از مولفه های موثر بر قیمت اسکناس آمریکایی شناخته می‌شود، همچون دلار مسیر افزایشی را طی کرد و با ورود به کانال صعودی، ۵۹ و ۱۴۱ تومان ارزش گذاری شد.

همستر همچنان در کانون توجه

اما موضوع رمزارزها امروز به تتر خلاصه نشد و بازار ربات‌های تلگرامی رمزارزی و به طور ویژه همستر کامبت در میان معامله گران و اهالی بازار داغ بود؛ رباتی که به واسطه تجربه نات کوین و لیست شدن ارز آن در صرافی‌ها؛ کاربران زیادی را درگیر خود کرده است. هر چند هنوز مشخص نیست تا چه اندازه پایانی همچون نات کوین داشته باشد.

طلای آبشده صندوق‌ها را به صف کرد

قرمز شدن تابلوی معاملات صندوق های طلا در بورس از دیگر نکات مهم معاملات امروز بود، اتفاقی که از افزایش صف فروش این صندوق‌ها در پی روند نزولی چند وقت اخیر قیمت طلای آبشده نشات گرفته است. قیمت طلای آبشده در جریان معاملات امروز هم به تبعیت از افت قیمت اونس، پایین آمد و در زمان تدوین این گزارش به قیمت طلای آبشده در محدود ۱۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان در نوسان بود. 

بانک مرکزی و مرکز مبادله پرکار بودند

خبر مهم دیگری که امروز در میان فعالان بازار دست به دست شد، شکسته شدن سقف نرخ بهره بانکی در سال ۱۴۰۳ بود، طبق گزارش بانک مرکزی ایران، نرخ بهره بین بانکی ۲۳.۶۴ درصد رسیده است که در قیاس با نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته، افزایش سه صدم درصدی (۰.۰۳) را تجربه کرده است. بیشترین نرخ بهره بانکی پیش از این به هشتم فروردین و دوم خرداد امسال اختصاص داشته است که ۲۳.۶۲ درصد بوده است.

در نهایت آخرین موضوع مورد توجه در بازار ارز تهران، افزایش نرخ حواله دلار در مرکز مبادله طلا و ارز ایران بود، براساس آنچه در سایت این مرکز آمده است، نرخ حواله دلار به ۴۲۳۲۵ تومان رسیده است که در مقایسه با روز پنجشنبه رشد ۴۷ تومانی داشته است. همچنین قیمت دلار مبادله ای هم امروز بالا رفت و به ۴۵۲۸۸ تومان رسید. در مقابل قیمت یورو مبادله ای افت قیمت را تجربه کرده است و نسبت به دو روز گذشته ۴۸۹۴۳ و حواله یورو نیز ۴۵۷۴۱ تومان مبادله شد.

امروز قیمت درهم نیز در مرکز مبادله ایران بر مدار افزایش حرکت کرد و با نرخ ۱۲۳۳۱ تومان نرخ گذاری شد و هر حواله درهم هم ۱۱۵۲۵ تومان قیمت خورد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها