|
کدخبر: 328483

جهش بلند بیت کوین به سمت ۹۰ هزار دلار | پایان این رالی کجاست ؟

پس از انتشار داده‌های قوی اشتغال در ایالات متحده، الگوی رفتار بازار ارزهای دیجیتال همچون بیت‌کوین و اتریوم با کاهش قیمت و تغییرات چشمگیر روبرو شده است.

اقتصاد جهش بلند بیت کوین به سمت ۹۰ هزار دلار | پایان این رالی کجاست ؟

تحلیلی جامع از دلایل و عوامل مؤثر بر این کاهش قیمت ارائه شده است. از آمار اشتغال ایالات متحده گرفته تا تحرکات نهنگ‌های بیت‌کوین و عوامل تکنیکال، تمام جنبه‌های این رویداد مورد بررسی قرار گرفته است. این تحلیل، دیدگاهی کلی نسبت به وضعیت فعلی بیت‌کوین ارائه می‌دهد تا بتوان آن را بهتر ارزیابی کرد. 

بازار کریپتو تحت فشار ناشی از آمارهای اقتصاد کلان

قیمت اتریوم در ۷ ژوئن (۱۸ خرداد) به ۳٬۶۰۰ رسید. قیمت بیت‌کوین نیز تا ۶۸٬۴۲۰ دلار کاهش یافت.

نمودار-اتریوم

نمودار عملکرد روزانه ارزش کل بازار – منبع: تریدینگ ویو

یکی از مهم‌ترین عوامل این کاهش قیمت، آمار اشتغال ایالات متحده (بالاتر از پیش‌بینی‌ها) و تخلیه جزئی نهنگ‌های بیت‌کوین بود.

افزایش بازده اوراق قرضه به تقاضای بیت کوین ضربه زد

کاهش قیمت بیت کوین عمدتا به دنبال گزارش قوی اشتغال ایالات متحده در ماه می رخ داد.

اشتغال بخش غیرکشاورزی (NFP) در ماه گذشته ۲۷۲٬۰۰۰ نفر افزایش یافت و از تمام ۷۷ تخمین صورت گرفته در نظرسنجی اقتصاددانان بلومبرگ فراتر رفت. بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا نیز پس از انتشار این آمار افزایش یافت و بازدهی اوراق دو ساله و ۱۰ ساله تقریبا ۰.۱۲٪ رشد داشت.

نمودار-بیت-کوین۱

بازده ۱۰ ساله خزانه داری در برابر بازده ۲ ساله خزانه داری، شاخص قدرت دلار، عملکرد روزانه اس ان پی ۵۰۰ - منبع: تریدینگ ویو

بازار سهام نیز با کاهش روبرو شد و شاخص S&P 500 حدود ۰.۳٪ کاهش یافت. در مقابل، بدیهی است که شاخص قدرت دلار افزایش یافت.

شایان ذکر است، افزایش بازده اوراق اغلب نشان‌دهنده هزینه‌های بالاتر استقراض است و می‌تواند منجر به کاهش میل به ریسک شود. در نتیجه، سرمایه‌گذاران تمایل پیدا می‌کنند از دارایی‌های پرریسک‌تر مانند سهام و ارزهای دیجیتال دور شده و به سرمایه‌گذاری امن‌تر روی بیاورند.

آیا نهنگ‌های بیت کوین در حال فروش هستند؟

کاهش قیمت بیت کوین همزمان با کاهش اندکی در موجودی بیت کوین ثروتمندترین هولدرهای آن اتفاق افتاد.

قابل ذکر است که موجودی بیت کوین نهنگ‌های با حداقل ۱۰۰٬۰۰۰ بیت کوین در ۴۸ ساعت گذشته ۰.۲٪ کاهش یافته است. به عبارت دیگر، این سرمایه‌گذاران یا دارایی‌های خود را به آدرس‌های کوچک‌تر منتقل کرده‌ یا اینکه آنها را به فروش رسانده‌اند.

با این وجود، نهنگ‌های دسته کوچک‌تر، از جمله نهنگ‌هایی که بین ۱۰٬۰۰۰ تا ۱۰۰٬۰۰۰ بیت کوین‌دارند و نهنگ‌هایی که ۱٬۰۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین دارند، در چند ماه گذشته در حال انباشت بوده‌اند.

بیت کوین نمی تواند از ۷۰ هزار دلار عبور کند

از نقطه نظر تکنیکال، کاهش قیمت بیت کوین پس از آزمایش موقت سطح مقاومت آن در حدود ۷۰٬۰۰۰ دلار آغاز شده است. کندل قیمت این ارز دیجیتال از اواسط ماه مارس نتوانسته است به طور قاطع بالاتر از این سطح بسته شود.

بیت-کوین۴

نمودار روزانه قیمت بیت کوین – منبع: تریدینگ ویو

با این حال، به نظر می‌رسد این سطح مقاومت، خط گردن یک الگوی سر و شانه معکوس (IH&S) بیت کوین باشد. این ستاپ صعودی کلاسیک زمانی کامل می‌شود که خط گردن شکسته شود و به اندازه حداکثر فاصله بین پایین‌ترین نقطه الگو و خط گردن افزایش یابد.

بیتکوین-۵

نمودار روزانه قیمت بیت کوین – منبع: تریدینگ ویو

اگر الگوی IH&S طبق برنامه پیش برود، هدف صعودی اولیه بیت کوین برای ماه جولای بیش از ۹۰٬۰۰۰ دلار خواهد بود. اما عقب‌نشینی از خط گردن این خطر را به همراه دارد که قیمت بیت کوین را به میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (موج قرمز رنگ در نمودار بالا) در حدود ۶۶٬۷۴۰ دلار برساند.

بیت کوین در آستانه یک شکست قیمتی تاریخی است

یک تحلیلگر مطرح ارز دیجیتال معتقد است که بیت کوین ممکن است تنها چند روز تا یک رالی انفجاری فاصله داشته باشد.

رکت کپیتال (Rekt Capital)، تریدر مطرح ارز دیجیتال، به ۴۷۵٬۵۰۰ دنبال کننده خود در پلتفرم رسانه اجتماعی X (توییتر سابق) گفت که بیت کوین به زودی می‌تواند وارد مرحله‌ای از چرخه بازار مشابه به سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با سودآوری عظیمی شود.

ولی در ادامه خاطرنشان کرد:

بیت کوین در آستانه یک شکست صعودی تاریخی است.

نمودار-خطی

منبع: رکت کپیتال

این تحلیلگر بیان کرد که اگر بیت کوین ورود به فاز پارابولیک تاریخی چرخه را تایید کند، این اتفاق زودتر از چرخه‌های گذشته رخ خواهد داد.

بیت کوین به زودی می تواند تاریخ‌ساز شود. نه فقط به این دلیل که خروج از این محدوده انباشت مجدد، قیمت را قادر می‌سازد تا وارد فاز پارابولیک چرخه شود، بلکه به این دلیل که این سریع‌ترین خروج از انباشت مجدد پساهاوینگ در کل تاریخ بیت کوین خواهد بود.

همچنین، این تحلیلگر بر این باور است که صعودی شدن بیت کوین باعث افزایش آلت کوین‌ها و در نتیجه افزایش نقدینگی بازار می‌شود:

صعود بیت کوین سرمایه لازم را به کل بازار کریپتو تزریق می‌کند و سوخت لازم برای چرخه صعود آلت‌کوین‌ها در سه‌ماهه دوم را تامین خواهد کرد.

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها