|
کدخبر: 328571

شوک عربستان به بازار ارز دیجیتال | بن سلمان آمریکا را دور زد

قرارداد نفتی عربستان سعودی و ایالات متحده به پایان رسیده است و این موضوع سود را به بیت‌کوین و کل صنعت ارزهای دیجیتال سرازیر کرده است. زیرا این کشور حاشیه خلیج فارس اکنون مسیر را برای پذیرش انواع ارزها در پرداخت‌های خود باز کرده است.

اقتصاد شوک عربستان به بازار ارز دیجیتال | بن سلمان آمریکا را دور زد

به نظر می‌رسد ولیعهد عربستان تصمیم گرفته است که توافقنامه امنیتی آمریکا و عربستان را که در تاریخ ۲۰ خرداد ماه به پایان رسیده، تمدید نکند. این تصمیم مهم بدین معنی است که صادرات نفت عربستان سعودی دیگر صرفاً با دلار آمریکا تسویه نخواهد شد.

پس از تصمیم احتمالی عربستان سعودی برای تمدید نکردن توافقنامه امنیتی طولانی‌مدت خود با ایالات متحده که در روز گذشته منقضی شده، دنیای مالی برای یک ‌تغییر بزرگ آماده است.

قرارداد نفتی آمریکا و عربستان سعودی پایان یافت

این حرکت محوری به عربستان سعودی اجازه می‌دهد تا نفت و سایر کالاها را به ارزهای مختلف به جز دلار آمریکا بفروشد. از جمله این ارزها می‌توان به ‌RMB چین، یورو، ین و یوان اشاره کرد. علاوه بر این، استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین نیز می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.

این تحول نشان‌دهنده انحراف قابل‌توجهی از سیستم دلارهای نفتی است که در سال ۱۹۷۲ ایجاد شد، یعنی زمانی که ایالات متحده ارز خود را از طلا جدا کرد. علاوه بر این، انتظار می‌رود که این تصمیم روند جهانی دور شدن کشورها از دلار آمریکا را تسریع کند و بیت کوین به طور قابل‌توجهی از این تغییر سود خواهد برد.

عربستان سعودی مشارکت خود را در تست فرا-مرزی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) تحت سلطه چین با نام Project mBridge اعلام کرده است. این اقدام بر تعهد عربستان به تنوع بخشیدن به وابستگی‌های اقتصادی‌اش تاکید می‌کند. بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) نیز از مشارکت کامل عربستان سعودی در پروژه mBridge خبر داده است.

محمد-بن-سلمان

این پروژه شامل بانک‌های مرکزی چین، هنگ کنگ، تایلند و امارات می‌شود. به گزارش رویترز، جاش لیپسکی (Josh Lipsky) از شورای آتلانتیک خاطرنشان کرد:

به تازگی یک اقتصاد بزرگ G20 و بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان به پیشرفته‌ترین پروژه CBDC فرا-مرزی اضافه شده است.

پلتفرم mBridge که اکنون در فاز «کمینه محصول پذیرفتنی» خود قرار دارد، با هدف تسهیل تراکنش‌های فرا-مرزی با استفاده از CBDC‌ها گسترش پیدا می‌کند. علاوه بر این، این پلتفرم با ماشین مجازی اتریوم، ستون فقرات شبکه ارز دیجیتال اتر سازگاری دارد. این امر راه‌های جدیدی را برای تراکنش‌های ارز دیجیتال باز می‌کند.

قیمت-بیت-کوین

بیت کوین چگونه از این اتفاق سود خواهد برد؟

دکتر پرافیت (Doctor Profit)، تحلیلگر معروف ارزهای دیجیتال، در پست X خود نوشت:

توافقنامه ‌نفتی آمریکا و عربستان به پایان می‌رسد و تمدید نخواهد شد. این امر ایالات متحده را مجبور خواهد کرد تا چندین تن دلار چاپ کند!‌ انتظار می‌رود افزایش چاپ دلار منجر به رشد تورم شود.

با افزایش تورم، ارزش ارزهای فیات مانند دلار آمریکا کاهش می‌یابد. علاوه بر این، چنین چیزی سرمایه‌گذاران را وادار می‌کند تا به دارایی‌های جایگزین پناه ببرند. بیت کوین با عرضه ثابت و ماهیت غیرمتمرکز خود، به عنوان ذینفع اصلی این تغییر قد علم کرده است.

علاوه بر این، دکتر پرافیت روند صعودی قیمت بیت کوین را پیش‌بینی می‌کند. وی تصریح کرد:

از این روز دلار تحت فشار شدیدی قرار می‌گیرد، دلارهای بیشتری چاپ می‌شود و تورم شروع به افزایش می‌کند. این یک عامل صعودی برای طلا، بیت کوین، سهام و املاک و مستغلات است. آشفتگی اقتصادی کوتاه‌مدت که بعد از این گذار رخ می‌دهد ممکن است دلهره‌آور باشد، اما چشم انداز بلندمدت بیت کوین امیدوار‌کننده است.

بیت-کوین

یکی از کاربران که در این باره نگران است گفت که وقتی تورم افزایش ‌یابد، مردم عادی روی بیت کوین، طلا یا سایر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. دکتر پرافیت پاسخ داد:

آیا فکر می‌کنید که بازار برای حرکت خود به افراد عادی ​​نیاز دارد؟ منظورم بیشتر یک رشد بلندمدت است. تاثیرات این تغییر بین ۸ تا ۱۲ ماه دیگر نمایان خواهد شد.

نقش بیت کوین به عنوان یک پوشش در برابر تورم با توجه به اینکه سیستم‌های مالی سنتی با بی‌ثباتی مواجه می‌شوند، برجسته‌تر می‌شود. علاوه بر این، ویژگی‌های غیرمتمرکز و تورم‌زدایی بیت‌ کوین، آن را به یک ذخیره ارزش جذاب تبدیل می‌کند. بیت کوین ‌پوششی را در برابر کاهش ارزش ارزهای فیات نیز ارائه می‌دهد.

دکتر پرافیت ادامه داد:

ایالات متحده بزودی متوجه خواهد شد که نمی‌تواند تورم را شکست دهد. آن‌ها مانند تورم، مردم را هم دستکاری خواهند کرد.‌ آن‌ها برای توجیه چاپ پول خود، طوری رفتار می‌کنند که انگار تورم شکست خورده است. اما هدفشان کاملاً واضح است: چاپگرها را روشن کنید!

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها