|
کدخبر: 328689

برنامه ویژه آموزش و پرورش برای تابستان دانش آموزان | سه ماه تعطیلی فرهنگیان چه می شود؟

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که ۳۰ هزار پایگاه تابستانی برای دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است. او اظهار داشت: فعالیت‌های اردویی با عنوان «اردو نو»، توجه به اربعین حسینی، عید سعید غدیر خم، استعدادیابی دانش‌آموزان در سکوی «کاری‌نو»، مهارت‌آموزی و ... از جمله برنامه‌های تابستانی برای دانش‌آموزان می‌باشد.

اقتصاد برنامه ویژه آموزش و پرورش برای تابستان دانش آموزان | سه ماه تعطیلی فرهنگیان چه می شود؟

نشست خبری حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش امروز سه‌شنبه، ۲۲ خرداد در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی برگزار شد.

محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور بیان کرد: شهید رئیسی اولین رئیس جمهوری بود که در سفر استانی خود به اردوگاه آشوراده مراجعه کردند و این اردوگاه نیز به اسم ایشان نام‌گذاری شد. شهید رئیسی در مدت سه ساله خدمت خود پنج بار با دانش‌آموزان دیدار مستقیم داشتند.

اردو-دانش-آموزان

وی ادامه داد: قانون احیای معاونت پرورشی در این دولت رقم خورد و بودجه معاونت پرورشی در این دوره افزایش چشمگیری داشت؛ همچنین قانون دستورالعمل اردوگاه‌ها و تحول در اردوگاه‌های دانش‌آموزی انجام شد و امروز اردوگاه‌های دانش‌آموزی در حال توسعه هستند. در این دوره شورای عالی جوانان به شورای عالی نوجوانان و جوانان تغییر نام یافت تا به مشکلات و چالش‌های حوزه نوجوانان به صورت ویژه بپردازد. آیت‌الله رئیسی یک رئیس جمهور تربیتی بودند و در حوزه پرورشی دغدغه داشتند.

پورثانی افزود: شهید رئیسی معتقد بودند که باید کاری انجام شود که هیچ مدرسه‌ای بدون مربی پرورشی نباشد. در دولت‌هایی حتی وزیر آموزش و پرورش امکان دسترسی به رئیس جمهور نداشت، اما در این دولت بنده به عنوان معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد مسائل مختلف تربیتی با ایشان گفت‌وگو می‌کردم.

اردو-آموزشی

برنامه‌های تابستانی برای دانش‌آموزان

وی در ادامه درباره برنامه‌های تابستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای ایام تابستان برنامه‌های مختلفی از جمله هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برای انتخاب رشته، برگزاری آزمون رغبت و توانایی، مشاوره تحصیلی، انجام فرآیند‌های آموزشی، آشنایی با مشاغل و .. را در دست اجرا داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اظهار کرد: هفت پروژه برای اوقات فراغت ذیل سند تحول بنیادین و قرارگاه اجرایی‌سازی سند تعریف شد و سندی با عنوان «اوقات فراغت دانش‌آموزان» نوشته شده است که در حال بررسی است؛ امیدواریم این سند تا پایان این دولت به تصویب برسد. شعار امسال «تربیت بدون توقف» است و معتقدیم براساس سند تحول بنیادین تربیت نباید معطوف به مدرسه و فضای آموزشی شد و تربیت متوقف شود؛ به همین منظور ۱۴ کارویژه برای تابستان امسال برنامه‌ریزی شده است. 

راه‌اندازی ۳۰ هزار پایگاه تابستانی برای دانش‌آموزان

وی افزود: فعالیت اردویی با عنوان «اردو نو»، توجه به اربعین حسینی، عید سعید غدیر خم، استعدادیابی دانش‌آموزان در سکوی «کاری‌نو» از جمله کارویژه‌های تابستان است. برنامه‌ریزی شده تا ۳۰ هزار پایگاه تابستانی به دانش‌آموزان خدمت‌رسانی کند تا امسال تابستان باشکوهی را برای دانش‌آموزان داشته باشیم.

وی افزود: در تابستان امسال به بحث مهارت‌آموزی و هر دانش‌آموز یک مهارت توجه ویژه شده است و در هنرستان‌ها به آموزش مهارت خواهیم پرداخت. مسابقات فرهنگی هنری و قرآنی به عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور در تابستان برگزار خواهد شد. همچنین دوره آموزشی معلمان با عنوان «ولایت» طی چهل روز برگزار خواهد شد. امسال همایش ملی و بین‌المللی تربیت طی شهریورماه برگزار می‌شود. پژوهش مقدمه هر امر تحولی است و در این همایش به محور‌های مختلف پرداخته خواهد شد.

ابرسامانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان 

پورثانی با بیان اینکه بزرگترین عملیات مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش انجام می‌شود، گفت: امسال شش میلیون دانش‌آموز غربالگری شدند و اکنون می‌دانیم که در مناطق مختلف کشور دچار چه مشکلاتی هستیم. سامانه‌ای با عنوان «نماد» وجود دارد که ابرسامانه در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان است که به موضوعات مختلف می‌پردازد و مطالب کاربردی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد. 

وی ادامه داد: برای نزدیک به ۱۵ هزار نفری که به تازگی جذب معاونت پرورشی شده‌اند دوره‌های آموزشی برگزار خواهد شد، اما نزدیک به پنجاه درصد مدارس مربی پرورشی ندارند و ۱۰۵ هزار مربی پرورشی کم داریم؛ تعداد کل مربیان پرورشی و مشاوران مدارس کشور نزدیک به ۴۵ هزار نفر است. 

لزوم تغییر برنامه ملی درسی

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش تأکید کرد: باید برنامه درسی ملی تغییر کند و ساعات فعالیتی دانش‌آموزان افزایش یابد تا دانش‌آموزان کنشگری بیشتری داشته باشد. 

وی درباره سند تربیت سیاسی دانش‌آموزان گفت: در پی این هستیم تا دانش‌آموزان بینش سیاسی داشته باشند؛ این سند ارتباطی با احزاب و گروه‌های سیاسی ندارد. لیگ مناظرات دانش‌آموزی در مدارس برگزار می‌شود و دانش‌آموزان با یکدیگر مناظره می‌کنند و از این طریق گفت‌وگو را می‌آموزند.

منبع: ایکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها