|
کدخبر: 329099

غوغای ‌NFT جدید در بازار ارز دیجیتال | پروژه جدید بیت کوین همه را شوکه کرد

​همانطور که می‌دانید، زمانی که پروتکل اردینالز (Ordinals) امکان استفاده از توکن‌های بی‌همتا را در شبکه بیت‌کوین فراهم کرد، بین بیت‌کوینرها و طرفداران این پروتکل بحث و جدل داغی به‌راه افتاد. با وجود این مناقشات، استقبال گسترده کاربران از مینت تصاویر JPEG روی زنجیره بیت‌کوین، سایر پروژه‌های NFT را نیز برای استفاده از این فرصت تشویق کرد.

اقتصاد غوغای ‌NFT جدید در بازار ارز دیجیتال | پروژه جدید بیت کوین همه را شوکه کرد

یکی از جدیدترین پروژه‌های مینت NFT روی بلاک‌چین بیت‌کوین، پروتکل استمپ بیت‌کوین (BTC Stamps) است. این پروتکل نسبت به پروتکل اردینالز، شروع پرقدرت‌تری داشته و همچنان در حال رشد است.در این گزارش، به بررسی ماهیت پروتکل BTC Stamps و تفاوت آن با پروتکل اردینالز خواهیم پرداخت.

پروتکل بیت کوین استمپ چیست؟

کیسی رودارمور (Casey Rodarmor) همان فردی است که با راه‌اندازی پروتکل اردینالز (Ordinals)، ساخت توکن‌های بی‌همتا (NFT) روی شبکه بیت کوین را به‌طور گسترده به جامعه کریپتو شناساند. بعد از آن، پروتکل‌های دیگری هم معرفی شدند که یکی از آن‌ها پروتکل استمپ بیت کوین (BTC Stamps) است و توسط توسعه‌دهنده ناشناسی با نام مستعار Mike In Space راه‌اندازی شده است. این پروتکل مبتنی بر استاندارد SRC20 است.

پروتکل استمپ بیت کوین چیست

بر اساس اطلاعاتی که روی گیت‌هاب وجود دارد، پروتکل استمپ بیت کوین ابتدا داده‌های تصاویر را در قالب Base 64 کدگذاری و سپس آن‌ها را در خروجی تراکنش (UTXO) ذخیره می‌کند. به این ترتیب، داده‌های تصویر به‌طور دائمی روی زنجیره باقی‌می‌مانند و امکان حذف آن‌ها وجود ندارد.

اگر بخواهیم نحوه کار پروتکل استمپ بیت کوین را دقیق‌تر توضیح دهیم، ماجرا از این قرار است که ابتدا باید داده‌های باینری تصویر را در قالب رشته‌ای از کاراکترها کدگذاری کرد. مدلی که در اینجا استفاده می‌شود Base64 است. سپس با اضافه‌کردن پیشوند Stamp، رشته کدگذاری‌شده به‌صورت عبارت STAMP:base64 می‌شود. در مرحله بعد با استفاده از پروتکل کانتر پارتی (Counterparty protocol) کل متن به‌صورت بخش‌بخش در دفتر کل کوین بیت توزیع می‌شود؛ اما هر قسمت شماره‌گذاری می‌شود تا برنامه‌ها بتوانند با رمزگشایی هر بخش به محتوای تصویر اصلی برسند.

طبق اسنادی که توسعه‌دهنده پروتکل در گیت‌هاب قرارداده است، تمام استمپ‌های بیت کوین باید از مجموعه‌ای از قوانین پیروی کنند. نمونه‌هایی از این قوانین به شرح زیر هستند:

هر استمپ بیت کوین باید یک به یک دارایی عددی مانند [A1997663462583877600] تبدیل شود.

اگر یک دارایی پیشوند STAMP داشته باشد، نمی‌توان با تغییر فیلد توضیحات و ایجاد یک رشته کد Base64 جدید، آن را به یک استمپ جدید تبدیل کرد.

داده‌های تصویر باید در قالب jpg ،png ،gif یا webP باشند و به صورت base64 کدگذاری شوند.

بر اساس داده‌های وبسایت استمپ‌چین (Stampchain) در زمان نگارش این مطلب، بیش از ۵۰,۰۰۰ استمپ مینت شده است.

تفاوت پروتکل استمپ و اردینالز بیت کوین چیست؟

استمپ، پروتکلی خلاقانه برای علاقه‌مندان به مینت NFT روی زنجیره بیت کوین است که در مقایسه با پروتکل اردینالز ویژگی‌های متفاوت و قابل‌توجهی ارائه می‌دهد. مهم‌ترین مزیت استمپ‌های بیت کوین نسبت به اردینالز‌ها این است که مبتنی بر خروجی‌های تراکنش‌ هستند و نودهای کامل بیت کوین راهی جز ذخیره استمپ‌ها ندارند. در مقابل در پروتکل اردینالز به دلیل استفاده از داده‌های شاهد (Witness Data) و تابع برگشت (RETURN)، احتمال حذف یا تغییر اردینالزها توسط نودهای کامل وجود دارد.

اردینالز بهتر است یا استمپ بیت کوین

البته استمپ‌های بیت کوین در مقایسه با اردینالز‌ها معایبی هم دارند. به‌طور مثال اردینالزها علاوه بر تصویر از سایر فایل‌ها مانند متن، صدا، فیلم و حتی برنامه‌هایی که حداکثر ۴ مگابایت از فضای بلاک را ذخیره کنند، پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر پروتکل استمپ بیت کوین به غیر از تصاویر قابلیت پشتیبانی از سایر فایل‌ها را ندارد. نقطه ضعف دیگر بیت استمپ، هزینه بالاتر مینت استمپ‌ها در مقایسه با اردینالز‌ها است که همین امر باعث می‌شود ویژگی‌های تصویر اصلی محدود شود.

جمع‌بندی

‌NFTهای شبکه بیت کوین هنوز در ابتدای راه هستند؛ هیچ‌کدام از پروتکل‌های استمپ بیت کوین (BTC Stamps) و اردینالز به‌اندازه کافی به بلوغ نرسیده‌اند و تکامل آن‌ها نیازمند گذر زمان است. به‌علاوه مناقشه ماکسی‌ها و طرفداران مینت NFT روی شبکه بیت کوین کماکان پابرجا است. از طرفی عده‌ای معتقدند که راه‌اندازی پروتکل‌های NFT روی این شبکه موجب افزایش کاربردهای مالی، پذیرش گسترده شبکه و افزایش تراکنش‌های خرد و بدون نیاز به اعتماد به شخص ثالث می‎شود.

از طرف دیگر منتقدان بر این باور هستند که قرارگرفتن تصاویر JPEG روی بلاکچین بیت کوین جز ایده‌آل‌های وایت‌پیپر ساتوشی نبوده است. به‌علاوه عرضه NFTها موجب اشغال شدن فضای ارزشمند بلاک‌های بیت کوین و در نتیجه افزایش کارمزدها می‌شود. اگرچه درحال حاضر پروژه‌های NFT شبکه بیت کوین در حالت سردرگمی قرار دارند؛ اما به‌نظر می‌رسد زیرساخت‌های مرتبط با NFTهای این شبکه به تدریج بهبود خواهند یافت. آیا شما از پروتکل استمپ بیت کوین یا پروتکل اردینالز آن استفاده کرده‌اید؟ مینت NFT با کدام پروتکل را پیشنهاد می‌دهید؟ دلایل انتخاب خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

پروتکل استمپ بیت کوین چیست؟

استمپ (BTC Stamp) پروتکلی برای مینت NFT روی زنجیره بیت کوین است که داده‌های تصویر را در قالب Base64 کدگذاری و سپس در خروجی تراکنش ذخیره می‌کند.

پروتکل استمپ بیت کوین بهتر است یا اردینالز؟

استمپ‌ها به صورت دائمی ذخیره می‌شوند و امکان تغییر یا حذف آن‌ها وجود ندارد؛ اما مینت آن‌ها نسبت به اردینالزها هزینه بالاتری دارد.

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها