|
کدخبر: 329167

واکنش مهم به حرف های ظریف | بایدن پیچ تحریم را شل نکرد

عضو هیئت رئیسه مجلس، نسبت به سخنان روز گذشته محمد جواد ظریف درباره فروش نفت واکنش نشان داد.

اقتصاد واکنش مهم به حرف های ظریف | بایدن پیچ تحریم را شل نکرد

مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس، اظهار کرد که وزیر امور خارجه دولت قبل، تاریخ را تحریف کرده و بایدن تحریم را برای فروش نفت شل نکرده است.

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که ۹۰ میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی روی کشتی و روی آب باقی مانده بود و وزیر نفت دولت دوازدهم هشدار داده بود که میزان صادرات نفت بیش از این نیز کاهش خواهد یافت. 

مجتبی یوسفی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در سطح کشور بیان کرد: روز گذشته وزیر خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم مدعی شدند که افزایش فروش نفت به خاطر این است که آقای بایدن پیچ تحریم‌ها را شل کرده است اما بنده باید به ایشان بگویم که در زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد ما بالغ بر ۹۰ میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی روی کشتی و روی آب داشتیم. وزیر نفت دولت دوازدهم در نامه‌ای به شهید رئیسی و آقای روحانی اعلام کرده بود که میزان فروش نفت کاهش یافته و بیشترین از این نیز کاهش خواهد یافت. ظرف سه سال نمی‌توانید تاریخ را تحریف کنید.

مجتبی-یوسفی

جواد-ظریف

وی در ادامه با بیان اینکه هزینه نگهداری این میعانات نفتی بالغ بر ۴۵ میلیون دلار بود، اظهار کرد: میزان تولید نفت ما به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود اما امروز با تلاش دولت سیزدهم روزانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید می‌شود. درست است که باید به معیشت پرسنل صنعت نفت توجه بیشتری شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، ۱۳ میلیون متر مکعب گاز مشعل جمع‌آوری شد و تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۱۷ میلیون متر مکعب خواهد رسید. از ابتدای دولت تا الان یکی از موضوعات مهم مصرف بنزین و گاز بوده است. ۲ هزار و ۷۰۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی کشور افزایش یافته است و در دولت رئیس‌جمهور شهید ۲۶۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاهی کشور اضافه شد. در حوزه استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان گام‌های خوبی برداشته شد و ۱۵۵ طرح نیمه‌تمام به سرانجام رسید.

جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۳۰ خرداد) با حضور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در گزارشی درباره تازه‌ترین وضع تولید بنزین و گازوئیل در کشور به تفکیک پالایشگاه‌ها و برنامه وزارت نفت برای کاهش هدررفت سوخت و پایش تولید و مصرف، گفت: ناترازی سوخت در حالی در ابتدای آغاز به‌کار دولت مردمی گریبانگیر وزارت نفت شد که اهداف برنامه ششم توسعه در زمینه سرمایه‌گذاری تحقق نیافته بود.

وی افزود: همه چیز به رفع تحریم‌ها گره خورده بود، شهریور سال ۱۴۰۰ در شرایطی وزارت نفت را تحویل گرفتیم که تولید عملیاتی نفت خام کشور به روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده و صادرات نفت به پایین‌ترین حد خود در یک دهه اخیر کاهش یافته بود.

صادرات-نفت۱

وزیر نفت تصریح کرد: وصول درآمدها در وضع بحرانی قرار داشت و با کسری بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از تأمین منابع هدفمندی یارانه‌ها و منابع عمومی دولت روبه‌رو بودیم. به خاطر می‌آوریم که در آغاز به‌کار دولت سیزدهم ۸۷ میلیون بشکه نفت روی آب داشتیم. آن زمان هیچ فروشی در بحث نفت سنگین و فوق سنگین اتفاق نیفتاده بود.

اوجی ادامه داد: طرح‌های نیمه‌کلان و طرح‌های اولویت‌دار همسو با افزایش تولید در وزارت نفت بلاتکلیف مانده بودند. از ظرفیت شرکت‌های توانمند و پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده نمی‌شد و اعتقادی به ظرفیت داخلی نداشتند. کشور در این شرایط با ناترازی شدید انرژی و ناپایداری تأمین سوخت روبه‌رو بود، به‌ویژه در زمستان ۱۳۹۹ که خاموشی نیروگاه‌ها به دلیل تأمین‌نشدن گاز اتفاق افتاد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها