|
کدخبر: 329292

سود هنگفت مدارس غیر انتفاعی با کار معلمان

متأسفانه بسیاری از مدارس غیرانتفاعی در ایران، شهریه‌های بسیار بالایی از خانواده‌ها دریافت می‌کنند و مدعی ارائه خدمات آموزشی برتر هستند. در این میان، فشار اصلی این ادعاها بر دوش معلمان این مدارس قرار دارد، تا موسسان به اهداف خود برسند. اما همین معلمان، هیچ سهمی از سود این مدارس گران‌قیمت ندارند.

اقتصاد سود هنگفت مدارس غیر انتفاعی با کار معلمان

در سال‌های اخیر، معلمان مدارس غیرانتفاعی، صبرشان سر آمده و بارها در اعتراض به حقوق‌های اندک و کمتر از حداقل وزارت کار، همچنین عدم پرداخت بیمه، تجمعات متعددی برگزار کرده‌اند.

این معلمان، همانند معلمان رسمی شاغل در آموزش و پرورش، به تدریس مشغول هستند، اما حقوق آن‌ها بسیار کمتر از حداقل وزارت کار است و بیمه‌های پرداختی هم کمتر از ۳۰ روز است.

یکی از موانع مهمی که سر راه اصلاح شرایط قرار داشت، ایرادات قانون بود. در قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مبنای محاسبه حقوق و بیمه این معلمان قانون وزارت کار بود اما در واقعیت معلمان ساعت کار کمتری دارند و نمی‌توان قانون وزارت کار را مبنا قرار داد.

نمایندگان معلمان غیرانتفاعی بارها در دیدار با نمایندگان مجلس به این موضوع اشاره کردند و در نهایت اعتراضات نتیجه داد و در نشست علنی دوشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی، قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی اصلاح شد.

براساس تبصره ۲- این قانون، موسسان کارفرمایان مهدهای کودک پیش دبستانی‌ها مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مکلفند با رعایت ضوابط قانون تامین اجتماعی فهرست اسامی و حق بیمه ماهیانه، مربیان کارکنان و معلمان خود را مبتنی بر اشتغال تمام وقت و پاره وقت مندرج در این ماده به سازمان تأمین اجتماعی ارسال و پرداخت کنند. سازمان تأمین اجتماعی مکلف است ظرف ۶ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون ترتیبی اتخاذ کند تا سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بتوانند دسترسی برخط به سامانه مربوط به سوابق فهرست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان مذکور را داشته باشد.

بر این اساس ساعات فعالیت تمام وقت معلمان و کارکنان آموزشی مدارس و مراکز غیردولتی شامل برنامه درسی ملی و فوق برنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و آمادگی برای حضور در کلاس درس (۳۰) ساعت در هفته و ساعات کار مدیران، معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی مدارس مراکز (٣۶) ساعت در هفته با احتساب حضور در جلسات و شوراهای آموزشی پرورشی و اداری مدرسه تعیین می‌شود.

پس از آن در اردیبهشت ۱۴۰۳ احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی از ابلاغ آئین‌نامه جدید مدارس غیردولتی خبر داد.

به گفته این مقام مسئول با استناد به آئین نامه جدید ساعت کاری معلمان غیرانتفاعی کاهش یافته و حقوق آنها افزایش پیدا می‌کند.

محمودزاده عنوان کرد: قرار شده معلمان مدارس غیردولتی مقطع ابتدایی با ۲۵ ساعت تدریس به صورت تمام وقت در نظر گرفته و بیمه هم شوند.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، «حقوق این دسته از معلمان تقریباً نزدیک نصف نسبت به وضعیت موجود افزایش می‌یابد».

بیش از یک ماه از ابلاغ این آئین‌نامه می‌گذرد و سراغ مدارس غیرانتفاعی رفتیم تا ببینیم که قانون چطور اجرا می‌شود.

یکی از معلمان در این باره به خبرنگار ایسکانیوز گفت: تغییری در شرایط ما ایجاد نشده است. حقوق دریافتی من پنج میلیون تومان است اما می‌دانم که موسس حقوق هشت میلیون تومان را برای من در سامانه ثبت کرده است.

وی افزود: معلم معلم است چه فرقی می‌کند که در چه نوع مدرسه‌ای کار کنی ما همه تلاش خود را برای افزایش کیفیت آموزش انجام می‌دهیم اما با این شرایط انگیزه‌ای برای ادامه دادن نداریم. من مانند یک معلم رسمی کار می‌کنم اما ماهانه ۲۰ روز بیمه برای من ثبت می‌شود.

این معلم ادامه داد: ما حتی همان مرخصی قانونی وزارت کار را هم نداریم و در صورت درخواست مرخصی مبلغی از حقوقمان کسر می‌کنند. من پدرم را از دست دادم و بعد از سه روز مرخصی با کسر حقوق مواجه شدم. این در شرایطی بود که حتی قبول نمی‌کردند که کسی را جایگزین کنم.

وی توضیح داد: مدرسه ما از هر دانش‌آموز ۳۵ میلیون تومان شهریه می‌گیرد و با احتساب هزینه سرویس و موارد جانبی هر دانش‌آموز حدود ۵۰ میلیون شهریه پرداخت می‌کند اما معلمان پنج تا ۶ میلیون حقوق می‌گیرند و فقط ۲۰ روز بیمه دارند. من حتی یک بار هم ندیده‌ام بازرس بیمه برای نظارت به مدرسه ما بیاید.

 اگرچه اصلاح قانون قدم موثر و خوبی بود اما نظارت‌ها بر اجرای قانون هم باید افزایش پیدا کند تا شاهد تخلفاتی از این دست نباشیم‌.

 

 

منبع: صد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها