|
کدخبر: 329336 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس سیاسی؛

احتمال بازگشت آمریکا به میز مذاکره | برجام حلقه اتصال ایران با اروپا است

کارشناسان بسیاری اظهار کرده اند که دولت چهاردهم باید روابط خارجی را احیا و برجام را ادامه دهد. برجام حلقه اتصال ایران با کشورهای اتحادیه اروپا است، باید این توافق نامه احیا و زمینه از سرگیری مذاکرات بین ایران و کشورهای ۴ +۱ فراهم شود. باتوجه به احتمال بازگشت آمریکا به برجام، باید یک تیم قدرتمند در آینده تشکیل شود تا روند مذاکرات در چارچوب برجام احیا شود.

اقتصاد احتمال بازگشت آمریکا به میز مذاکره | برجام حلقه اتصال ایران با اروپا است

دیپلماسی ایران در برقراری ارتباط با کشورها، همواره شکل ویژه خود را داشته است و بیشتر با کشورهایی وارد رابطه شده که ارتباط با آن ها چندان دشوار نبوده است. برقراری ارتباط با کشورهای منطقه یکی از اقداماتی بوده است که تمام دولت های ایران آن را پیش گرفته اند اما بنا به گفته کارشناسان بین الملل، ایران باید فراتر از این کشورها، سطح روابط خود را ادامه و افزایش دهد.

کارشناسان بسیاری بر این باور هستند که ایران باید بتواند روابط خود را با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس احیا کند و این موضوع می تواند شکست رژیم صهیونیستی را درپی داشته باشد و جایگاه ایران را در منطقه افزایش دهد.

دیپلماسی-ایران

افزایش تعاملات منطقه ای در دوران شهید رئیسی

حسن هانی زاده کارشناس سیاسی و روابط بین الملل، در ارتباط با برقراری روابط با کشورها در دولت چهاردهم به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در طول ۳ سال ریاست جمهوری شهید رئیسی و همچنین شهید عبداللهیان به عنوان وزیر خارجه، جایگاه ایران در عرصه های تعاملات بین المللی و منطقه ای افزایش چشمگیری پیدا کرده است. تلاش جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی ایران در ۳ سال اخیر به ویژه در ۸ ماه جنگ غزه برای تقویت محور مقاومت و شکل گیری یک جبهه گسترده علیه رژیم صهیونیستی کاملا موثر بوده است.

هانی زاده ادامه داد: همین موضوع سبب تقویت جایگاه ایران در منطقه و جهان شده است. بنده عقیده دارم رئیس جمهور آینده باید سیاست های شهید رئیسی را در حوزه همگرایی منطقه ای و تقابل با هژمونی آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال کند. رئیس جمهور آینده در حوزه سیاست خارجی باید چند ماموریت را اجرا و به چند نکته عمل کند تا روابط خارجی شکل بهتری بگیرد. اولین نکته این است که همگرایی را با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد کند که این موضوع می تواند سبب انزوای رژیم صهیونیستی شود.

حسن هانی زاده

وی افزود: نکته دوم، تقویت محور مقاومت است. کابینه نتانیاهو در اراضی اشغالی با شکست های متعددی در ۸ ماه جنگ غزه مواجه شده و احتمال گسترش جنگ به منطقه، مخصوصا به لبنان وجود دارد. ماجراجویی های ارتش رژیم صهیونیستی در حمله به حزب الله لبنان نشان می دهد که رژیم صهیونیستی قصد دارد تا بحران غزه را به خارج از اراضی اشغالی بکشاند. رئیس جمهور آینده باید در این خصوص هوشیاری خود و دستگاه دیپلماسی را حفظ کند تا بتواند مانع از گسترش جنگ غزه به منطقه شود. پس باید گفت که تقویت محور مقاومت از سوی رئیس جمهور آینده می تواند نقش بسیار مهمی در منطقه داشته باشد.

این کارشناس بین الملل در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: موضوع دیگر برجام است. با توجه به آنکه برجام حلقه اتصال ایران با کشورهای اتحادیه اروپا است، باید این توافق نامه احیا و زمینه از سرگیری مذاکرات بین ایران و کشورهای ۴ +۱ فراهم شود. باتوجه به احتمال بازگشت آمریکا به برجام، باید یک تیم قدرتمند در آینده تشکیل شود تا روند مذاکرات در چارچوب برجام احیا شود. روابط ایران و عراق و کشورهای آسیای میانه باید در دستورکار رئیس جمهور آینده قرار گیرد تا سطح و جایگاه ایران ارتقا پیدا کند.

بریکس

هانی زاده اظهار کرد: باید اشاره کرد که ظرفیت ایران برای همکاری با ۲ نهاد اقتصادی بریکس و شانگهای، بسیار بالاست و ایران می تواند از ظرفیت این ۲ نهاد مهم اقتصادی استفاده کند تا وضع اقتصاد را سر و سامان دهد و بتواند معیشت مردم را بهبود بخشد.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت هسته ای و توافق برجام در دولت چهاردهم با چه هدفی پیگیری خواهد می شود گفت: برجام یک توافق نامه کاملا مهم و بین المللی است که باید ادامه پیدا کند و بندهای آن هم اجرایی شود. باتوجه تهدیدهای صورت گرفته و قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران و تلاش انگلیس، فرانسه و آلمان برای انتقال پرونده هسته ایران به شورای امنیت سازمان ملل، رئیس جمهور آینده باید با تدبیر بیشتری به مذاکرات ادامه دهد و مانع اجرای مجدد پرونده ایران به شورای امنیت شود.

برجام

هانی زاده در پایان گفت: در چارچوب برجام باید اشاره کرد که بخش های مهمی از بندهای این توافق نامه هنوز اجرایی نشده است. ضمن آنکه ایران نیز باید درخصوص استفاده از فناوری هسته ای و موضوع غنی سازی، قدرت اقناع و مذاکرات را در سطح بالایی ارتقا بخشد و شرایطی را فراهم کند تا همین چارچوب برجام که در گذشته بوده است، حفظ شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها