|
کدخبر: 329619

دولت کام متقاضیان مسکن ملی را شیرین کرد | بذرپاش به قولش عمل کرد

یکی از زمینه‌های تمرکز دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان، ایجاد واحدهای مسکونی برای افراد بی‌خانمان یا فاقد مسکن بوده است و این تلاش‌ها نتایج قابل قبولی را به همراه داشته است.

اقتصاد دولت کام متقاضیان مسکن ملی را شیرین کرد | بذرپاش به قولش عمل کرد

دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود نشان داده است که به طور ویژه به تمرکز بر استان سیستان و بلوچستان و بهبود زیرساخت‌های این منطقه در کشور اهمیت می‌دهد. این مسئله با سفر زودهنگام اعضای هیئت دولت به استان و پس از آن با انتخاب استاندار با اختیارات ویژه بیش از قبل مشخص شد.

یکی از حوزه‌های تمرکز دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان احداث واحدهای مسکونی برای افراد فاقد مسکن بوده که نتایج مطلوبی به دنبال داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در این رابطه اظهار داشت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سراسر استان با گردش مالی ۱۷ هزار میلیارد تومان ضمن صاحبخانه کردن اقشار مختلف سبب رونق واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال پایدار شده است.

عطاءاله اکبری با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن پیشران، جهش تولید با مشارکت مردم است، افزود: با آورده متقاضیان و اعطای تسهیلات بانکی سیستان و بلوچستان در حال حاضر یکی از استان های پیشتاز در اجرای این طرح ملی است و می تواند ادعا کرد هیچ طرحی در استان نمی‌توانست این میزان گردش مالی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای توسعه، شکوفایی و تحولات اقتصادی پرداختن به حوزه مسکن بسیار حائز اهمیت است، افزود: یکی از دغدغه‌های مهم دولت ایجاد اشتغال بود که در این استان با ساخت سریع و به هنگام واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن علاوه‌ بر ایجاد امید برای خانه‌دار شدن بین اقشار کم، فضای مناسب برای ایجاد اشتغال تا چند سال آینده در این منطقه ایجاد شده است.

دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مسکن صنعتی پویا و اثرگذار در توسعه اقتصادی بوده طوری که سرمایه گذاری در تولید و ساخت و ساز مسکن به نوعی خود اقتصادی مولد، پویا، اشتغال‌زا و محرک است، گفت: تاکید کرد: سرعت در روند کار و کیفی‌سازی پروژه‌های نهضت ملی مسکن دو مولفه بسیار مهم بوده که این موضوع در استان به خوبی در حال انجام است.

اکبری از الحاق سه هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای سیستان و بلوچستان در قالب طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و افزود: به همت دولت سیزدهم زمین به عنوان ماه اولیه ساخت مسکن در قالب سه هزار هکتار برای ساخت ۱۵۱ هزار قطعه این طرح تاکنون تامین شده طوری که مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مجموعه این فعالیت ها و اقدامات سبب شد که امروز سیستان و بلوچستان در بخش های مختلف از جمله اجرای طرح، پرداخت تسهیلات و همچنین تامین زمین در رده برتر کشور قرار گیرد.

دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: هدف ما خدمت به مردم با کمک به خانه دار شدن آنهاست و اقداماتی که انجام می دهیم برای رسیدن به این مقصود است.

ساخت-نهضت-ملی

افتتاح ۲۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

۲۵ هزار و ۸۴۱ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن ۱۱ خردادماه توسط وزیر راه و شهرسازی در سراسر استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید. استان سیستان و بلوچستان جزو استان‌های پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور است.

رئیس جمهور شهید بارها در طول فعالیت دولت سیزدهم، مسکن را به عنوان اولویت این دولت، بیان کرد و نهضت ملی مسکن را ابر پروژه دولت برای رفع نیاز مردم می‌دانست.

برنامه ابلاغی چهار ساله طرح نهضت ملی مسکن به سیستان و بلوچستان حدود ۱۴۲ هزار واحد مسکونی است که تاکنون برای ساخت ۴۹ هزار و ۸۶۹ واحد شهری و روستایی پروانه ساختمانی صادر شده است.

اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن در این استان علاوه بر رونق واحدهای تولیدی فعال و راکد اشتغال برای ۵۲ هزار و ۸۷ نفر از افراد جویای کار را به همراه داشته است.

صنعت ساخت و ساز به عنوان یک صنعت پیشرو با هدف توسعه اقتصادی است که با رونق این بخش دیگر صنایع نیز فعال می‌شوند و بر عکس رکود در بخش مسکن تاثیر منفی در حوزه اقتصاد و اشتغال خواهد داشت و با آغاز طرح نهضت ملی مسکن توسط دولت مردمی سیزدهم، شاهد تاثیرات مثبت آن در بازار مسکن هستیم.

واگذاری زمین برای ساخت ۲۶ هزار واحد ویلایی نهضت ملی مسکن

همچنین در جریان سفر خردادماه وزیر راه و شهرسازی به سیستان و بلوچستان، زمین برای ساخت ۲۶ هزار و ۴۹۵ واحد مسکونی ویلایی طرح نهضت ملی مسکن در سراسر استان سیستان و بلوچستان واگذار شد.

دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان در این آیین، گفت: اولویت اول در طرح نهضت ملی مسکن واگذاری زمین به خود مردم است، مورد بعدی خود مالکانی است که زمین دارند و تسهیلات ساخت مسکن را از طریق طرح نهضت ملی مسکن در اختیارشان قرار داده می شود.

عطاءاله اکبری با اشاره به اهمیت ساخت واحدهای ویلایی، گفت: در پروژه‌های ساخت واحدهای ویلایی ضمن مطابق بودن با فرهنگ مردم استان به دلیل اینکه پروژه‌ها به صورت موازی شروع می‌شوند ساخت هیچ یک از واحدها وابسته به واحدهای دیگر نیست و به صورت مستقل شروع به‌کار می‌کنند و اگر متقاضی به هر دلیلی نتواند آورده خود را تکمیل کند ساخت بقیه واحدها متوقف نخواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین ساخت خانه‌های حیاط‌دار، توسعه افقی شهرها را باز می‌کند و تقاضای بالا به مسکن روی یک زمین محدود را پخش می‌کند و کاهش قیمت مسکن رخ می‌دهد در واقع عرضه بیشتر اراضی باعث کاهش قیمت زمین و به تبع کاهش هزینه ساخت خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، اضافه کرد: در مدل کنونی آپارتمان‌نشینی، امکان توسعه مشاغل خانگی که به دلیل تزاحم با سایر همسایگان بسیار محدود است، اما در خانه‌هالی یک طبقه حیاط‌دار این امکان وجود دارد که افراد بودن دغدغه فعالیت‌ها و مشاغل خانگی خویش را در راستای مشارکت در تولید به‌راحتی راه‌اندازی کنند.

اکبری با بیان اینکه مزایای خانه یک‌ طبقه‌ای نسبت به آپارتمان در زمینه آسایش خانواده و پرورش فرزندان انکارناپذیر است، تاکید کرد: سرعت تحویل، امکان معماری تدریجی، سازگاری با سبک زندگی بومی هر منطقه و محیط خانواده و جمعیت، امکان بهتر تامین مالی، افزایش رضایت اجتماعی و کمتر بودن سرجمع هزینه ساخت از دیگر ویژگی‌های ساخت واحدهای ویلایی است که در استان سیستان و بلوچستان در قالب طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

نهضت-ملی

آغاز آماده‌سازی ۷۵۵۳ هکتار اراضی سیستان و بلوچستان برای مسکن

همچنین در جریان سفر خرداد ماه امسال وزیر راه و شهرسازی به سیستان و بلوچستان، عملیات آماده‌سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن استان سیستان و بلوچستان در گستره هفت هزار و ۵۵۳ هکتار آغاز شد.

دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن یکی از اقدامات شاخص وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم بوده و یک رکورد بی‌سابقه در تامین زمین محسوب می‌شود، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده واحدهای طرح نهضت ملی مسکن جدید استان در قالب ۱۱۲ هزار و ۴۸۸ واحد مسکونی در سطح هفت هزار و ۵۵۳ هکتار ساخته خواهد شد.

عطاءاله اکبری تاکید کرد: متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان بعد از اجرای طرح‌های آماده‌سازی می‌توانند پروانه ساختمانی اراضی واگذار شده را اخذ و ساخت واحد مسکونی خود را آغاز کنند.

وی تاکید کرد: در سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن استان علاوه بر مکان‌یابی مناسب در انتخاب اراضی و اقداماتی برای اجرایی کردن زیرساخت‌های کافی در مناطق مختلف نیز در نظر گرفته شده تا محرومیت از خدمات رفاهی و اجتماعی ساکنان را شاهد نباشیم.

دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت ارائه خدمات روبنایی در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: در سایت‌های این طرح مهم ملی در استان فضای مذهبی، فضای سبز، آموزشی، درمانی و غیره برای سکونت مناسب شهروندان دیده شده طوری که همزمان با اجرای طرح عملیات ساخت این فضاها نیز شروع خواهد شد تا شاهد زیست مناسبی برای مردم استان باشیم.

وی گفت: همچنین با توجه به اینکه اجرای طرح نهضت ملی مسکن جزو اولویت‌های مهم سیستان و بلوچستان بوده از تمامی ظرفیت و توان استان در اجرای سریع و کیفی این طرح استفاده می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: تلاش شده با بکارگیری پیمانکاران بومی در قالب تعاونی‌های مسکن بتوانیم گام‌های موثری را در بهبود شاخص‌های استانی برداریم.

مسکن-ملی-سیستان

سیستان و بلوچستان در حوزه مسکن وضعیت خوبی دارد

مهرداد بذرپاش در حاشیه افتتاح ۲۵ هزار و ۸۴۱ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در حوزه مسکن در وضعیت خوبی به سر می‌برد به نحوی که برای حدود ۱۵۰ هزار متقاضی نفر تامین زمین انجام شده و عملیات ساخت بیش از ۵۰ هزار واحد هم آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی، افزود: امروز ۲۵ هزار و ۸۴۱ واحد نهضت ملی مسکن در قالب‌های مختلف حمایتی، بافت فرسوده، شهری و روستایی تقدیم مردم خوب استان سیستان و بلوچستان شد.

وی ادامه داد: همچنین به بهانه این سفر عملیات اجرایی آماده‌سازی و ساخت بیش از ۲۶ هزار واحد نهضت ملی جدید هم در استان سیستان و بلوچستان آغاز شد که با قوت دنبال خواهد شد تا تقدیم مردم عزیز این استان شود.

بذرپاش بیان کرد: عملیات ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در استان سیستان و بلوچستان در وضعیت خوبی قرار دارد و واحدهای جدیدی هم که احداث می‌شود اثر مستقیمی بر ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری استان و رشد اقتصادی استان خواهد داشت.

مهرداد-بذرپاش

دولت سیزدهم نرخ رشد منفی تولید مسکن را مثبت کرد

وزیر راه و شهرسازی گفت: قطار نهضت ملی مسکن در کشور به حرکت در آمده و اکنون باید سرعت آن بیشتر شود. بخش زیادی از کاهش نرخ بیکاری در کشور مربوط به نیروی کاری است که به طور مستقیم و غیرمستقیم در سایت‌های نهضت ملی مسکن در کشور مشغول به کار هستند.

بذرپاش افزود: رشد تولید بخش مسکن و ساختمان طبق آمار مرکز آمار ایران در سال ۹۹ حدود منفی ۱۳.۵ بود که این نرخ در ۹ ماهه ۱۴۰۲ به مثبت ۴.۸ رسیده است که نشان دهنده حجم سنگین سرمایه‌گذاری و عملیات ساخت و ساز در کشور است.

وی اضافه کرد: فقط در استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر ۲۵ هزار پروژه نهضت ملی مسکن حمایتی مستقیم در حال ساخت است که اگر هر واحد حدود یک میلیارد تومان چه توسط متقاضی یا توسط تسهیلات بانکی به چرخه عملیاتی ساخت و ساز وارد کند، یعنی بیش از ۲۵ همت منابع در این استان فقط در مسکن‌های حمایتی به طور مستقیم در چرخه اقتصاد استان به حرکت در آمده است.

بذرپاش ادامه داد: این عدد اثر مستقیمی در فعال‌سازی سایر صنایع و کسب و کارها، کاهش نرخ بیکاری و اقتصاد سیستان و بلوچستان داشته و علاوه بر آن اثراتی در بخش‌های اجتماعی و آرامش مردم خواهد داشت.

آنچه مشخص است دولت سیزدهم با تاکید شهید رئیسی و همتی ویژه با تمرکز روی استان سیستان و بلوچستان و اقدامی کم نظیر در حوزه مسکن، امید به خانه‌دار شدن را در مردم این خطه از کشور زنده کرده و امید است دولت چهاردهم نیز همین مسیر را تداوم بخشد.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها