|
کدخبر: 329644 سارا سمیع شمس

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

ممنوعیت فروش طلای دست دوم و اثرات آن بر بازار | مردم ضرر می کنند؟

محمدولی گفت: ممنوعیت فروش طلای دسته دوم باعث گران شدن طلا نمی شود؛ اما اگر این موضوع به صورت جدی پیگیری شود هم به نفع مردم خواهد بود و هم برای صنعتگران طلا در حوزه تولید و عرضه آن مفید واقع خواهد شد.

اقتصاد ممنوعیت فروش طلای دست دوم و اثرات آن بر بازار | مردم ضرر می کنند؟

دوشنبه ۴ تیر موضوع ممنوعیت فروش طلای دسته دوم در رسانه ها خبرساز شد. بر اساس این خبر که توسط کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران اطلاع رسانی شد، طلافروشان دیگر مجاز نیستند طلای دست دوم بفروشند و این ممنوعیت به دلیل حمایت از تولید است؛ اما خرید طلای مردم، همچنان ممکن است و طلافروشان بعد از خرید طلای دست دوم از مردم باید آن را ذوب کنند تا به چرخه تولید بازگردد. همچنین اتحادیه‌ ها پس‌ از اطلاع ‌رسانی و دادن اخطارهای لازم، می‌توانند اعمال قانون نسبت به واحدهای متخلف را دستور کار خود قرار دهند. 

خبرنگار گسترش نیوز درباره این موضوع گفتگویی با آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر داشت. در این گفتگو به بررسی اثرات ممنوعیت فروش طلای دسته بر بازار و همچنین نوسانات اخیر در حوزه طلا و سکه پرداخته است. در ادامه همراه ما باشید. 

آیت-محمدولی

منتظر گرانی در بازار طلا نباشید

آیت محمد ولی کارشناس بازار طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز درباره تاثیر ممنوعیت فروش طلای دسته دوم بر بازار طلا گفت: ممنوعیت فروش طلای دسته دوم باعث گران شدن طلا نمی شود؛ اما اگر این موضوع به صورت جدی پیگیری شود هم به نفع مردم خواهد بود و هم برای صنعتگران طلا در حوزه تولید و عرضه آن مفید واقع خواهد شد. نمی توان به صورت صد در صد گفت که فروش طلای دسته دوم مشکل ساز است ولی همان احتمال چند درصدی هم باعث می شود که مورد تایید نباشد. ما به نوبه خود از این طرح استقبال می کنیم و در جهت اجرای شدن آن هر کمکی که نیاز باشد انجام می دهیم.

وی افزود: شما به فرض وقتی می خواهید یک لوازم خانگی را به صورت دسته دوم بخرید، با اینکه در این حوزه تخصصی ندارید اما با نگاه به ظاهر آن کاملا متوجه می شوید که این وسیله نو نیست و دست دوم است. ولی در مورد مصنوعات طلا این طور نیست. اگر در مقابل شما یک مدل کار و یک نوع طلا را در دسته بندی نو و دست دوم کنار هم بگذاریم شما قادر نخواهید بود نو را از دست دوم تشخیص دهید. تشخیص طلای دست دوم برای کسانی که در این حرفه هستند آسان است اما برای کسانی که در این حرفه نیستند بسیار سخت است.

این کارشناس بازار طلا و سکه در ادامه خاطرنشان کرد: تخلف در همه صنف ها وجود دارد و بازار طلا و سکه نیز از این قاعده مستثنی نیست. احتمال دارد برخی سودجویان به واسطه سودجویی از افرادی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند اقدام به فروش طلا مثلا با عیار کمتر از عیار استاندارد بازار می کنند و مشتریان این موضوع را تشخیص نمی دهند. برخی نیز به دلیل ارزان تر بودن طلای اشکال دار حاضر به خرید آن شوند اما در زمان خرید آن را نفهمند. ولی وقتی آن طلا را بعدها برای فروش ببرند تازه آن زمان متوجه ایرادات موجود در آن می شوند. طلافروشان در زمان خرید طلای دست دوم از مشتری آن را محک می زنند و کاملا بررسی می کنند و متوجه ایرادات آن می شوند.

محمدولی اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا این طور که در کشور ما طلای دسته دوم خرید فروش می شود، معاملات آن انجام نمی شود. مصنوعات فروخته شده در کشورهای دیگر به محض اینکه مشتری از مغازه بیرون می رود، تمام می شود و اگر مشتری بخواهد تصمیم دیگری درباره آن بگیرد فقط قادر است آن را ذوب کرده تا به مدل دیگری تبدیل شود. اما درکشور ما این داستان صدق نمی کند و بارها پیش آمده است که هم صنفیان ما به دلیل وضعیت اقتصادی کشور حاضر به خرید و فروش طلای دسته دوم به خریداران می شوند که امیدواریم با قانون جدید این اتفاق نیز برچیده شود.

وضعیت طلا و سکه در بازار

کارشناس بازار طلا و سکه در پایان به خبرنگار گسترش نیوز در رابطه با وضعیت بازار گفت: دوشنبه وضعیت بازار طلا و سکه صعودی شد و در این روز هر مثقال طلا به قیمت بالای ۱۵ میلیون تومان هم رسید. دلایل زیادی می تواند برای این اتفاق موثر باشد، نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری، نوسانات قیمت انس جهانی طلا و همچنین تغییرات بر قیمت دلار و بازار ارز همگی می توانند به نوبه خود بر قیمت طلا و سکه اثرگذار باشند؛ اما پیش بینی می کنیم با وضعیتی که در حال حاضر بازار دارد تغییرات کمی به سمت بالا یا پایین را در روزهای آتی شاهد باشیم.  در نتیجه نوسانات شدیدی در بازار پیش بینی نمی شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها