|
کدخبر: 329651

توقف بورس در اثر قیمت گذاری دستوری | آینده بازار سرمایه روشن است!

رییس اتاق اصناف تهران، حمیدرضا رستگار، بازار سرمایه را در آینده به صورت مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: قیمت‌گذاری دستوری و دخالت‌هایی که در این بازار انجام می‌شود، باعث آسیب جدی به بازار سهام و مانع شدن از حرکت بورس در مسیر اصلی خود می‌شود.

اقتصاد توقف بورس در اثر قیمت گذاری دستوری | آینده بازار سرمایه روشن است!

حمیدرضا رستگار اظهار داشت که آینده بازار بورس را به صورت مثبت ارزیابی می‌کند و افزود: قیمت‌گذاری دستوری و دخالت‌هایی که در این بازار انجام می‌شود، باعث آسیب جدی به بازار سهام می‌شود و مانع از حرکت معاملات در مسیر اصلی خود می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات یکباره منجر به ناتوانی فعالان اقتصادی نسبت به تصمیم‌گیری برای فعالیت‌های خود در بازار سرمایه و ترس آنها از آینده این بازار می‌شود.

رییس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: در وضعیت فعلی، بورس در جایگاه اصلی خود قرار ندارد و بارها به دلیل تصمیماتی، شاهد ضرر و زیان سنگین صنایع مختلف تولیدی در حوزه فولاد، سیمان و آسیب جدی به این واحدها بوده‌ایم.

نقش بازار سرمایه در رونق اقتصادی

رییس اتاق اصناف تهران به نقش بازار سرمایه در رونق اقتصادی اشاره کرد و گفت: ساختار اقتصادی و تعریف بورس در همه دنیا یکسان است، بورس باید در اختیار اقتصاد باشد و به عنوان یک ابزار در چارچوب تعیین شده به فعالیت بپردازد.

وی بورس را محلی برای عرضه و تقاضا دانست و اظهار داشت: گاها به دلیل اعمال تصمیمات نادرست و اطلاع‌رسانی اشتباه شاهد نوساناتی در بورس هستیم که می‌بایست در این زمینه و به منظور کاهش نوسانات ایجاد شده در بازار این اتفاقات مورد بررسی و اصلاح قرار بگیرند تا بتوان با ممانعت از اتخاذ تصمیمات یکباره و نیز جلوگیری از تاثیر آن بر معاملات بورس شاهد روزهای روشن در این بازار باشیم.

نقش بازار سرمایه در جهش تولید

وی به نقش بازار سرمایه در تحقق جهش تولید اشاره کرد و افزود: جمعیت اصناف کشور به عنوان بزرگترین تشکل غیردولتی و مردمی محسوب می‌شود که در همه حوزه‌ها و موضوعات اقتصادی صاحب نظر بوده و از لحاظ تولیدی، توزیعی و خدمات دارای سبقه و سابقه طولانی است.

رییس اتاق اصناف تهران با اعتقاد بر این که باید امکانات و شرایط لازم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ مهیا ‌شود تا از طریق آن شاهد استفاده از ظرفیت‌های مردمی و غیردولتی باشیم، گفت: تحقق این شعار فرصتی را برای مردم، اصناف مختلف و حاکمیت مهیا می‌کند تا بتوان با کمک آن نهایت استفاده را از تشکل مردمی داشت.

رستگار با اشاره به این که برای تحقق جهش تولید باید از مرحله شعار عبور کرد و اقدام و عمل به اجرا گذاشته شود، اظهار داشت: بهتر است برای دست‌یابی به اقتصاد مردمی، برنامه‌ریزی‌ها در سطح کلان کشور انجام شود و عملیات به صورت واقعی صورت بگیرد.

رییس اتاق اصناف تهران با اعلام اینکه طی سال‌های گذشته نیز شعار سال در حوزه تولید انتخاب شد اما تاکنون این مساله فقط در حد شعار باقی مانده، خاطرنشان کرد: با توجه به چنین مساله‌ای، دیگر فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد، در گذشته امکان استفاده از فرصت‌های موجود در اختیار مردم نبود اما اکنون این امکانات مهیا شده و دارای شرایط مطلوب در همه مسایل اقتصادی کشور هستیم.

وی با بیان اینکه همیشه طرح‌های موفق در اقتصاد با مشارکت مردم به سرانجام رسیده، تاکید کرد: اکنون مردم می‌توانند در زمینه تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تاثیرگذار باشند و زمینه جهش تولید را تسهیل کنند.

حل موانع موجود برای رونق تولید

رستگار ادامه داد: رفع مشکلات و موانع موجود بر سر راه تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» نیازمند تعامل جدی بوده و از این طریق می‌توان زمینه تسهیل مسایل مربوط به تولید و تجارت را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه باید مسایل مربوط به خروج اقتصاد کشور از قیمت‌گذاری دستوری مورد توجه قرار بگیرد، گفت: در حوزه کلان کشور، باید عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت‌ها باشد و دولت نیز نظارت لازم را در جلوگیری از ایجاد خدشه به جریانات و نیز انحرافات مربوط به تعیین قیمت داشته باشد.

آمادگی واحدهای تولیدی برای تحقق شعار سال

رستگار از اعلام آمادگی همه واحدهای تولیدی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: وزارت صمت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت جهاد کشاورزی آمادگی خود را برای حضور بخش خصوصی و مردم در بخش های مختلف اعلام کرده‌اند که امیدواریم به زودی از این طریق شاهد تحقق شعار سال جاری باشیم.

وی به امکان تحقق جهش تولید در سال ۱۴۰۳ تاکید کرد و گفت: تاکنون جلسات مختلفی با وزارت صمت برگزار و پیشنهاداتی برای جهش تولید ارایه شده که حال باید مسایل مطرح شده بررسی و با قوانین مطابقت داده شود.

منبع: سنانیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها