|
کدخبر: 329695

بازار رمزارزها ناجی بازنشستگان / بیت کوین به کمک پیرمردها می آید

اگر به دنبال راهی برای تامین سرمایه در دوران بازنشستگی هستید، چه ایده‌هایی به ذهنتان می‌رسد؟ چه نظری درباره خرید بیت کوین به عنوان یک راه برای تامین سرمایه در دوران بازنشستگی دارید؟ اگر قرار است تا سال ۲۰۳۰ (۱۴۰۸)، که حدوداً شش سال دیگر است، بازنشسته شوید، به چه مقدار بیت کوین نیاز دارید تا زندگی راحتی را برای خود فراهم کنید؟ آیا فکر می‌کنید قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۳۰ به چند دلار می‌رسد؟ اجازه دهید با ۴ سناریوی مختلف درباره قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۳۰، ایده جذاب خرید بیت کوین برای دوران بازنشستگی را بررسی کنیم.

اقتصاد بازار رمزارزها ناجی بازنشستگان  / بیت کوین به کمک پیرمردها می آید

به نظر شما برای دوران بازنشستگی و یک زندگی راحت به چه مقدار پول نیاز است؟ مطمئنا یک عدد جادویی وجود ندارد و نمی‌توانیم برای همه افراد مبلغ واحدی را مشخص کنیم. مقدار پول لازم برای گذران دوران بازنشستگی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد؛ مثلا اینکه طول عمر شخص چند سال است و حیات او چه مدت زمان دیگری ادامه دارد، در این دوران چه مقدار پول خرج می‌کند، درآمد حاصل از سرمایه‌ای که برای بازنشستگی پس‌انداز کرده‌ چقدر است و اصلا قرار است از چه زمانی بازنشسته شود. اگر فردی بخواهد سبک زندگی در زمان بازنشستگی را با همان کیفیت قبل ادامه دهد، باید ده برابر درآمد دوران کاری را پس‌انداز کند.

سرمایه‌گذاری روی بیت کوین برای دوران بازنشستگی

بیت-کوین

در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۲) مطالعه‌ای انجام شده است که به «قانون ۴٪ برای بازنشستگی» معروف است. این قانون پیشنهاد می‌کند برای اینکه احتمال مواجهه با بی‌پولی در دوران بازنشستگی (حدودا ۳۰ سال بعد از دوران کاری) به حداقل (۵٪) برسد، در این مدت هر سال می‌توانید ۴٪ از پس‌انداز خود را برداشت کنید. بیایید این‌طور فرض کنیم، برای شخصی که در حال حاضر در ایالات متحده زندگی می‌کند، سرمایه‌ای حدود ۱.۶ میلیون دلار برای دوران بازنشستگی کافی است و افراد می‌توانند با این مبلغ بدون نیاز به درآمد اضافی به‌راحتی زندگی کنند.

خب حالا برویم سراغ بخش جذاب ماجرا؛ قرار است شما تا سال ۲۰۳۰ بازنشسته شوید و می‌خواهیم محاسبه کنیم الان باید چقدر بیت کوین بخرید تا زمان بازنشستگی یک پس‌انداز ۱.۶ میلیون دلاری داشته باشید.

محاسبه فرمول بالا مستلزم آن است که بدانیم برای قیمت بیت کوین در سال‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد. از نظر کارشناسان این حوزه، ۴ سناریو را برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۳۰ می‌توانیم در نظر بگیریم؛ نزولی، واقع‌‌بینانه، صعودی و فراتر از انتظار. در ادامه هر یک از این سناریوها را بررسی می‌کنیم.

سناریوی نزولی برای قیمت بیت کوین

اجازه دهید با سناریوی نزولی شروع کنیم. فرض کنید قیمت بیت کوین با همه بالا و پایین‌هایی که تا سال ۲۰۳۰ دارد، در نهایت سقف قیمت آن به ۱۰۰,۰۰۰ دلار می‌رسد. در دوره قبلی هم افراد زیادی تصور می‌کردند که قیمت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۱ از ۱۰۰,۰۰۰ دلار عبور می‌کند؛ اما این پیش‌بینی اشتباه از آب در آمد و بیت کوین نهایتا در سقف ۶۹,۰۰۰ دلار متوقف شد. اگر بیت کوین در این دوره هم نتواند از ۱۰۰,۰۰۰ دلار عبور کند، می‌توانیم این شرایط را سناریوی نزولی در نظر بگیریم.

حالا با فرض اینکه قیمت بیت کوین در سال ۲۰۳۰ حدود ۱۰۰,۰۰۰ دلار باشد، برای به‌دست آوردن ۱.۶ میلیون دلار در زمان بازنشستگی، الان باید ۱۶ واحد بیت کوین داشته باشید. اگر قیمت فعلی بیت کوین را ۷۰,۰۰۰ دلار درنظر بگیریم، بنابراین برای خرید این مقدار بیت کوین به ۱.۱۲ میلیون دلار سرمایه نیاز دارید. ضمنا سبد سرمایه‌گذاری شما تا آن زمان ۴۲٪ رشد می‌کند.

نمودار-رمزارز

(محاسبه بیت کوین لازم برای دوران بازنشستگی)

سناریوی واقع‌بینانه برای قیمت بیت کوین

بلومبرگ، بزرگ‌ترین شرکت تحلیل مالی، پیش‌بینی نسبتا واقع‌بینانه‌ای دارد و ادعا می‌کند که قیمت بیت کوین در سال ۲۰۳۰ به ۴۰۰,۰۰۰ دلار می‌رسد. در صورت تحقق این پیش‌بینی، برای تامین مخارج دوران بازنشستگی فقط به ۴ واحد بیت کوین نیاز دارید. با توجه به قیمت فعلی هزینه آن حدود ۲۸۰,۰۰۰ دلار می‌شود و ارزش پورتفولیوی شما تا آن زمان ۴۷۱٪ رشد می‌کند. اگر چه در این حالت هم خرید بیت کوین برای دوران بازنشستگی مستلزم سرمایه‌گذاری هنگفتی است؛ اما اگر شانس با شما یار باشد و قیمت بیت کوین به سقف ۴۰۰,۰۰۰۰ دلار برسد، بازده قابل‌توجهی نصیب‌تان خواهد شد.

سناریوی صعودی قیمت بیت کوین

بررسی-رمزارزی

پیش‌بینی بولران بیت کوین و ادعای ثبت بالاترین قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۳۰ متعلق به کسی نیست جز کتی وود (Cathie Wood)، مدیرعامل موسسه سرمایه‌گذاری آرک اینوست (ARK Invest). او بیش از هر زمان دیگری معتقد است قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۴۸ میلیون دلار می‌رسد. کتی وود واکنش مثبت بیت کوین به بحران بانکداری منطقه‌ای ایالات متحده در مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) و تایید صندوق‌های ای‌تی‌اف (ETF) اسپات بیت کوین را دلیل ادعای خود می‌داند.

درصورت تحقق پیش‌بینی آرک‌ اینوست، شما فقط به ۱.۰۸ واحد بیت کوین نیاز دارید که با قیمت فعلی، چیزی حدود ۷۵,۰۰۰ دلار برای شما آب می‌خورد. ارزش سبد پورتفولیوی شما نیز تا آن زمان ۱٬۳۲۸٪ رشد می‌کند.

کتی وود در مصاحبه‌ای با بلومبرگ به صحت پیش‌بینی آرک اینوست در مورد صعودی شدن قیمت بیت کوین در ماه مارس سال گذشته اشاره می‌کند. در آن زمان، بانک‌های منطقه‌ای ایالات متحده مانند سیگنیچر (Signature)، سیلیکون ولی (Silicon Valley) و سیلورگیت (Silvergate) به دلیل مواجهه با فشار برداشت‌ها، با موجی از ورشکستگی مواجه شدند و سیگنال صعودی بیت کوین فعال شد. کتی وود در ادامه این مصاحبه می‌گوید:

بیت کوین شبیه به یک بیمه‌نامه در برابر مصادره ثروت است؛ حالا فرقی نمی‌کند این مصادره به‌طور مستقیم انجام شود یا به خاطر تورم اتفاق بیفتد. بیت کوین را می‌توانیم یک استراتژی پوشش ریسک طرف مقابل قلمداد کنیم. با وجود بیت کوین، اتفاقات سال ۲۰۰۸ مجددا تکرار نمی‌شود؛ حالا همه چیز غیرمتمرکز و شفاف است.

سناریوی فراتر از انتظار برای قیمت بیت کوین

بررسی-رمزارزی-۱

کتی وود، تنها میلیاردری نیست که یک سناریوی بیش‌ از حد صعودی را برای بیت کوین متصور می‌‌شود. در جامعه ارزهای دیجیتال، همه می‌دانند که مایکل سیلر (Michael Saylor) رییس اجرایی شرکت مایکرواستراتژی، یکی از بزرگ‌ترین نهنگ‌های بیت کوین است. طبق توییت اخیر سیلر، این شرکت ۲۲۶٬۳۳۱ واحد بیت کوین دارد که ارزش تخمینی آن با قیمت فعلی، چیزی حدود ۱۳.۸ میلیارد دلار است. مایکل سیلر و مایکرواستراتژی نزدیک به ۱٪ از کل بیت کوین‌های موجود را در اختیار دارند. او اخیرا پیش‌بینی کرده است که قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۳۰ به ۴.۷ میلیون دلار می‌رسد و در این صورت ارزش بازار بیت کوین بالغ بر ۱۰۰ تریلیون دلار می‌شود.

اگر این سناریو به حقیقت بپیوندد و قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۳۰ به ۴.۷ میلیون دلار برسد، برای تامین مخارج دوران بازنشستگی فقط به ۰.۳۵ واحد بیت کوین نیاز دارید. با توجه به قیمت فعلی، هزینه خرید این مقدار بیت کوین حدود ۲۳,۶۰۰ دلار است و ارزش دارایی شما تا آن زمان بیش از ۶٬۰۰۰٪ رشد می‌کند.

مایکل سیلر ادعا می‌کند بیت کوین بهترین دارایی برای سرمایه‌گذاری است که ارزش بازار آن از هر دارایی دیگری بالاتر می‌رود. او پذیرش بیت کوین در بازارهای مالی ایالات متحده و تایید ETFهای بیت کوین را دلیل این ادعا می‌داند.

سیلر دائما توییت‌هایی را در مورد برتری بیت کوین نسبت به سهام، املاک و کالا منتشر می‌کند. او در جولای ۲۰۲۳ (تیرماه ۱۴۰۲) در توییتی که به پیشی‌گرفتن بیت کوین از طلا اشاره کرده بود، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری بلک راک را تگ کرده است.

مایکل سیلر که از سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) سرمایه‌گذاری روی بیت کوین را با هدف پوشش ریسک در برابر تورم و جایگزینی برای ذخایر نقدی آغاز کرده است، همچنان به دیدگاه بلندمدت خود نسبت به بیت کوین تاکید دارد. او در مصاحبه اخیرش با بلومبرگ از تصمیم این شرکت برای حفظ دارایی‌های بیت کوین تاکید کرده است و گفته است:

«هیچ دلیلی برای فروش برنده وجود ندارد.»

قیمت سهام این شرکت از زمان شروع سرمایه‌گذاری روی بیت کوین، بیش از ۴۵۰٪ افزایش داشته که نشان می‌دهد استراتژی سرمایه‌گذاری مایکرواستراتژی موفقیت‌آمیز بوده است. مایکرواستراتژی با انباشت مداوم بیت کوین، علاوه بر رشد تصاعدی سرمایه، جایگاه خودش را نیز در این صنعت حفظ کرده است.

جمع‌بندی

سناریوهای مختلفی در مورد قیمت آینده بیت کوین وجود دارد؛ اما باید این را بدانید که سرمایه‌گذاری روی بیت کوین برای دوران بازنشستگی در کنار مزایا، ریسک‌هایی هم دارد. طبق توصیه همیشگی تمام تخم‌مرغ‌های خودتان را در یک سبد نگذارید و برای کاهش ریسک‌ها یک سبد سرمایه متنوع انتخاب کنید. به‌علاوه، هر جا صحبت از ذخیره بیت کوین یا سایر دارایی‌های دیجیتال می‌شود، باید تامین امنیت سرمایه را هم در نظر بگیرید. نگهداری بیت کوین در صرافی‌ها با خطرهایی مانند ورشکستگی یا هک شدن مواجه است. بنابراین برای امنیت سرمایه در بلندمدت، بهتر است از یک کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنید. اگر هر یک از پیش‌بینی‌های بالا محقق شود، خرید بیت کوین برای دوران بازنشستگی یک برگ برنده خواهد بود؛ اما همیشه باید تحقیق و بررسی کنید، برنامه‌ریزی عاقلانه و هوشمندا‌نه‌ای داشته باشید و ثبات مالی را در اولویت قرار دهید.

سوالات متداول (FAQ)

جمع-بندی

آیا بیت کوین می‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای پس‌انداز دوران بازنشستگی باشد؟

با توجه به پیش‌بینی‌های افزایش قیمت و اینکه بیت کوین یک دارایی ذخیره ارزش در برابر تورم است، می‌توانیم روی بیت کوین به عنوان پس‌انداز دوران بازنشستگی حساب کنیم.

به چقدر بیت کوین برای دوران بازنشستگی نیاز داریم؟

با توجه به سناریوهای مختلف افزایش قیمت بیت کوین در سال‌های آینده، عدد مشخصی وجود ندارد؛ اما به‌هر حال بیت کوین می‌تواند یک ذخیره ارزش برای زمان بازنشستگی باشد.

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها