|
کدخبر: 329731

دانمارک عجیب ترین قانون مالیاتی جهان را تصویب کرد!

انواع مختلفی از مالیات وجود دارد که شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر ثروت، مالیات بر واردات و صادرات و سایر انواع می‌شود. هر کشوری با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی خود، سیستم مالیاتی متفاوتی دارد.

اقتصاد دانمارک عجیب ترین قانون مالیاتی جهان را تصویب کرد!

مالیات به مبلغی گفته می‌شود که شهروندان و سازمان‌ها موظف هستند به دولت یا سایر مقامات عمومی پرداخت کنند. مالیات‌ ها منبع اصلی درآمد دولت هستند و برای تامین هزینه‌ های عمومی همچون آموزش، بهداشت، زیرساخت‌ ها و دفاع ملی به کار می‌روند.

انواع مختلفی از مالیات وجود دارد که شامل مالیات بر درآمد،  مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر ثروت، مالیات بر واردات و صادرات و سایر انواع می‌شود. هر کشوری با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی خود، سیستم مالیاتی متفاوتی دارد.

کشاورزان دانمارکی به زودی باید مالیاتی جدید برای بادِ شکم و آروغ دام های خود بپردازند و این اولین کشوری است که چنین اقدامی را برای مبارزه با انتشار گاز متان ناشی از گرمایش جهانی اجرا می کند.

این مالیات جدید قرار است از سال ۲۰۳۰ برای گاو، گوسفند و خوک در دانمارک اعمال شود.

"ژپه بروس" وزیر مالیات دانمارک درباره این مالیات جدید گفت: "ما در سال ۲۰۴۵ گام بزرگی در جهت خنثی کردن آلودگی های کربنی از آب و هوا خواهیم برداشت و دانمارک اولین کشوری در جهان خواهد بود که مالیات انتشار گاز دی اکسید کربن واقعی را بر کشاورزی وضع خواهد کرد."

بر اساس قانون جدید، کشاورزان دانمارکی از سال ۲۰۳۰ به ازای هر تن دی اکسید کربنی که دام هایشان منتشر می کنند، ۳۰۰ کرون یا ۴۳ دلار آمریکا مالیات پرداخت خواهند کرد. هر گاو به طور متوسط سالانه ۶ تن گاز دی اکسید کربن تولید می کند و بر این اساس هر دامدار باید سالانه دستکم ۲۵۸ دلار به ازای هر گاو خود مالیات پرداخت کند.

گاو

این مالیات در سال ۲۰۳۵ به ۷۵۰ کرون یا ۱۰۸ دلار خواهد رسید، اما به دلیل کسر مالیات ۶۰ درصد بر درآمد، هزینه واقعی هر تن از ۱۲۰ کرون شروع می شود و تا سال ۲۰۳۵ به ۳۰۰ کرون افزایش می یابد.

هدف این مالیات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دانمارک است که صادرکننده بزرگ لبنیات و گوشت خوک است.

بر اساس آمارها بیش از ۱ میلیون و ۴۸۰ هزار گاو در این کشور اسکاندیناوی وجود دارد که هر راس از آنها معادل ۶ تن گاز دی اکسید کربن در سال تولید می کنند.

بیشتر این گاز از طریق آروغ و بادِ شکم دام ها تولید شده و روانه جو زمین می شود. گاوها بیشترین سهم را در تولید گاز متان دارند.

بر اساس قانون جدید، دانمارک امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را ۷۰ درصد نسبت به سطوح سال ۱۹۹۰ کاهش دهد.

این مالیات همچنان در انتظار تصویب مجلس است اما انتظار می رود تصویب شود.

دولت نیوزیلند نیز قانون مشابهی را تصویب کرده که قرار بود از سال ۲۰۲۵ اجرایی شود اما در اثر اعتراض و اعتصابات شدید کشاورزان و دامداران خود، در هفته گذشته اجرای این قانون را تعلیق کرد.

منبع: عصر ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها