|
کدخبر: 330087

اختصاصی گسترش نیوز؛

چالش‌ ها و فرصت‌ های گردشگری ایران / انتظار فعالان این صنعت از دولت چهاردهم چیست؟

اولین کنگره بین‌المللی توسعه و توانمندسازی اقتصاد گردشگری کشور در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است.

اقتصاد چالش‌ ها و فرصت‌ های گردشگری ایران / انتظار فعالان این صنعت از دولت چهاردهم چیست؟

اولین کنگره بین المللی توسعه و توانمندسازی اقتصاد گردشگری امروز ۱۲ تیر ماه با حضور جمعی از فعالان و متخصصان صنعت گردشگری ایران در محل دائمی مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

این نشست با رویکرد نقش زنجیره ارزش در صنعت گردشگری و توسعه پایدار انجام گرفت. 

توسعه زیرساخت های گردشگری و مناطق آزاد، فرصت های سرمایه گذاری گردشگری، گردشگری سلامت، استانداردسازی و ارتقای خدمات گردشگری، گردشگری دریایی، گردشگری و سرمایه گذاری سبز، ارزش افزوده در صنایع دستی و اثر مشارکت بانوان در توسعه گردشگری پایدار محورهای این همایش را تشکیل داده بود. 

محمد فرزاد میرزایی قلعه دبیر اولین کنگره بین المللی توسعه و توانمندسازی اقتصاد گردشگری در ابتدای این نشست با بیان اینکه این جلسه با هدف هویت بخشی صنعت گردشگری ایران برگزار شده است، گفت: نزدیک کردن دیدگاه های بخش خصوصی و دولتی به یکدیگر و اقدامات انجام شده در زمینه رونق گردشگری دو موضوعی هستند که در دو پنل جداگانه به ارائه برنامه های پیش رو پرداخته خواهد شد.

وی افزود: دغدغه های متفاوتی در زمینه گردشگری در کشور ما وجود دارد. تنها راه جدال با کشور های اروپایی همین صنعت است؛ اما با این حال سال گذشته ۶ میلیون گردشگر خارجی در کشور حضور داشت. البته ناگفته نماند که آمار دقیقی از ارز آوری در حوزه گردشگری کشور در دست نیست.

اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد

در ادامه این جلسه اکبر غمخوار دبیر سیاست گذاری کنگره نیز در سخنانی گفت: با شروع مناظرات انتخابات ریاست جمهوری شاهد آن بودیم که تمامی نامزده های ریاست جمهوری به صنعت گردشگری پرداختند. این موضوع نشان از اهمیت این صنعت در اقتصاد کشور دارد. صنعت گردشگری یکی از مولفه های مهم در توسعه اقتصادی کشور به شمار میرود.

IMG_20240702_181834

وی افزود: اگر متوسط فروش قیمت هر بشکه نفت ۵۰ دلار باشد با حضور یک کردشگر خارجی در کشور به میزان ۵۰ بشکه نفت صرفه جویی می شود. این در حالی است که ده میلیون گردشگر در کشور ما حداقل روزی یک میلیون بشکه نفت در کشور صرفه جویی به همراه خواهد داشت. 

دبیر سیاست گذاری کنگره خاطرنشان کرد: درآمد جهانی گردشگری ایران طبق آمارگیری های صورت گرفته زیر دهم درصد است. این موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

غمخوار همچنین با تشریح دلیل سفر گردشگران خارجی به ایران، گفت: ایران به لحاظ جاذبه های طبیعی و گردشگری سلامت، به شدت غنی است. استفاده از اقامتگاه های مناسب و امکانات و امنیت مقصد گردشگری، از جمله اهداف گردشگرانی است‌ که وارد ایران می شوند. از طرفی امنیت بی بدیلی در ایران حاکم است.

دبیر سیاست گذاری این کنگره در ادامه با اشاره به ضرورت دریافت راحت ویزا توسط گردشگران گفت: دسترسی آسان از جمله دلایل جذب گردشگران است. اما ایران از این امکانات مصون است. پرواز مستقیمی از ایران برای کشورهای خارجی وجود ندارد! اقدامات صورت گرفته در دولت شهید رئیسی قابل قدردانی اما کافی نیست. بنابراین انتظار می‌رود در دولت آینده دسترسی آسان گردشگران به ویزا برقرار شود.

وی همچنین گفت: معرفی جاذبه های گردشگری ایران به جهان یکی از ضعف های بزرگ ما در صنعت گردشگری است. رسالت دولت آینده نیز باید معرفی ایران به کشور های دنیا باشد. حضور در کنگره های گردشگری بین‌المللی و استفاده از شبکه های تلویزیونی می تواند در رسیدن به این هدف ما را یاری کند. 

غمخوار افزود: اختصاص بودجه مناسب دولت آینده برای معرفی ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که امیداریم دولت چهاردهم نسبت به آن واقف باشد. 

دبیر سیاست گذاری اولین کنگره بین المللی توسعه و توانمندسازی اقتصاد گردشگری تصریح کرد: در بحث برندینگ گردشگری نیز ایران دارای بهترین جزیره مرجانی در کیش است. وجود جنگل های حرا در قشم، کوه های مریخی در چابهار که تنها در ایران وجود دارد تنها گوشه ای از ظرفیت های گرشگری ما است.متاسفانه باید اذعان کرد که ایران در برند سازی و معرفی این ظرفیت ها ناتوان است.

غمخوار همچنین گفت: یکی از تقاضاهای ما از دولت آینده تقویت گردشگری دریا و یا بازی های آبی و دریایی است که می‌تواند جاذب گردشگران باشد. تاسیسات زیربنایی از جمله عوامل موثر در جذب گردشگران خارجی به شمار می‌رود. از طرفی دادن سوخت به کشتی ها مسئله ای است که سالهاست حل نشده باقی مانده است. همچنین اصلاح تعرفه های دولت در زمینه گردشگری باید انجام گیرد.

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبری در امور اقتصادی نیز در این کنگره حضور دارد.

IMG_20240702_191434

علی زارعی، مدیر عامل بخش مناطق آزاد کشور نیز در این نشست عنوان کرد: ایران در زمینه های تاریخی و اجتماعی جز ۵ کشور برتر دارای صنایع دستی 

دهمین کشور برتر پتانسیل جذب گردشگری و دارای رتبه ۷۰ ورود گردشگران خارجی است. ایران وابستگی زیادی در زمینه بازنگری در اولویت بندی و اجرای برنامه های لازم دارد.

 

وی با بیان اینکه به جای وفق دادن گردشگران با خود آنان را با ایران وفق دهیم، تاکید کرد: در منطقه آزاد اروند، کوشش هایی در جهت ساماندهی چالش ها صورت گرفته است. جهان، سخت در تلاش برای جدب اقتصاد های برتر جهانی به خصوص اقتصاد کشاورزی و فناوری و به خصوص اقتصاد گردشگری است. منبع اصلی ارز خارجی در کشور، گردشگری است. مقایسه درآمد ایران با کشورهای دیگر،‌ نشان از عقب ماندگی ایران در این حوزه دارد.

مدیر بخش مناطق آزاد کشور در ادامه عنوان کرد: کیفیت زیرساخت های هوایی در ایران براساس گزارش جهانی کیفیت سنجی، از رتبه های پایینی برخوردار است. لازم به ذکر است برای سرمایه گذاری هتل‌داری و بهره برداری از منابع طبیعی مناطق آزاد اروند تلاش هایی صورت گرفته است. 

زارعی در ادامه گفت: اما تا زمانی که استفاده و بهره گیری صحیح از جاذبه های گردشگری صورت نگیرد، رویای توسعه اقتصاد گردشگری دست نیافتنی خواهد بود.

رحیم سرهنگی مدیرعامل منطقه آزاد کیش نیز سخنران بعدی این مراسم بود. 

وی در این نشست اظهار داشت: سفر به این منطقه بیشتر متناسب برای افراد متوسط رو به بالا انجام گرفته است . بنابراین دسترسی به این منطقه وابسته به پرواز است. نگین زیبای خلیج فارس بخشی از نمود های آیات الهی است.

سرهنگی با بیان اینکه خروجی گردشگری قشم به شدت وابسته به تعداد پروازهای این منطقه است، گفت: زیرساخت ها در کیش کاملا فراهم شده است.در حال حاضر ۵۲ هتل در جزیره کیش مستقر است و ۵۲ هتل دیگر در حال ساخت است. این منطقه به عنوان مقصدی عالی و مرجانی برای گردشگران جهان به شمار میرود ولی این نقطه در مقایسه با سایر نقاط گردشگری خلیج فارس که نقاطی توسعه یافته هستند از توسعه کمتری برخوردار است.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش افزود: صنعت گردشگری جزیره قشم، زنجیره ای از صنایع را در برمی گیرد. به همین منظور باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. متاسفانه حکمرانی غلط ضربه بزرگی به گردشگری کیش وارد کرده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها