|

اختصاصی گسترش نیوز؛

نفس های اینترنت کشور به شماره افتاد | پزشکیان ناجی استارتاپ ها می شود؟

امیرشکاری بیان کرد: بحث فیلترینگ اثرات منفی فراوانی روی کار استارتاپ ها و حوزه فعالیت آن ها گذاشته و طی سال های گذشته باعث ضربه خوردن کسب و کارهای اینترنتی شده است. دولت جدید ضمن رسیدگی به موضوع رفع فیلترینگ یا کاهش آن، باید توجه ویژه ای نیز به امر زیرساخت داشته باشد تا با تقویت آن، شاهد وقوع اتفاقات خوب و مثبت در حوزه فناوری اطلاعات باشیم.

اقتصاد نفس های اینترنت کشور به شماره افتاد | پزشکیان ناجی استارتاپ ها می شود؟

هم‌پوشانی حوزه فناوری اطلاعات با دیگر حوزه‌های مهم بسیار متنوع و گسترده است. در ادامه به برخی از این هم‌پوشانی‌ها اشاره می‌کنیم.

فناوری اطلاعات در این حوزه می‌تواند در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها، مدیریت سوابق پزشکی و اطلاعات بیماران، توسعه دستگاه‌های پزشکی پیشرفته، بهینه‌سازی سیستم‌های بهداشتی و داروسازی و بهبود خدمات بهداشتی نقش مهمی ایفا کند.

در بهبود مدیریت ترافیک، ارتباطات بین وسایل نقلیه، سیستم‌های هوشمند ناوگان و جمع‌آوری داده‌های حمل و نقل برای تحلیل و بهینه‌سازی، حوزه فناوری اطلاعات تاثیر مثبتی خواهد داشت. این حوزه می‌تواند در تجارت الکترونیک، بانکداری اینترنتی، پرداخت‌های آنلاین، امنیت مالی، خدمات مالی هوشمند و زنجیره تامین اثرگذار باشد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند در ارتباطات تلفنی، ارسال پیامک و ایمیل، شبکه‌ های اجتماعی، ارتباطات سیار و اینترنت پهن‌باند نقش مهمی ایفا کند. آموزش الکترونیکی، سیستم‌های مدیریت یادگیری، پژوهش و تحقیقات علمی، دسترسی به منابع آموزشی و تبادل دانش اثربخش نیز متاثر از پیشرفت های خدمات الکترونیک است.

حوزه های صنعت و تولید و همچنین امنیت و دفاع نیز به یاری ارتقای حوزه فناوری اطلاعات می تواند حال و روز خوبی داشته باشد. در این راستا و به بهانه انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید، گفت و گویی با نیما امیرشکاری انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

نیما-امیرشکاری

انتظارات فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال از رئیس جمهور منتخب

نیما امیرشکاری در خصوص اولویت های اصلی رئیس جمهور آینده در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال گفت: فعالان این حوزه انتظارات دیرینه‌ای دارند که متاسفانه در طول سالیان اخیر نسبت به دغدغه های به حق آن ها بی توجهی شده است. رئیس جمهور بنا به برخی اختیارات قانونی، بایستی در راستای رفع نیازهای فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال اقدام کند.

او ادامه داد: فارغ از نقش رئیس جمهور و دولت در این زمینه، برخی شوراها و نهادهایی نیز وجود دارند که می توانند اقدامات لازم را ترتیب دهند. شورای عالی انفورماتیک از جمله این نهادها محسوب می شود که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می کند. بحث فیلترینگ و موضوع مجوزها و تسهیل در تخصیص آن از جمله مسائلی به حساب می آیند که دولت جدید باید در روزهای نخست در خصوص آن ها موضع گیری کند.

امیرشکاری در ادامه خاطرنشان کرد: برخی کشورها نظیر هندوستان و مالزی در راستای مجوز زدایی گام های خوبی برداشتند که برای این منظور، بسیاری از مجوزهای کم اهمیت را حذف کردند. مبحث مجوز زدایی، دغدغه مهم فعالان حوزه فناوری اطلاعات محسوب می شود که امیدوارم رئیس جمهور منتخب در این راستا برنامه های روشنی داشته باشد.

فیلترینگ-اینترنت

وی افزود: متاسفانه دولت تمام جامعه را به یک چشم می بیند و همگی را بدون در نظر گرفتن جایگزین رها می کند. با ادامه این رویه، اعتماد اکثریت سلب می شود و سرمایه گذاری لازم در این حوزه صورت نمی گیرد.

کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه خاطرنشان کرد: بحث فیلترینگ اثرات منفی فراوانی روی کار استارتاپ ها و حوزه فعالیت آن ها گذاشته و طی سال های گذشته باعث ضربه خوردن کسب و کارهای اینترنتی شده است. دولت جدید ضمن رسیدگی به موضوع رفع فیلترینگ یا کاهش آن، باید توجه ویژه ای نیز به امر زیرساخت داشته باشد تا با تقویت آن، شاهد وقوع اتفاقات خوب و مثبت در حوزه فناوری اطلاعات باشیم.

جنگ-فناوری

زیرساخت های ما فرسوده است

امیرشکاری تصریح کرد: فرسودگی زیر ساخت ها، دیگر مورد قابل ذکر است که دولت های پیش توجه خاصی نسبت به آن مبذول نکردند. به عنوان مثال، زیرساخت های ۵G‌ و فیبر نوری آنطور که باید فراگیر نشده و کارهای لازم در خصوص آن ها انجام نگرفته است. بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی روی این مسائل مهم کار کردند و حالا تبدیل به کشورهای دارای فناوری نوین شده‌اند. به عنوان نمونه، کشور سنگاپور چه از نظر زیرساخت و چه از بُعد زمانی، خیلی زودتر از کشور ما به رشد و ترقی در این حوزه دست پیدا کردند و حالا مردم آن ها از این مزیت بهره مند هستند.

وی یادآور شد: به روز رسانی زیرساخت های حوزه فناوری تا حدود زیادی به تعرفه ها بستگی دارد. با تعرفه گذاری بهینه و اعمال قوانین صحیح، اتفاقات خوبی برای زیر ساخت ها رخ می دهد و به روزرسانی انجام خواهد گرفت.

نیما امیرشکاری در ارتباط با همسویی دولت و مجلس در زمینه قانون گذاری حوزه فناوری اطلاعات بیان کرد: هم‌پوشانی سایر حوزه ها با حوزه فناوری، نکته بسیاری مهمی محسوب می شود که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. به عنوان مثال، در بحث دارو، ارائه خدمات الکترونیک یکی از ضروری ترین مسائل به شمار می رود که این موضوع مو‌‌ٔید هم‌پوشانی قابل توجه حوزه فناوری اطلاعات با دیگر حوزه ها است. قانون گذاران باید متوجه اهمیت این قبیل موارد باشند و نهایت تمرکز خود را نسبت به آن معطوف کنند.

کدخبر: 330298 سهیل مافی

ارسال نظر